در باب تغییر نقش آقای دیپلمات به فعال تمام عیار انتخاباتی

چرا ظریف برای پزشکیان «کُت درآورد»؟

چرا ظریف برای پزشکیان «کُت درآورد»؟
شاید باورش سخت باشد اما ظریف از سازمان ملل و مذاکرات وین به سخنرانی در مساجد گرگان و ورزشگاه‌ها رسیده است. او از تدریس در دانشگاه تهران و وزارت امور خارجه به تقابل چهره به چهره با تندروها در مراکز شهرها رسیده است.
کد خبر: ۲۵۰۱۶
|
۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹

زی‌سان: محمد جواد ظریف را به عنوان مرد اول دیپلماسی کشور می‌شناختیم. مردی که حتی دونالد ترامپ نیز از توانایی او در اقناع و چانه‌زنی مات و متحیر بود، اما این رزو‌ها ظریف، شهر به شهر و کوی به کوی به دنبال جذب رای برای پیروزی مسعود پزشکیان است. نقشی که شاید ایفای آن از سوی ظریف باورش بسیار دشوار بود. 

به گزارش «زی‌سان»، محمد جواد ظریف برای اولین بار در ۲۹ خرداد در یک نطق آتشین ۸ دقیقه‌ای در صداوسیما ورود رسمی و علنی خود را به عرصه انتخابات اعلام کرد. ظریف درفرصت کوتاه خود چنان محکم، قاطع، صریح و با استدلال سخن راند که هنوز اظهارات او نقل اصلی محافل عمومی و خصوصی است. 

ظریف در یک جلسه انتخاباتی در کاشان وقتی از شدت گرما و البته فحاشی عده‌ای از مخالفانش روبه رو شد با درآوردن کت خود با شوخی گفت: دیگه کت درآوردم! این جمله استعاری ظریف نشان‌دهنده وضعیت دقیق او در این روزهاست. او برای پزشکیان «کُت درآورده» و از چهره همیشگی خود دور شده و با شدت و حرارت کمتر دیده‌شده‌ای درحال دفاع از پزشکیان و بیان ناگفته‌هایی از دوران ریاست جمهوری روحانی برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات است. 

شاید بسیاری فکر می‌کردند که کار ظریف در حمایت از کاندیداتوری مسعود پزشکیان در همین نقطه به پایان رسیده، اما فردای همین نطق تاریخی همراه با پزشکیان به اصفهان سفر کرد. در ادامه تحرکات انتخاباتی ظریف گسترده‌تر شد. او در کرج، کاشان و گرگان نیز در میانه جو متشنج مخالفانش با تمام وجود سخنرانی کرد و از مردم خواست به پزشکیان رای بدهند. 

شاید باورش سخت باشد اما ظریف از سازمان ملل و مذاکرات وین به سخنرانی در مساجد گرگان و ورزشگاهها رسیده است. او از تدریس در دانشگاه تهران و وزارت امور خارجه به تقابل چهره به چهره با تندروها در مراکز شهرها رسیده است.

در ۵ روز باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، به نظر می‌رسد ظریف تصمیم دارد از تمام توان و اعتبار خود را برای حمایت از پزشکیان خرج کند. اصطلاحا ظریف برای پزشکیان سینه چاک کرده و می‌خواهد تمام تلاش خود را برای پیروزی بر جریانی که آنها را اقلیت بیش فعال معرفی کند، به کار بگیرد. 

چرا ظریف برای پزشکیان سینه چاک کرده و شهر به شهر به دنبال رای است؟ 

در این میان مساله مهم برای ما این است که آقای دیپلمات چرا چنین رویه‌ای را در پیش گرفته که شاید برای نزدیک‌ترین افراد به او نیز غریب باشد؟ به روایت شفاف‌تر پرسش این است که چرا ظریف برای پزشکیان سینه چاک کرده و شهر به شهر به دنبال رای است؟ برای پاسخ به این پرسش دو روایت را می‌توان مطرح کرد که یکی پاسخ مستقیم ظریف است و دیگری روایت غیرمستقیم او. 

روایت مستقیم ظریف از علت حضور و فعالیت بی‌سابقه در انتخابات

متقُّن‌ترین پاسخ به پرسش چرایی حضور فعال ظریف در انتخابات اخیر را می‌توان در روایت مستقیم او در کلاب هاوس جستجو کرد. ظریف درباره رفتار انتخاباتی خود می‌گوید: «اگر پزشکیان در روز ۹ تیر پیروز انتخابات شود، یک جور به من فحش خواهند داد و اگر پیروز هم نشود یک‌جور به من فحش می‌دهند. اگر نهم تیر (روز بعد انتخابات) پزشکیان پیروز نشده باشد، من در برابر وجدان خود و تاریخ آسوده خاطر هستم. آن تلاشی را که باید می‌کردم، انجام دادم. نرفتم در خانه بنشینم و عافیت‌طلبی بکنم. اگر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکرد، می‌دانستم این کار از من بر نمی‌آید. لااقل تمام تلاشم را کردم تا آن شخصی را که فکر می‌کردم بهتر است حمایت کنم.»

او در ادامه تاکید کرد: «فرض را بر این بگذارید من این دو هفته از خودم مایه نگذاشته بودم. من این آبرو را برای کی می‌خواستم. به قول بعضی‌ها مگر می‌خواستم تُرشی بیاندازمش؟ من این آبرور را از کجا به دست آوردم؟ مگر غیر از این است که مردم و خدا به من آبرو داده‌اند. اگر من این آبرور را به خودم به گور می‌بردم، چه فایده‌ای داشت؟ من واقعا اعتقاد دارم هر کسی دنبال عزت می‌گردد، همه عزت دست خدا است.»

روایت غیرمستقیم ظریف از علت حضور در انتخابات و حمیات تمام قد از پزشکیان

از متن تمام سخنان ظریف در تبلیغات ستاد انتخابات دکتر مسعود پزشکیان می‌توان یک کلیدواژه را یافت که آن‌هم عبارتست از «ترس از آینده و به قدرت رسیدن یک جریان خاص.» ظریف این جریان را اقلیتی می‌داند که صدایشان نیز بلند است و می‌خواهند برای اکثریت تصمیم بگیرند. او از مردم می‌خواهد با حضور در پای صندوق‌های رای در ۸ تیر نگذارند این جریان اقلیت بر آنها حکمرانی کنند.

چرا ظریف برای پزشکیان سینه چاک کرده و شهر به شهر به دنبال رای است؟ 

ظریف روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد در متینگ انتخاباتی شهر کرج می‌گوید: «صندوق رای را ترک نکنید! اگر صندوق رای ترک شود ۹ تیر و ۹ تیر‌های سال‌های بعد خودمان را هرگز نخواهیم بخشید. ضرب المثلی کشور‌های غربی دارند و آن این است که سیاستمداران بد را کسانی انتخاب می‌کنند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند. آرزوی تحریم طلبان، آرزوی کاسبان، کسانی که با خون این ملت میلیاردر شدند را نقش برآب کنید به عنوان کسی که از نزدیک با چهار رییس جمهور گذشته کار کردم واقعا تفاوت می‌کند چه کسی در پاستور بنشیند.»

او در اصفهان نیز خطاب به مردم تاکید کرد: «حرف کسانی که پیام ناامیدی را القا می‌کنند گوش نکنید رای ندادن رای دادن به اقلیت است. رای ندادن پیام نیست و رای ندادن قدرت بخشیدن به اقلیت است و این اقلیت پررویی که ایران را به سمت شرایط ناگوار پیش می‌برد.

محمدجواد ظریف جمعه شب نیز در حسینیه چهل تن کاشان گفت: «ما بر خلاف اقلیت پررو دنبال غوغا سالاری نیستیم و به دنبال خفه کردن صدای مخالفت هم نیستیم، دنبال این هستیم که مخالف سخن بگوید، شما به اسم شهدا و به اسم شهید سلیمانی صدای همه مخالفانتان را خفه کرده اید... با خون شهدا کاسبی نکنید، ما طلبی از مردم نداریم این مردم هستند که از ما طلبکار هستند، دکتر پزشکیان انسان سالمی است، شورای نگهبان او را تایید کرده است، دکتر پزشکیان نهاده دامی و چای دبش در حسابش نیست و در حساب خانواده اش هم نیست.»

همچنین در جریان سخنرانی ظریف درگرگان که با حضور نافرادی از جریان مخالف جنجالی شده بود، او تاکید کرد: ما مثل این اقلیت پر سر و صدا نیستیم، ما ایران را برای همه ایرانیان از جمله مخالفینمان می‌خواهیم.»

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون