۱۰ نکته درباره مناظره چهارم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

مناظره چهارم زیر سایه تک‌وپاتک‌های جلیلی و پورمحمدی / حملات واحد ۴ نامزد اصول‌گرا علیه پزشکیان

مناظره چهارم زیر سایه تک‌وپاتک‌های جلیلی و پورمحمدی / حملات واحد ۴ نامزد اصول‌گرا علیه پزشکیان
بیش از هر موضوع دیگری مناظره چهارم موجب رضایت مخاطبان بود. همان‌گونه که اشاره شد، مناظره امشب داغ و جذاب بود. مباحث و انتقاداتی جدی از سوی تمامی نامزد‌ها مطرح شد. شاید اگر همین روال در مناظره‌های قبلی نیز اتفاق می‌افتاد، موج بزرگ انتخاباتی در میان جامعه بیش از آن‌چه بود که اکنون شاهد هستیم
کد خبر: ۲۵۱۹۰
|
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

زی‌سان: چهارمین مناظره نامزد‌های انتخابات چهاردهم ریاست جمهور امروز دوشنبه (۴ تیر) برگزار شد. این مناظره از ساعت ۲۰ تا ۲۳ با اجرای مهدی خسروی و با محوریت سیاسی به ویژه سیاست خارجی برگزار شد. 

به گزارش «زی‌سان»، ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای چهارمین بار مقابل یکدیگر به طرح برنامه‌های خود در دو عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی در صورت رسیدن به پاستور پرداختند. در ادامه مهم‌ترین حاشیه‌ها و موضوعات چهارمین مناظره ارائه شده است.

۱- اولین حاشیه بزرگ مناظره چهارم انتقاد جدی قالیباف از ستاد و نزدیکان دکتر مسعود پزشکیان بود. او به طور غیرمستقیم به حرف‌های محمد جواد ظریف به عنوان مشاور پزشکیان در چند روز گذشته انتقاد کرد. این باری اولین بار بود که طی مناظره‌ها قالیباف از مسعود پزشکیان انتقاد کرد. طی سه مناظره گذشته کوچک‌ترین انتقادی را نامزد اصلاح طلبان مطرح نکرده بود. 

۲- حمله منسجم جریان موسوم به جبهه انقلاب به مسعود پزشکیان و خط و مشی آنها در عرصه سیاست خارجی از همان ابتدای مناظره به وضوح مشاهده شد. قاضی‌زاده هاشمی و قالیباف، بخش عمده اظهارات خود را بر روی انتقاد از سیاست خارجی دولت روحانی و شخص محمد جواد ظریف قرار دادند. فارغ از مصطفی پورمحمد که موضعی میانه را در کلیت مناظره پیش گرفت، تمامی چهار کاندیدای حاضر در جبهه انقلاب مسعود پزشکیان را مورد هجمه و حمله قرار دادند. 

مناظره پنجم زیر سایه تک‌وپاتک‌های جلیلی و پورمحمدی / حملات واحد ۴ نامزد اصول‌گرا علیه پزشکیان

۳- بر خلاف سه مناظره گذشته، مناظره چهارم با محوریت مسائل سیاست خارجی کشور بسیار داغ و پرچالش دنبال شد. همه نامزد‌ها رویکرد جدی و خاص خود را مطرح کردند و با جدیت به نقد دیدگاه‌های یکدیگر پراختند. به جرات می‌توان اظهار داشت داغ بودن مباحث و موضوعات مطرح شده به اندازه‌ای جدی بود که بینندگان را در جای خود میخکوب کرد. 

۴- افشاگری مصطفی پورمحمدی علیه جلیلی بیش از هر موضوع دیگری در دور اول مناظره جنجالی شد. پورمحمدی گفت: آقای جلیلی چرا حاضر نیست در موضوع کرسنت مناظره و مباحثه کند. هفده هجده سال از کرسنت گذشته و جریمه ۱۸ میلیارد دلاری دارد برای این ملت پرونده ساخته می‌شود؛ چرا حاضر نیستید بحث کنید با متهم؟ مگر نمی‌گویید که جنایتکار است؟ می‌گویند خواب نما شدم! بعضی که هنوز هم از خواب بیدار نشده‌اند و یا دیر بیدار شده اند! شما در بند ۴ نامه‌تان نوشتید که به کنوانسیون پالرمو ملحق شویم. نمیخواستم وارد این بحث‌ها شوم.

او در ادامه گفت: اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست؛ این مسائل جای بحث دارد؛ شما که علامه دهر هستید بگویید کجا عمل کردید که بدانیم عمل شما چیست؟ شما دو تا مذاکره قوی و موفق داشتید؟ با شعار که نمی‌شود. بخاطر همین است که مردم به ما اعتماد نمی‌کنند. ۱۵ سال است که برای پست ریاست جمهوری زنبیل نگذاشته‌ام!

مناظره پنجم زیر سایه تک‌وپاتک‌های جلیلی و پورمحمدی / حملات واحد ۴ نامزد اصول‌گرا علیه پزشکیان

۵- مشاجره لفظی میان سعید جلیلی و مصطفی پورمحمدی در مناظره نیز بسیار جنجالی شد. سعید جلیلی در چهارمین مناظره انتخاباتی در واکنش به اظهارات پورمحمدی درباره کرسنت و FATF گفت: دقیقا مساله را نمی‌دانید آقای پورمحمدی، تشخیص غلط به تجویز غلط منجر می‌شود. وی افزود: شما گویا خواب نما شدید و نکاتی درباره FATF گفتید که وجود نداشت. موضوعات را اصلا نمی‌شناسید. او گفت: شما نمیدانید ۳۹ بند FATF را دارید اجرا می‌کنید! این را نمی‌دانید. الان مگر FATF حل شده؟ پس چطور واکسن خریدیم؟ این یعنی تشخیص غلط و تشخیص غلط شما یعنی تصمیم غلط! در ادامه سعید جلیلی خطاب به وی گفت: شما نمی‌دانید. این حرف وی واکنش پورمحمدی را در پی داشت که گفت: عجب؟!

۶- مصطفی پورمحمدی همانند سه مناظره قبلی با قدرت و مسلط ظاهر شد. توان قدرت بیان بالا و طرح مباحث جنجالی مجددا او را در کانون توجهات قرار داد. پورمحمدی بر خلاف آن‌چه که در نظرسنجی‌ها از شانس پایین برای پیروزی در انتخابات هشتم تیر برخوردار است، در مناظره بسیار قوی ظاهر شد. بسیاری از اظهارات او در جریان مناظره‌ها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. 

۷- سعید جلیلی، بر خلاف سه مناظره قبلی شب آرامی را سپری نکرد. پرسش‌ها، انتقادات و چالش‌هایی که مصطفی پورمحمد برای او درست کرد، موجب شد جلیلی با عصبانیت و چهره‌ای برافروخته و بالا بردن صدا ظاهر شد. همین مساله موجب شد که جلیلی بر خلاف مناظره‌های قبلی که بدون مخاطب به طرح مباحث خود می‌پرداخت، کل سخنان خود را به پاسخ دادن به مصطفی پورمحمدی معطوف کند. 

مناظره پنجم زیر سایه تک‌وپاتک‌های جلیلی و پورمحمدی / حملات واحد ۴ نامزد اصول‌گرا علیه پزشکیان

۸- خودستایی و تعریف از خود علیرضا زاکانی به وضوح در مناظره چهارم مورد توجه قرار گرفت. زاکانی به روال گذشته با رونمایی یک کتاب در حوزه سیاست خارجی آغاز کرد. در ادامه بار‌ها از کارنامه خود تعریف و تمجید کرد. او حتی با اسم بردن از حسن روحانی، بیژن زنگنه و سید محمد خاتمی، آنها را به مناظره دعوت کرد. 

۹- در مناظره چهارم، محمد باقر قالیباف با هوشمندی تمام تلاش کرد خود را مشاجره و جروبحثی که پنج نامزد دیگر دچارش شده بودند، دور نگه دارد. او در وقت دوم از دور دوم مناظره، با ژستی آرام به معیشت و زندگی اقتصادی مردم پرداخت. این استراتژی قالیباف تا حدودی زیادی می‌تواند ناشی از درس گرفتن او مناظره‌های سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ باشد. یعنی جایی که او به شدت از ورود مجادله با حسن روحانی ضربه دید. 

۱۰- نکته پایانی شاید این باشد که بیش از هر موضوع دیگری مناظره چهارم موجب رضایت مخاطبان بود. همان‌گونه که اشاره شد، مناظره امشب داغ و جذاب بود. مباحث و انتقاداتی جدی از سوی تمامی نامزد‌ها مطرح شد. شاید اگر همین روال در مناظره‌های قبلی نیز اتفاق می‌افتاد، موج بزرگ انتخاباتی در میان جامعه بیش از آن‌چه بود که اکنون شاهد هستیم.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: