رمزگشایی خاص از ماجرای یک سفر پر ابهام

مریم قالیباف کیست و چرا در آستانه انتخابات به جنجال «سیسمونی» پاسخ داد؟

مریم قالیباف کیست و چرا در آستانه انتخابات به جنجال «سیسمونی» پاسخ داد؟
با توجه به این‌که محمد باقر قالیباف، یکی از شانس‌های اصلی رسیدن به کرسی ریاست پاستور است، به نظر می‌رسد حضور دختر او در یک برنامه تلویزیونی بیشتر یک اقدام پیش‌دستانه باشد
کد خبر: ۲۴۵۸۲
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

زی‌سان: «مریم» دختر محمد باقر قالیباف که نام او با ماجرای جنجالی سیسمونی گیت گره خورده است برای نخستین بار توضیحات شفافی را پیرامون این موضوع مطرح کرده است. اظهارات دختر قالیباف در رسانه ملی (شبکه خبر) در برهه زمانی کنونی سطحی گسترده کانون توجهات رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی را به همراه داشته است. 

به گزارش «زی‌سان»، گفته‌های دختر قالیباف در شرایطی بود که تنها ۹ روز تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در ۸ تیر باقی مانده است. با توجه به این‌که محمد باقر قالیباف، یکی از شانس‌های اصلی رسیدن به کرسی ریاست پاستور است، به نظر می‌رسد حضور دختر او در یک برنامه تلویزیونی بیشتر یک اقدام پیش‌دستانه باشد. برای روشن شدن ابعاد دقیق‌تر این موضوع در ادامه گزارش حاضر به کیستی دختر قالیباف و داستان جنجالی شدن سفر او به ترکیه پرداخته می‌شود. 

تکذبیه ویژه مریم قالیباف درباره سیسمونی گیت در یک زمان خاص

مریم قالیباف میهمان دومین قسمت از برنامه «گفت و گوی صمیمی» بود. او در این برنامه برای نخستین بار به صورت شفاف به ماجرا سیسمونی گیت و طرح برخی مسائل پیرامون پدر و اعضای خانواده‌اش پرداخت. دختر محمد باقر قالیباف گفت: حرف‌هایی که درباره ما زده شد حاشیه نبود دروغ بود؛ دروغ‌هایی که کام ما را تلخ کرد. اولین دروغ را در مورد عروسی من گفتند. یک عکسی که من نبودم را به‌جای من منتشر کردند و از عروسی مجلل گفتند. این دروغ شب قشنگ را برای ما تلخ کرد. 

او در ادامه تاکید کرد: من به ترکیه مسافرت رفته بودم، اما برای خرید نرفته بودم. شاید در هیچ حوزه‌ای نتوانستند به پدرم حرف‌هایی بزنند که این‌طور مشتری داشته باشد پس به خانواده‌اش حمله کردند.

در ادامه مریم قالیباف با اشاره به فعالیت‌های پدرش (محمدباقر قالیباف) گفت: قاطعیت، خاص‌ترین ویژگی پدرم است؛ بدترین اخلاق پدرم نیز کم حرف بودنشان است و دوست ندارند درباره مشکلات‌شان صحبت کنند. وی نقطه قوت قالیباف را همه‌جانبه‌بودن و نقطه ضعف او را مهربانی و رافتش توصیف کرد.

مریم قالیباف همچنین با بیان اینکه پدرم هیچ‌وقت من را از تحصیل و فعالیت اجتماعی منع نکرده است، گفت: پدرم در ۱۲ سال شهرداری تهران کار‌های بزرگی برای زنان انجام داد. وی با بیان اینکه دو برادر بزرگتر دارد گفت: برادر بزرگترم دکترای مدیریت فرهنگی دارد و در مدرسه کار‌های آموزشی می‌کند. برادر دیگرم نیز فوق لیسانس عمران دارد و جسته و گریخته کار‌های عمرانی می‌کند. خودم هم فوق لیسانس ادبیات کودک دارم و مادرم؛ همه ما هم در تهران زندگی می‌کنیم.

به گزارش زی‌سان؛ دختر قالیباف درباره حواشی پیرامون زندگی شان گفت: دوست ندارم نام این را، حاشیه بگذارم، چون دروغ بود؛ دروغ‌هایی که کام ما را در برهه‌های مهمی از زندگی مان تلخ کرد البته که به خاطر این دروغ‌ها محکوم هم شدند.

طرح این اظهارات در مقطع زمانی کنونی و در فاصله کمتر از ۱۰ روز تا انتخابات را می‌توان تلاشی هدفمند از سوی محمد باقر قالیباف و مشاورانش برای رفع مهم‌ترین نقطه ضعف او است. به روایتی هر چند ماجرای سیسمونی گیت اثبات نشده، اما همچنان رسانه‌های و کاربران فضای مجازی می‌توانند درباره ابهامات آن مسائلی جدی را مطرح کنند. 

مریم قالیباف کیست؟ 

مریم قالیباف یکی از سه فرزند محمد باقر قالیباف و با زهرا مشیر الاستخاره است. الیاس، اسحاق و مریم سه فرزند رئیس مجلس و نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هستند. 

مریم قالیباف کیست و چرا در آستانه انتخابات به ماجرای سیسمونی گیت پاسخ داد؟

درباره فرزندان قالیباف به ویژه مریم دختر او، اطلاعات موثق و زیادی در دسترس نیست. تنها نکته قابل تایید درباره مریم این است که او با با امیررضا بحیرایی ازدواج کرده است.

برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵ انتشار ادعایی از برگزاری یک مراسم عروسی مجلل نام دختر قالیباف را بر سر زبان‌ها انداخت. در این مقطع ادعا شد دختر قالیباف یک عروسی بزرگ را برگزار کرده که ماشین‌های لاکچری عروس و داماد را اسکورت می‌کنندو عروس جهیزیه‌ای سنگین دارد. 

خبرگزاری فارس در این باره نوشته است:

مریم قالیباف کیست و چرا در آستانه انتخابات به ماجرای سیسمونی گیت پاسخ داد؟

در مهرماه سال ۱۳۹۵ تصویری از یک عروسی مجلل در فضای مجازی منتشر شد که منتشرکنندگان آن مدعی شدند متعلق به عروسی دختر و داماد محمدباقر قالیباف شهردار تهران است. در این شایعه آمده بود: «۴ میلیارد تومان جهیزیه دختر قالیباف. آقای داماد ۷۰ ماشین عروس آماده کرد. این است حکومت علی؟».

اما بررسی‌های خبرنگار فارس در همان زمان نشان داد که تصاویر مربوط به یک عروسی تجملاتی در لاهیجان بوده است.

مریم قالیباف کیست و چرا در آستانه انتخابات به ماجرای سیسمونی گیت پاسخ داد؟

پس از تکذیبه خبرگزاری‌ها تا حدودی توجهات از روی مریم قالیباف بر داشته شد تا این که در سال ۱۴۰۱ ماجرای مشهور به سیسمونی گیت نام او را به صدر اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی آورد. این ماجرا به اندازه‌ای جنجالی شد که ماه‌ها نام خانواده قالیباف و حاشیه‌های پیرامون سیسمونی ادامه داشت. 

ماجرای سیسمونی گیت چه بود؟ 

وحید اشتری، فعال رسانه‌ای در فروردین ۱۴۰۱ در توییتر خود با انتشار تصاویری از زهرا مشیر، همسر محمد باقر قالیباف، به همراه دخترشان مریم قالیباف و همسرش امیررضا بحیرایی در فرودگاه استانبول، مدعی شد آنها برای خرید سیسمونی به ترکیه سفر کرده بودند. به ادعای اشتری، در میان بار آن‌ها وسایلی مانند کالسکه و کیف نوزاد و تخت تاشوی کودک دیده شده بود.

مریم قالیباف کیست و چرا در آستانه انتخابات به ماجرای سیسمونی گیت پاسخ داد؟

وحید اشتری، فعال مجازی در رشته توئیتی نوشت: چند تا از مسافران استانبول یک‌سری فیلم و عکس از یک خانواده چادری (در پرواز‌های ترکیه خیلی مرسوم نیست) فرستاده‌اند که امروز به‌خاطر حجم بالای بار با متصدی کانتر به مشکل خورده‌اند و بعد با رفتار عوامل هواپیمایی معلوم شده از خانواده مسئولین‌اند. ظاهرا خانواده آقای قالیباف بوده‌اند. همسر ایشان سرکارخانم زهرا مشیر را شناخته‌اند. 

یک زوج جوان هم با ایشان بوده که یا پسر و عروس‌شان و یا دختر و دامادشان بوده‌اند. ظاهر حجم بالای باری که از ترکیه می‌آورده‌اند، کالسکه و کیف نوزاد و تخت تاشوی کودک و امثالهم بوده است. یعنی برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته بودند.

مریم قالیباف کیست و چرا در آستانه انتخابات به ماجرای سیسمونی گیت پاسخ داد؟

 برای مطمئن شدن با بچه‌های فرودگاه امام و هواپیمایی معراج ارتباط گرفتم و اطلاعات پرواز را درآوردم. اسم این سه نفر در لیست پرواز شماره ۴۸۰۴ ساعت ۱۳:۴۵ امروز معراج از فرودگاه استانبول به فرودگاه امام است: زهرا مشیر، مریم قالیباف و امیررضا بحیرایی (داماد).

مریم قالیباف کیست و چرا در آستانه انتخابات به ماجرای سیسمونی گیت پاسخ داد؟

تنها ساعاتی پس از مطرح شدن این ادعا، الیاس قالیباف، فرزند ارشد رئیس مجلس با انتشار پستی در اینستاگرام خود سفر خانواده اش به ترکیه را تأیید کرد. او، اما مدعی شد این سفر برای خرید سیسمونی نبوده. الیاس قالیباف همچنین این سفر را مخالف نظر و مشی و مرام پدر خود و خطای فرزند دانست که نباید به پای پدر نوشته شود. او گفت به سهم خود از مردم عذرخواهی می‌کند.

افشای این سفر واکنش‌های زیادی را در پی داشت و حتی برخی خواستار استعفا یا عذرخواهی رئیس مجلس شدند. محمد باقر قالیباف هرگز هیچ اظهار نظر رسمی‌ای درباره‌ی این اتفاق نکرد. با این حال، وحید اشتری بعداً اعلام کرد به دلیل افشای سفر خانواده‌ی قالیباف به ترکیه از او شکایت شده است.

مریم قالیباف کیست و چرا در آستانه انتخابات به ماجرای سیسمونی گیت پاسخ داد؟

وقتی کاندیداها نه؛ مریم و ظریف تنور انتخابات را گرم کردند!

در فاصله ۱۰ روز مانده تا برگزاری انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، به طور مشهود می‌توانستیم ببینیم که هنور تنور انتخابات داغ نشده بود. مناظره نخست کاندیدا‌ها نیز آن‌چنان سرد، بی‌روح و آشفته بود که هیچ آبی از آن گرم نشد.

 به جرات می‌توان گفت، هیچ موج و شور جدی‌ای تا دیروز سه‌شنبه صورت نگرفته بود، اما دو اتفاق تا حدود زیادی این فضای سرد را شکست و به نظر می‌رسد تنور انتخابات را تا حدود زیادی داغ کردند. اتفاق نخست حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق کشور به عنوان مشاور مسعود پزشکیان در میزگرد سیاسی صداو سیما بود. ظریف در نقطی طوفانی و کوتاه چنان محکم و مسلط حرف زد که تا ساعت‌ها کانون بحث رسانه‌ها و فضای مجازی اظهارات او بود.  

در ادامه ظریف نیز اظهارات مریم قالیباف درباره پدرش و ماجرای سیسمونی گیت بر داغ‌تر شدن هر چه بیشتر صحنه انتخابات افزود. اظهارات دختر قالیباف در آستانه انتخابات بیش از آن‌که به عنوان شفاف‌سازی پیرامون ماجرای سیسمونی گیت قلمداد شود، به عنوان یک نطق انتخاباتی مورد توجه قرار گرفت.  

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون