کشف داروی «معجزه لاغری»؛ موثرترین داروی لاغری جهان کشف شد

کشف داروی «معجزه لاغری»؛ موثرترین داروی لاغری جهان کشف شد
تریشیا رودریگز، نویسنده اصلی مقاله و دانشمند ارشد عملی در شرکت داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های بهداشتی ترووتا ریسرچ، گفت: «اکثر بیماران در هر دو دارو کاهش وزن بالینی معناداری داشتند، اما بیمارانی که ترزپتاید مصرف کردند، به طور قابل‌توجهی بیشتر کاهش وزن داشتند
کد خبر: ۲۷۴۰۵
|
۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳

زی‌سان: پژوهشی جدید نشان می‌دهد که یک داروی کاهش وزن جدید از دارو‌هایی مانند اوزمپیک و ویگووی موثرتر است.

ترزپتاید که با نام‌های تجاری مونجارو و زپ‌بوند‌ــ به‌ترتیب برای درمان دیابت و کاهش وزن‌ــ فروخته می‌شود، نسبت به سماگلوتید بیشتر باعث کاهش وزن می‌شود.

سماگلوتید، ماده فعال در اوزمپیک و ویگووی، تولید شرکت نوو نوردیسک است که بر اساس نظرسنجی گالوپ که در ماه مه منتشر شد، حدود ۱۵.۵ میلیون آمریکایی از آن برای کاهش وزن استفاده کرده‌اند.

بررسی جدید که روز دوشنبه در «جاما اینترال مدیسین» (JAMA Internal Medicine) منتشر شد، نخستین مقایسه یک‌به‌یک این دو داروی کاهش وزن شناخته می‌شود.

در جریان این بررسی، سوابق الکترونیکی سلامت بیش از ۴۱ هزار بزرگسال که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند و برای آنها برای نخستین بار یکی از این دو دارو تجویز شده بود، بررسی شد. هرچند شرکت‌کنندگانی که دیابت نوع ۲ داشتند، از این بررسی مستثنی نشدند.

برای بیش از ۹ هزار و ۱۰۰ نفر ترزپتاید و برای بیش از ۳۲ هزار نفر سماگلوتید تجویز شده بود.

یکی از نتایج این مطالعه این بود که نشان داد کسانی که ترزپتاید مصرف کرده بودند، به احتمال بیشتری به کاهش وزن پنج درصد یا بیشتر، ۱۰ درصد یا بیشتر و ۱۵ درصد یا بیشتر دست یافتند و طی سه، شش و ۱۲ ماه بیشتر کاهش وزن داشتند.

افرادی که سماگلوتید مصرف کردند، پس از سه ماه، به طور متوسط ۳.۶ درصد، پس از شش ماه، ۵.۸ درصد و پس از ۱۲ ماه، ۸.۳ درصد از وزن بدنشان را از دست دادند.

در مقابل، کسانی که ترزپتاید مصرف کردند، به طور متوسط درصد بیشتری از وزن بدنشان را هر ماه از دست دادند: ۵.۹ درصد از وزن بدن پس از سه ماه، ۱۰.۱ درصد پس از شش ماه و ۱۵.۳ درصد پس از ۱۲ ماه.

تریشیا رودریگز، نویسنده اصلی مقاله و دانشمند ارشد عملی در شرکت داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های بهداشتی ترووتا ریسرچ، گفت: «اکثر بیماران در هر دو دارو کاهش وزن بالینی معناداری داشتند، اما بیمارانی که ترزپتاید مصرف کردند، به طور قابل‌توجهی بیشتر کاهش وزن داشتند.» 

او افزود که محققان، بین دو دارو از نظر خطر عوارض جانبی جدی مانند گاستروپارزی که به فلج معده نیز معروف است، تفاوت معناداری مشاهده نکردند.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت (WHO) و شرکت داروسازی ایلای لی‌لی و شرکا (Eli Lilly and Co)، ماه گذشته هشدار دادند که افراد باید مراقب نسخه‌های جعلی هر دو دارو، ترزپتاید و سماگلوتید، باشند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که از سال ۲۰۲۲ چند گزارش از نسخه‌های جعلی سماگلوتید در همه مناطق جغرافیایی جهان دریافت کرده است، در همین حال [شرکت داروسازی]لی‌لی، از افزایش فروش آنلاین و پست‌های شبکه‌های اجتماعی در مورد نسخه‌های جعلی یا ترکیبی ترزپتاید، «عمیقا ابراز نگرانی کرد».

این شرکت مستقر در ایندیاناپولیس اعلام کرد که تنها تامین‌کننده معتبر این دارو‌ها است و ترزپتاید را به داروخانه‌های سازنده دارو‌های سفارشی، مراکز سلامتی یا خرده‌فروشان آنلاین ارائه نمی‌دهد.

بنا بر اعلام لی‌لی، نسخه‌های جعلی از دارو‌های این شرکت که به طور پیوسته به صورت آنلاین تبلیغ یا فروخته می‌شوند، هرگز برای استفاده ایمن نیستند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون