محاکمه سران آمریکا در پرونده شهدای غواص

محاکمه سران آمریکا در پرونده شهدای غواص
۳۸ سال پس از شهادت شهدای غواص در عملیات کربلای ۴ نخستین جلسه حقوقی رسیدگی به اتهامات آمریکا به‌خاطر پشتیبانی مالی و لجستیکی از رژیم بعث عراق در دادگاه حقوقی بین‌الملل برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۷۱۲
|
۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲

این جلسه صبح دیروز (دوشنبه) در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل به ریاست قاضی حسین‌زاده در مجتمع قضایی امام خمینی برگزار شد. دادخواهان این پرونده ۴۲ نفر از خانواده‌های شهدای غواص بودند که در عملیات کربلای ۴ در سال ۶۵ به شهادت رسیدند و خوانده پرونده دولت آمریکا و سردمداران آن هستند.

در ابتدای این جلسه قاضی حسین‌زاده گفت: این دادگاه مطابق قانون اقدام متقابل و قانون الزام جمهوری اسلامی ایران به پیگیری خسارات شهروندان خود، صالح به رسیدگی است. براساس تحقیقات انجام شده محرز شده که اقداماتی که منجر به شهادت و دادخواهی در این پرونده شده است با پشتیبانی مالی و لجستیکی دولت آمریکا انجام شده است.

در این جلسه وکیل خانواده شهدا گفت: نیرو‌های غواص ما در منطقه اروندرود توسط ارتش حزب بعث اسیر می‌شوند. اطلاعات نیرو‌های ما را آمریکا به حزب بعث داده بود که این امر باعث لو رفتن عملیات نیرو‌های ما شده بود. دولت آمریکا حمایت‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی به ارتش حزب بعث کرده بود. ان‌ها نیرو‌های غواص ما را بعد از اسارت، کیلومتر‌ها با دستان بسته و با لب تشنه و پیاده از منطقه عملیاتی دور می‌کنند و بعد از شکنجه شدن، در گودال‌هایی زنده زنده دفن می‌نمایند درحالی‌که نیرو‌های ما اسیر بودند و مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی نباید شکنجه می‌شدند. اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا و مقامات و نهاد‌های آن در حمایت از دولت وقت‌عراق، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض کرامت انسانی محسوب می‌شود.

در ادامه جانباز کریم مطهری، فرمانده گردان غواصی به‌عنوان شاهد در جایگاه ایستاد و گفت: عملیات کربلای ۴ در شب چهارم دی‌ماه سال ۱۳۶۵ از خط شلمچه در خرمشهر تا بعد از آبادان با ورود ده‌ها لشکر خط شکن انجام شد. باید در مرحله اول لشکر‌ها با استفاده از نیرو‌های غواص از اروند عبور می‌کردند، اما اطلاعات عملیات توسط سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته آمریکا به رژیم بعث منتقل شد. بسیاری از غواصان در داخل آب از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. بسیاری هم اسیر و با دست‌های بسته در منطقه عمومی ابوالعظیم زنده به گور شدند و به شهادت رسیدند. در این عملیات۱۴۰۰نفر از جوانان ما که بیش از ۹۰۰نفر آنها غواص بودند، به شهادت رسیدند.

در ادامه شمار دیگری از شهود و خوانده‌ها خواسته‌شان را مطرح کردند و درنهایت ختم رسیدگی اعلام شد و قرار است به‌زودی رأی پرونده صادر شود.

منبع: همشهری آنلاین

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون