یک کشف جدید؛ نقطه پایان سردرد‌های میگرنی از راه رسید؟

یک کشف جدید؛ نقطه پایان سردرد‌های میگرنی از راه رسید؟
دانشمندان امیدوارند اهداف دارویی احتمالی که به‌تازگی شناسایی شده‌اند به شمار زیادی از بیمارانی کمک کند که درمان‌های میگرن فعلی روی آنها اثربخش نیست.
کد خبر: ۲۷۰۲۵
|
۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹

زی‌سان: دانشمندان یک مسیر مغزی جدید کشف کرده‌اند که در بروز سردرد نقش دارد، پیشرفتی که ممکن است به دارو‌های جدیدی برای درمان میگرن منجر شود.

به گزارش زی‌سان؛ حدود یک نفر از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان میگرن دارد. یک‌چهارم بیماران نیز دچار اختلال حسی آئورا (تشعشع نورانی) می‌شوند، که مشخصه‌اش درخشش‌های نور، نقاط کور، احساس گزگز و دوبینی است و ممکن است بین پنج تا ۶۰ دقیقه پیش از سردرد بروز کند.

مشخص شده است که موجی از سرکوب فعالیت مغزی باعث سردرد‌های میگرنی می‌شود، اما سازوکار دقیق این فرایند همچنان ناشناخته باقی مانده است.

پژوهش جدید، که در نشریه ساینس (Science) منتشر شده است، توضیح می‌دهد که چگونه جریان مایع در مغز و موجی پخش‌شونده از اختلال پیام‌رسانی باعث بروز سردرد میگرنی و ایجاد تشعشع نورانی می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه روچستر در آمریکا گفتند که این یافته‌ها ممکن است به‌عنوان پایه‌ای برای [ساخت]گروه جدیدی از دارو‌های میگرن به کار رود.

مایکن ندرگارد، یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «این یافته‌ها مجموعه‌ای از اهداف جدید برای سرکوب فعال‌سازی اعصاب حسی به‌منظور پیشگیری و درمان سردرد‌های میگرنی و تقویت درمان‌های موجود در اختیار ما قرار می‌دهد.»

دانشمندان دریافته‌اند که تشعشع نورانی وقتی ایجاد می‌شود که در بخشی از مغز سطح اکسیژن کاهش پیدا می‌کند و جریان خون دچار اختلال می‌شود.

این اتفاق زمانی می‌افتد که سلول‌های مغز به‌دلیل هم‌آمیزی مولکول‌های باردار مانند گلوتامات و پتاسیم به‌صورت موقت واقطبیده می‌شوند.

این اختلال می‌تواند مانند موج منتشر شود، و وقتی بر مرکز پردازش بینایی مغز اثر می‌گذارد سبب بروز علائم بصری مانند تشعشع نورانی پیش از آغاز سردرد می‌شود.

پژوهشگران مسیر جدیدی یافته‌اند که این پیام‌ها از طریق آن انتقال پیدا می‌کنند.

آنها امیدوارند که کشف نحوه فعال‌سازی عصب‌ها در این مسیر بتواند به اهداف دارویی جدیدی منجر شود. مارتین کاگ راسموسن، نویسنده دیگر این پژوهش، گفت: «بین مولکول‌هایی شناسایی‌شده مولکول‌هایی هستند که در بروز سردرد‌های میگرنی دخیل‌اند، اما دقیقا نمی‌دانستیم که کنش میگرن‌آور چطور و کجا رخ می‌دهد.»

دانشمندان امیدوارند اهداف دارویی احتمالی که به‌تازگی شناسایی شده‌اند به شمار زیادی از بیمارانی کمک کند که درمان‌های میگرن فعلی روی آنها اثربخش نیست.

tags # میگرن
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون