آخرین وضعیت تشکیل کابینه مسعود پزشکیان:

تاخت‌وتاز پیرمرد‌ها در معاونت؛ انتظار برای رونمایی از وزرای جوان

تاخت‌وتاز پیرمرد‌ها در معاونت؛ انتظار برای رونمایی از وزرای جوان
ظریف تاکید کرد که حداقل ۶۰ درصد کابینه را افراد جوان و زیر ۵۰ سال تشکیل می‌دهند، اما آن‌چه تاکنون در تعیین معاونت‌ها اتفاق افتاده و اخباری که از ترکیب احتمالی کابینه منتشر شده، خلاف این موضوع را نشان می‌دهند
کد خبر: ۲۹۲۸۹
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲

زی‌سان: در شرایطی که ترور اسماعیل هنیه بخش اصلی تمرکز رسانه‌ها را به سوی خود معطوف کرده، همچنان موضوع تسکیل کابینه پزشکیان را می‌توان موضوع اصلی سیاسی کشور قلمداد کرد. 

به گزارش «زی‌سان»، مسعود پزشکیان در نخستین گام سیاست‌مدار کهنه‌کار اصلاح‌طلب، محمد رضا عارف را به عنوان معاون خود برگزید و در ادامه محسن حاجی‌میرزایی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور منصوب شد. 

در واپسین تصمیمات نیز محمدجواد ظریف به سمت معاون راهبردی و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک رییس‌جمهوری منصوب شده و پس از آن «محمدجعفر قائم‌پناه» به عنوان معاون امور اجرایی رییس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب شدند. اکنون پرسش مهم این است که ترکیب کابینه معرفی شده از سوی شورای راهبردی دوره انتقال دولت چهاردهم چه زمانی مشخص می‌شود و آیا آن‌چنان که قبلا تاکید شده، ترکیب کابینه متشکل از جوانان خواهد بود؟ 

زمان معرفی کابینه توسط مسعود پزشکیان

پس از برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی در ۹ مرداد، او ۱۵ روز یعنی دو هفته برای معرفی وزاری پیشنهادی به مجلس زمان دارد، اما آن‌چنان که روزنامه اعتماد که ارتباط نزدیکی با دولت چهاردهم دارد، اعلام کرده احتمالا همین هفته دوشنبه یا سه‌شنبه (۱۵ یا ۱۶ مرداد) ترکیب کابینه به مجلس معرفی می‌شود. 

البته اگر پزشکیان قصد داشته باشد با تامل بیشتر وزرای خود را معرفی کند و از حداکثر زمان قانونی خود بهره بگیرد ترکیب کابینه هفته آینده اعلام خواهد شد. بعد از اعلام لیست وزرا به مجلس، نمایندگان نیز باید به بررسی صلاحیت وزاری پیشنهاد بپردازند که احتمالا این رویه در ایدئال‌ترین شرایط تا آخر مرداد ماه به طول خواهد انجامید. 

وضعیت مورد اشاره در شرایطی است که شورای راهبری به ریاست ظریف که مسئولیت معرفی وزیران به رئیس‌جمهور را بر عهده داشت نیز کار خود را در روز ۸ مرداد به پایان رسانده و پیشنهادات به پزشکیان ارائه شده است. ظریف در خصوص نتیجه عملکرد شورای راهبری گفت: «به لطف خدا خروجی نهایی فرآیند پیشنهاد کابینه به رئیس جمهور در مجموع قابل دفاع و افتخار و همسو با راهبرد توافق‌گرا و عدالت‌خواهانه دکتر پزشکیان شد و شورای راهبری از سلامت و کارآمدی گزینه‌های پیشنهادی به رئیس جمهور رضایت داشت. من و سایر اعضا همچنین بسیار خوشحال شدیم از این‌که در این فرآیند مشارکتی برای اغلب مسدولیت‌های هیئت دولت، نیرو‌های جوان توانا و زنان باصلاحیت متعددی شناسایی و معرفی شدند که بدون این سازوکار مشارکتی کشف نمی‌شدند.»

فعلا ۴ بر صفر به نفع پیرمرد‌ها

یکی از مباحث اولیه‌ای که از سوی محمد جواد ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم مطرح شد، حضور جوانان و اقلیت‌ها در کابینه دولت جدید بود. ظریف تاکید کرد که حداقل ۶۰ درصد کابینه را افراد جوان و زیر ۵۰ سال تشکیل می‌دهند، اما آن‌چه تاکنون در تعیین معاونت‌ها اتفاق افتاده و اخباری که از ترکیب احتمالی کابینه منتشر شده، خلاف این موضوع را نشان می‌دهند. 

آقای مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور ۷۰ سال سن دارد. معاون اول او محمد رضا عارف شد که ۷۳ سال سن دارد. محمدجعفر قائم‌پناه» برای تصدی عنوان معاون امور اجرایی رییس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری از سوی پزشکیان منصوب شد که او نیز متولد سال ۱۳۳۸ بوده و ۶۵ سال سن دارد. 

محمدجواد ظریف هم که با وجود تاکید بر عدم حضور در کابینه به سمت معاون راهبردی و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک رییس‌جمهوری منصوب شد، ۶۵ سال سن دارد. 

در نهایت پزشکیان محسن حاجی‌میرزایی ۶۵ ساله را به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور منصوب کرد تا فعلا میدان‌دار پیرمرد‌ها باشند. 

ترکیب فعلی معاونت‌ها در شرایطی است که اخیرا محمد جواد ظریف درباره ترکیب وزرای پیشنهادی به پزشکیان تاکید کرده بود: «مفتخریم که در پیشنهاد‌های ارائه‌شده به رئیس جمهور شماری از این جوانان و زنان توانا و شایستگانِ اقوام و مذاهب حضور دارند. بخشی از سرمایه‌های انسانیِ شناسایی‌شده در این فرآیند می‌توانند در مدیریت‌های دیگر نقش‌آفرینی کنند. به زودی گزارش جامع‌تری از فرآیند تقدیم خواهم کرد.»

فراتر از اظهارات ظریف، لیست‌هایی که از ترکیب کابینه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که چندان خبری از حضور جوانان و اقلیت‌ها در آنها نیست. این موضوع حتی با اعتراض شدیداللحن، سید محمد علی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز همراه شده است. به گونه‌ای که او در یادداشتی در کانال تلگرامی خود می‌نویسد: 

آقای پزشکیان

سلام

تن‌ها حرفی که کمیته راهبری تعیین وزرا زدند این بود که ۶۰ درصد کابینه زیر پنجاه سال باید باشند.

این معاونان قبول. باید مدیریت می‌کردند وتجربه لازم داشت.

اما خبر‌های خوبی از نظر سنی کابینه نمی‌رسد.

به پیر و پیغمبر جوانان کاردان در این کشور زیادند.

شورای راهبری تقریبا همه شان پیر بودند، به جوان‌ها راه ندادند.

اگر چنین است تجدید نظر کنید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون