قرقاول؛ عجیب‌ترین جزیره جهان!

قرقاول؛ عجیب‌ترین جزیره جهان!
منطقه «ایرون» در شمال اسپانیا (Irun) اسپانیا و همسایه آن یعنی منطقه «هندای» در جنوب غرب فرانسه (Hendaye)، بطور مشترک مسئولیت مراقبت از این جزیره را هرکدام برای شش ماه از سال برعهده دارند.
کد خبر: ۲۸۹۰۰
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳

زی‌سان: کوچکترین قلمرو جهان با سرپرستی مشترک؛ گردشگران در روز‌های محدودی اجازه ورود به این جزیره را دارند. روز تحویل شش ماهه حاکمیت جزیره قرقاول، یکی از معدود روز‌هایی است که بازدیدکنندگان مجاز به سفر و بازدید از این جزیره ۲۰۰ متری و خالی از سکنه هستند.

به گزارش زی‌سان به نقل از یورونیوز؛ جزیره قرقاول، کوچکترین قلمرو جهان با سرپرستی مشترک، در تاریخ ۳۱ ژوئیه در یک تحویل شش ماهه، حاکمیت خود را از اسپانیایی به فرانسوی تغییر خواهد داد.

منطقه «ایرون» در شمال اسپانیا (Irun) اسپانیا و همسایه آن یعنی منطقه «هندای» در جنوب غرب فرانسه (Hendaye)، بطور مشترک مسئولیت مراقبت از این جزیره را هرکدام برای شش ماه از سال برعهده دارند.

به عبارت دیگر، هر سال از اول فوریه تا ۳۱ ژوئیه، اسپانیا سرپرستی این جزیره را در اختیار دارد و شش ماه دیگر، این جزیره کوچک به بخشی رسمی از خاک فرانسه تبدیل می‌شود.

این وضعیت ویژه، از زمان توافق آتش‌بس در پایان جنگ سی ساله ۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸ میلادی میان دو کشور حاکم است؛ یعنی از زمانی که این جزیره به عنوان یک منطقه بی‌طرف برای تعیین مرز‌های جدید انتخاب شد.

سیر تکاملی نام جزیره قرقاول

این جزیره تا کنون نام‌های زیادی داشته است. در زمان رومیان، آن را «Pausoa» می‌نامیدند که یک کلمه باسکی به معنای عبور یا گام است.

سپس فرانسوی‌ها آن را به «Paysans» به معنای دهقان ترجمه کردند و بعد‌ها آن را تغییر دادند و «Faisans» به معنی قرقاول خواندند.

گردشگران در روز‌های بسیار محدودی اجازه ورود به جزیره را دارند؛ یکی از این روز‌ها زمان تحویل شش ماهه حاکمیت جزیره است که مراسم ویژه برافراشتن پرچم با حضور نمایندگان دو کشور برگزار می‌شود.

کاندومینیوم‌ها در جهان

این شرایط سیاسی و حقوقی به جزیره قرقاول موقعیت یک «کاندومینیوم» را داده است؛ یعنی سرزمینی که کسی مالک آن نیست و بصورت اشتراکی استفاده می‌شود.

در حال حاضر، تنها تعداد انگشت شماری کاندومینیوم در سراسر جهان وجود دارد.

در اروپا، دریاچه کنستانس که بین اتریش، آلمان و سوئیس واقع است، همچنین رودخانه موزل و شاخه‌های آن که مشترکا توسط آلمان و لوکزامبورگ استفاده می‌شود، از جمله این موارد هستند.

در دیگر نقاط جهان، یک منطقه دریایی مشترک تحت عنوان «Joint Regime Area» بین کلمبیا و جامائیکا که در پی توافق دوجانبه سال ۱۹۹۳ بوجود آمده، منطقه Abyei که سودان و سودان جنوبی بر سر آن اختلاف داشتند، همچنین «خلیج فونسکا» که میان هندوراس، السالوادور و نیکاراگوئه تقسیم شده نیز چنین وضعیتی دارند.

«قطب جنوب» نیز بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاندومینیوم قاره‌ای است که توسط ۲۸ امضاکننده معاهده ۱۹۵۹ میلادی اداره می‌شود.

tags # فرانسه
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون