چه کسی از تبریز جانشین پزشکیان در مجلس می‌شود؟ 

چه کسی از تبریز جانشین پزشکیان در مجلس می‌شود؟ 
پرسش مهم این است که چه کسی از تبریز، آذرشهر و اسکو جایگزین پزشکیان می‌شود؟
کد خبر: ۲۸۰۰۶
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴

زی‌سان: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب دیروز یک‌شنبه (۳۱ تیر) برای آخرین بار بر صندلی شماره ۱۲۰ بهارستان نشست تا حدود ۹ روز دیگر به طور رسمی ریاست پاستور را عهده‌دار شود. 

به گزارش «زی‌سان»، مسعود پزشکیان پس از ۱۲ سال حضور در مجلس و چهار نوبت گرفتن رای اعتماد از مردم تبریز، دیروز پس از چند هفته به مجلس بازگشت تا هم با نمایندگان دیدار داشته باشد و هم با خانه ملت خداحافظی کند. 

مطابق اصل ۱۴۱ قانون اساسی، پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، شغل دولتی ریاست‌جمهوریرا عهده‌دار شده، بنابراین به صوت خودکار مستعفی شناخته می‌شود. به طور دقیق‌تر، او تا روز تنفیذ یعنی ۷ مرداد می‌تواند در جلسات مجلس حضور داشته باشد، اما به محض گرفتن تنفیذ از مقام معظم رهبری، بدون نیاز به طی تشریفات استعفا از نمایندگی، در حکم مستعفی شناخته خواهد شد.

با این حال اکنون پرسش مهم این است که چه کسی از تبریز، آذرشهر و اسکو جایگزین پزشکیان می‌شود؟ در این حوزه انتخابیه مسعود پزشکیان، روح الله متفکرآزاد، علیرضا منادی سفیدان، علی جعفری آذر، رضا صدیقی و علیرضا نوین ۶ نماینده مردم هستند. 

چه کسی از تبریز جانشین پزشکیان در مجلس می‌شود؟ 

حالا که پزشکیان با برعهده گرفتن رئیس‌جمهور منتخب مستعفی از مجلس تلقی می‌شود، مساله این خواهد بود که جانشین او در حوزه انتخابیه‌اش چگونه برگزیده می‌شود؟

مطابق قانون اساسی، اگر نماینده مجلسی استعفا دهد و یا اینکه به رحمت خدا برود تعیین تکلیف کرسی او در پارلمان در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص خواهد شد. انتخابات میان دوره‌ای مجلس نیز در هر حوزه‌ای که با چنین مساله مواجه باشد همزمان با نزدیک‌ترین انتخابات پیش‌رو خواهد بود.

بنابراین می‌توان اظهار داشت که تکلیف جای خالی پزشکیان در مجلس خرداد ۱۴۰۴ همزمان با برگزاری هفتمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا خواهد بود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون