همه چیز درباره سریال عجیب و غریب «نفرین»؛ سریالی که شبیه هیچ سریالی نیست!

همه چیز درباره سریال عجیب و غریب «نفرین»؛ سریالی که شبیه هیچ سریالی نیست!
سریال «نفرین» یک کمدی سیاه است با بازی، اما استون، نیتن فیلدر و بنی سفدی؛ اثری با ژانر طعنه‌آمیز، دلهره‌آور و کمدی تاریک و البته بسیار عجیب و غریب.
کد خبر: ۲۴۶۳۲
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷

زی‌سان: داستان سریال «نفرین / The Curse» درباره‌ی ویتنی و آشر، زوجی هستند که به تازگی ازدواج کرده‌اند و در حال ساخت برنامه جدید خود هستند. از طرفی دیگر، سعی دارند که بچه‌دار شوند، اما نفرینی زندگی‌شان را تحت تاثیر خود قرار داده و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شاید نام نیتن فیلدر چندان برای مخاطبان ایرانی آشنا نباشد. نیتن فیلدرِ کانادایی، یکی از خلاق‌ترین استعداد‌های ظهور کرده در صحنه‌ی کمدی آمریکا در دهه‌ی گذشته است. او طی دوران نوجوانی و در دبیرستان «پوینت گری» شهر ونکوور، هم‌تیمیِ ست روگن در یک گروه بداهه‌پردازی کمدی بوده است و آن‌طور که روگن تعریف می‌کند، از همان روزها، پرسونای کمیک ناجور و معذب‌کننده‌ی امروزش را تمرین می‌کرده است!

سریال نفرین//

کمدی خاص و عجیب او، جلوه خاصی به سریال بخشیده و البته، چهره جدیدی از این ژانر را برای دیگران نمایش داده است. به همین خاطر، مینی سریال «نفرین» به یک اثر کمدی عجیب غریب تبدیل شد که بیشتر از آنکه بخنداند، به مخاطبش اضطراب و دلهره وارد می‌کرد.  

سریال «نفرین»، به لحاظ استایل، شبیه هیچ سریال دیگری نیست. سریال آمیزه‌ای درخشان از مهارت‌ها و کنجکاوی‌های نیتن فیلدر و بنی سفدی در مقام تهیه‌کننده، کارگردان، نویسنده و بازیگر است – یک سریال متراکم و مرموز، پرتنش و جذاب که هم‌زمان به تریلر عصبی، کمدی سیاه و درام با موضوع ازدواج می‌ماند، اما پروژه از کجا شروع شد؟

خود فیلدر در مصاحبه‌ای که در دسامبر ۲۰۲۳ با ایندی وایر داشت، درباره منبع الهام خود برای ایده‌ی اولیه‌ی این سریال صحبت کرد و گفت که این اتفاق، مدت کوتاهی بعد از نقل مکان به لس آنجلس این اتفاق افتاد و برخورد عجیبی داشت.

سریال نفرین//

ظاهرا زنی در خیابان از فیلدر درخواست پول کرده بود و زمانی‌که او به این زن گفت پولی ندارد، «من شما را نفرین می‌کنم» را از زبان این زن شنید. از آنجایی که فیلدر از حرف‌های این زن ناراحت شد، مقداری پول از حساب خود برداشت کرد و وقتی به سمت او برگشت و ۲۰ دلاری را داد، او را وادار کرد تا این نفرین را بردارد و حرف خود را پس بگیرد.

سریال «نفرین»، از منظر موضع‌گیریِ سیاسی، سریال بسیار مهمی است؛ چرا که فیلدر و سفدی، در حال نقدِ رسانه‌ی جریان اصلیِ امروز آمریکا هستند! رسانه‌ای که ادعای نمایندگیِ اقلیت‌ها را دارد، اما در اصل پلتفرمی برای خودنماییِ کاسبان بی‌استعداد و کم‌هوشِ توجه باقی مانده است.

 اما استون، نیتن فیلدر و بنی سفدی از بازیگران این مینی سریال هستند. سریال «نفرین» که از ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴ در ۱۰ اپیزود در شوتایم پخش شد، به کمک ترکیب بی‌کم و کاست نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نبض کار را کاملاً در دست دارد. سریال در پشت دوربین، مملو از انتخاب‌های قوی است که به بهترین شکل بیانگر لحن معماگونه و تقریباً رازورانه آن هستند.

سریال نفرین//

اکثر منتقدانی که این سریال را تماشا کرده بودند، معتقد بودند که این مجموعه یک زندگی متاهلی عجیب و غریب و نسبتا شرورانه را به تصویر می‌کشد؛ ماجرا‌های بین نیتن فیلدر و بنی سفدی با هنرنمایی استادانه‌ی، اما استون به یکدیگر گره می‌خورند.

طبق گفته‌ی منتقدان، سریال «نفرین» باعث می‌شود که بینندگان به همان اندازه که می‌خندند، از عجیب بودنِ داستان آزار هم ببینند. تعداد زیادی از مجله‌های معتبر مانند اینترتینمنت ویکلی، ایندی وایر، تایم، ای. وی. کلاب و نیویورکر، سریال «نفرین» را به‌عنوان یکی از بهترین مجموعه‌های سال ۲۰۲۳ عنوان کردند.

کریستوفر نولان؛ کارگردان فیلم اوپنهایمر نیز در مصاحبه‌ای گفت که طرفدار سریال «نفرین» است و این سریال شبیه به هیچ‌یک از سریال‌های تلویزیونی که تابه‌حال دیده، نیست.

نولان ضمن توصیف این سریال به عنوان پدیده‌ای که تابه‌حال در تلویزیون مشابهش را ندیده، گفت: «به‌نظرم این سریال فوق‌العاده است». او در ادامه اظهار کرد که فکر می‌کند ساخت این سریال به لطف موفقیت سرویس‌های استریمینگ ممکن شده و لحن عجیب آن را با فصل اول سریال Twin Peaks ساخته‌ی دیوید لینچ مقایسه کرد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون