چینی‌ها به خاطر عدم تصویب FATF برای ایرانیان حتی حساب باز نمی‌کنند! / چینی‌ها به خاطر تحریم از ایران دوری می‌کنند

چینی‌ها به خاطر عدم تصویب FATF برای ایرانیان حتی حساب باز نمی‌کنند! / چینی‌ها به خاطر تحریم از ایران دوری می‌کنند
محمد کشاورززاده، سفیر سابق ایران در چین، درباره تأثیر رفع مانع اف. ای. تی. اف بر روابط تجاری ایران و چین گفت: مسلماً رفع مشکل اف. ای. تی. اف تا حد زیادی در روابط تجاری ایران و چین کمک می‌کند. بانک‌های چینی حتی برای ایرانیان مقیم چین هم به علت این مشکل، حساب باز نمی‌کنند. دانشجویان و ساکنین مراجعات زیادی به سفارت می‌کردند تا این مشکل حل شود. اف. ای. تی. اف یک ساز و کار بین‌المللی است که چین خود را موظف به انجام آن می‌داند.
کد خبر: ۲۸۷۶۹
|
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶

عدم پذیرش اف. ای. تی. اف از سوی ایران، شرکای چینی را نیز دچار مشکل کرده است. دسترسی ایران به بانک‌های جهانی با این مسیر محدود است و تحریم‌های آمریکا نیز در کنار اف. ای. تی. اف مشکل‌سازی می‌کنند. 
 
محمد کشاورززاده، سفیر سابق ایران در چین، درباره تأثیر رفع مانع اف. ای. تی. اف بر روابط تجاری ایران و چین به «انتخاب» گفت: مسلماً رفع مشکل اف. ای. تی. اف تا حد زیادی در روابط تجاری ایران و چین کمک می‌کند. بانک‌های چینی حتی برای ایرانیان مقیم چین هم به علت این مشکل، حساب باز نمی‌کنند. دانشجویان و ساکنین مراجعات زیادی به سفارت می‌کردند تا این مشکل حل شود. اف. ای. تی. اف یک ساز و کار بین‌المللی است که چین خود را موظف به انجام آن می‌داند.
 
وی در ادامه در رابطه با تأثیر تحریم‌های آمریکا بر کاهش روابط اقتصادی چین با ایران بیان کرد: تحریم‌های آمریکا یک جانبه است. اگرچه چینی‌ها می‌گویند که تحریم‌های سازمان ملل را قبول دارند، اما تحریم‌های آمریکا هم روی آن اثر دارد. خیلی از شرکت‌های چینی از سوی آمریکا به علت همکاری با ایران تحریم شده‌اند. 
 
او افزود: چین تنها کشوری است که اینقدر به علت ارتباط با ایران محدود شده است. چینی‌ها سعی می‌کنند رابطه‌شان با ایران را به علت اف. ای. تی. اف در حالت حداقلی نگه داشته‌اند؛ در صورت رفع این مشکل شاهد گشایش‌های اقتصادی بین دو کشور خواهیم بود.
 
کشاورززاده درباره یکی از قوانین کنگره آمریکا جهت محدود سازی تجارت نفتی تهران و پکن گفت: این قانون برای محدود کردن فروش نفت ایران به چین مصوب شد. تغییراتی در دولت رئیسی و روحانی برای فروش نفت انجام شد و در دوره رئیسی جدی‌تر پیگیری شد، اما در نهایت این محدودیت‌ها وجود دارد. آمریکایی‌ها سعی می‌کنند از هر طریق جلو فروش نفت ما را بگیرند. این روند برای چینی‌ها هم هر روز سخت‌تر می‌شود. چینی‌ها اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا را قبول ندارند، اما با توجه به اینکه شرکت‌های آنها در معرض تحریم قرار دارند، با احتیاط بیشتری با ایران کار می‌کنند.

منبع: انتخاب

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون