ماجرای موشک بالستیک خجیر چیست؛ موشک خجیر یا منظقه خجیر؟!

ماجرای موشک بالستیک خجیر چیست؛ موشک خجیر یا منظقه خجیر؟!
ایران موشک بالستیکی به نام خجیر ندارد. بلکه گزارش شده ایران در منطقه خجیر پایگاه موشکی دارد.
کد خبر: ۲۶۷۷۹
|
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

ایران موشک بالستیکی به نام خجیر ندارد. بلکه گزارش شده ایران در منطقه خجیر پایگاه موشکی دارد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از تلاش ایران برای توسعه دو مرکز کلیدی تولید موشک‌های بالستیک در این کشور پرده برداشت.

تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده از این تلاش‌ها، به گفته دو محقق آمریکایی نشان می‌دهد که ایران در پی افزایش تولید موشک‌های بالستیک است، تخمینی که به ادعای رویترز توسط سه مقام ارشد ایرانی تایید شده است.

بر اساس ادعای مطرح شده در این گزارش، تهران در پی توافق اکتبر ۲۰۲۲ با مسکو که به موجب آن پذیرفت موشک‌هایی را که روسیه به دنبال آن برای استفاده در جنگ اوکراین بود در اختیار این کشور قرار دهد، دست به توسعه و گسترش مراکز تولید این نوع تسلیحات زده است.

رویترز همچنین در این گزارش به نقل از مقامات رسمی دولت آمریکا آورده است که تهران موشک‌هایی را نیز در اختیار شبه‌نظامیان یمنی و نیرو‌های حزب‌الله لبنان می‌گذارد که هر دو از اعضای محور مقاومت تحت حمایت ایران علیه اسرائیل به شمار می‌روند.

تصاویری که ماه مارس و آوریل توسط یک شرکت تجاری تصویربرداری ماهواره‌ای آمریکایی به نام «پلانت لبز» به ترتیب از پایگاه نظامی مدرس و مجتمع تولید موشک خجیر، هر دو در نزدیکی تهران گرفته شده، افزایش بیش از ۳۰ ساختمان جدید را در این دو سایت به وضوح نشان می‌دهد.

تصاویر، که توسط رویترز بررسی شده‌اند، نشان می‌دهند که بسیاری از سازه‌ها با خاکریز‌های بزرگ احاطه شده‌اند.

جفری لوییس از مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدل‌بری در مونته‌ریِ کالیفرنیا می‌گوید، چنین خاک‌ریزی‌هایی با تولید موشک مرتبط هستند و برای جلوگیری از انفجار مهیب در یک ساختمان و منفجر کردن مواد بسیار اشتعال‌زا در سازه‌های مجاور طراحی شده‌اند.

وی ضمن بررسی تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده می‌گوید که عملیات توسعه مجتمع خجیر در اوت سال گذشته و توسعه پایگاه مدرس نیز در اکتبر گذشته آغاز شده است.

به گفته کارشناسان، زرادخانه ایران که از آن به عنوان بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه نام برده می‌شود در حال حاضر بیش از ۳ هزار موشک از جمله نمونه‌های طراحی شده برای حمل کلاهک‌های متعارف و هسته‌ای را در خود جای داده است.

سه مقام ایرانی که نخواستند نامشان فاش شود، در گفتگو با رویترز تایید کردند که پایگاه نظامی مدرس و مجتمع خجیر برای افزایش ظرفیت تولید موشک‌های متعارف بالستیک توسعه می‌یابند.

یکی از مقام‌های ایرانی ضمن تایید عملیات توسعه ظرفیت تولیدات موشکی به رویترز گفت: «چرا نباید این کار را انجام دهیم؟»

منبع: عصر ایران

tags # موشک
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون