ال مایو زامبادا و پسر ال چاپو؛ سردسته‌های مافیای مواد مخدر که در آمریکا بازداشت شدند، کیستند؟

ال مایو زامبادا و پسر ال چاپو؛ سردسته‌های مافیای مواد مخدر که در آمریکا بازداشت شدند، کیستند؟
در تصنیفی از گروه موسیقی لوس توکانس دی تیخوانا در مدح اسماعیل «ال مایو» زامبادا آمده است «همه جا به دنبال او می‌گردند و آن مرد حتی پنهان هم نیست.»
کد خبر: ۲۸۸۴۶
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷

مقامات آمریکایی این قاچاقچی سرشناس ۷۶ ساله مواد مخدر، یکی از سه بنیانگذار کارتل سینالوآ در مکزیک و رئیس آن تاکنون را شنبه ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۴ دستگیر کردند.

خواکین گوزمان لوپز، پسر ۳۸ ساله خواکین «ال چاپو» گوزمان، تبهکار بدنام و دیگر بنیانگذار کارتل که از سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده دوران حبس ابد خود را سپری می‌کند، هم همراه ال مایو زامبادا بازداشت شده است.

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مقامات مکزیکی و آمریکایی گزارش داده است که در پی یک عملیات مشترک چند ماهه توسط ماموران اداره امنیت داخلی و پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) یکی از اعضای بلندپایه سینالوآ موفق شد زامبادا را فریب دهد و او را سوار هواپیما کند.

ال مایو زامبادا و پسر ال چاپو؛ سردسته‌های مافیای مواد مخدر که در آمریکا بازداشت شدند، کیستند؟

تعدادی کمی عکس از اسماعیل «ال مایو» زامبادا (چپ) و خواکین گوزمان لوپز دیده شده است

ال مایو که به «مرد با کلاه» هم شهرت دارد، در خلال پنج دهه فعالیت در تجارت مواد مخدر توانسته است هم بدنامی و هم نظر تحسین‌آمیز دیگران را به خود جلب کند.

در ادامه تصنیف لوس توکانس که ۱۰ میلیون بازدید در یوتیوب داشته، چنین آمده است: «ماموران قانون می‌خواهند جلوی او را بگیرند، دشمنان می‌خواهند او را بکشند، اما هیچ کس موفق نشده است – به جای او شبح شیطان در برابرشان ظاهر می‌شود.»

پیشرفت از قاچاقچی تا رهبری

پیشرفت زامبادا از رده قاچاقچی معمولی به «کاپو د کاپو» (رهبر رهبران) – عنوانی که بر او گذاشته‌اند – داستانی از عمل‌گرایی، خدعه و فساد است.

زامبادا پس از مدتی کوتاه که به عنوان کارگر تحویل اثاث خانه در خیابان‌های شهرکولیاکان در شمال غرب مکزیک کار می‌کرد، در دهه ۱۹۷۰ فعالیت خود را به عنوان قاچاقچی در دنیای زیرزمینی تبهکاران آغاز کرد.

ال مایو زامبادا و پسر ال چاپو؛ سردسته‌های مافیای مواد مخدر که در آمریکا بازداشت شدند، کیستند؟

او ابتدا برای کارتل گوادالاخارا کار می‌کرد که از کارتل‌های پیشگام در تجارت مواد مخدر بود که به قاچاق تریاک، ماری‌جوانا و در نهایت کوکائین می‌پرداخت.

سپس به کارتل خوارز رفت. در این کارتل او ابتدا به عنوان یک رئیس میانی و سپس به عنوان یکی از رهبران آن کار کرد و به آمادو کاریلو، معروف به «ارباب آسمان‌ها" نزدیک شد.

گفته می‌شود که از آنجا بود که او یک شبکه ارتباطات گسترده را در سطح کشور کلمبیا ایجاد کرد و در این کشور دوستان بزرگ و شرکایی مهم در تولید کوکائین پیدا کرد.

با مرگ یا برکناری سایر رهبران این کارتل، زامبادا قدرتمندتر شد. او به ندرت از خیانت به متحدان خود رویگردان بود.

اما اگر چیزی او را از سایر قاچاقچیان مواد مخدر متمایز می‌کرد، این واقعیت بود که او هیچوقت در صدد خودنمایی در انظار عمومی برنیامد و حضوری کم‌رنگ داشت. تقریبا هیچ تصویری هم از او وجود ندارد.

گفته شده است که او برای تغییر ظاهرش تحت عمل جراحی قرار گرفته است. قدش یک متر و هشتاد سانتیمتر است. درشت‌اندام و قوی‌جثه است. تعداد زیادی زن و بچه زیادی دارد؛ و تقریبا همین.

بودجه ۱ میلیون دلاری برای رشوه

در سال ۲۰۰۹، ویسنته زامبادا، یکی از پسران ال مایو، در مکزیک بازداشت شد. دفتر خاطرات زندان او بعدا منتشر شد.

زامبادا جونیور در خاطراتش و همچنین در اطلاعاتی که به عنوان شاهد در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته، گفته است که پدرش یک بودجه ماهانه یک میلیون دلاری برای رشوه اختصاص داده است و شبکه همدستان و کارگزاران او شامل افرادی در بانک‌ها و دولت‌ها می‌شود.

ال مایو همچنین یکی از قاچاقچیان مواد مخدر بوده است که به ایجاد پیوند با جامعه خود و خدمت به آن علاقمند بوده است.

او حامی ال آلامو، روستای زادگاهش، و دیگر شهر‌های منطقه سینالوآ بوده و نیاز‌های مالی و هزینه جشن‌های آنها را تامین کرده است.

یکی از وارثان ال چاپو

در مورد خواکین گوزمان لوپز که روز پنجشنبه همراه با زامبادا بازداشت شد اطلاعات چندانی در دست نیست.

این مرد ۳۸ ساله که به ال گوئرو معروف است، پسر ال چاپو و گریزلدا لوپز پرز، همسر دوم این قاچاقچی مواد مخدر است.

ال چاپو از سه زن به نام‌های الخاندرینا سالازار، گریزلدا لوپز و، اما کورونل ۱۰ فرزند دارد.

ال مایو زامبادا و پسر ال چاپو؛ سردسته‌های مافیای مواد مخدر که در آمریکا بازداشت شدند، کیستند؟

ال چاپو، یکی دیگر از رئیسان اصلی کارتل سینالوآ، در سال ۲۰۱۹ در آمریکا به حبس ابد محکوم شد

خواکین یکی از اعضای لوس چاپیتوس است، گروهی متشکل از فرزندان ال چاپو، از جمله اویدیو، برادر خواکین، که در سپتامبر سال گذشته پس از دستگیری در مکزیک سرانجام در ژانویه ۲۰۲۳ به ایالات متحده مسترد شد.

برخی نقش خواکین در این سازمان تبهکاری را در درجه دوم پس از اویدیو می‌دانند. با این حال، وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است که خواکین «وظیفه فرماندهی و کنترل در سطح بالا» را در گروه لوس چاپیتوس و کارتل سینالوآ برعهده داشت.

مقامات ایالات متحده معتقدند که پس از مرگ ادگار، پسر بزرگتر چاپو، خواکین و اویدیو بیشترین سود حاصل از فروش مواد مخدر را به ارث بردند و با آن مقادیر زیادی پول نقد را برای خرید ماری جوانا در مکزیک و کوکائین در کلمبیا اختصاص دادند.

به گفته یکی از همکاران سابق ال چاپو، خواکین و اویدیو همچنین در کمک به رهبر قاچاق مواد مخدر برای فرار از زندان فوق امنیتی در مکزیک در سال ۲۰۱۵ مشارکت داشتند. این دومین فرار او پس از اتهامات مربوط به قتل و قاچاق مواد مخدر در سال ۱۹۹۳ بود.

مقامات ایالات متحده همچنین معتقدند که خواکین و اویدیو گوزمان لوپز حداقل ۱۱ آزمایشگاه تولید متامفتامین را در ایالت سینالوآی مکزیک اداره می‌کنند.

خواکین اولین بار در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده در سطح فدرال به قاچاق مواد مخدر متهم شد.

منبع: بی بی سی

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون