غوغا در پاریس؛ جنگ ماکرون و مارین لوپن اوج گرفت

غوغا در پاریس؛ جنگ ماکرون و مارین لوپن اوج گرفت
بعد از انحلال مجمع ملی فرانسه توسط امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پی پیروزی قاطع «جردن باردلا» در انتخابات اروپا، گابریل اتل، نخست‌وزیر فرانسه و همچنین ۲۰ وزیر کابینه نامزدی خود را برای انتخابات زودهنگام اعلام کردند.
کد خبر: ۲۳۸۸۶
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸

زی‌سان: گابریل اتل و چند تن از وزرای او در انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه که در دو مرحله در ۳۰ ژوئن و ۷ ژوئیه برگزار خواهد شد، کاندیدا می‌شوند.

به نقل از فیگارو، وی به نمایندگان «رنسانس» (حزب ماکرون) این قول را داد برای پرهیز از بدترین اتفاق در این انتخابات «تا پایان وظیفه‌اش» پیش رود.

نام او در میان بیش از ۱۵۰ نامزد حزب رنسانس به چشم می‌خورد. الیزابت بورن، نخست‌وزیر سابق فرانسه هم نامزدی خود را در این انتخابات زودهنگام اعلام کرده است. یائل برون-پیوه، رئیس مجمع ملی فرانسه، برونو لومر، وزیر اقتصاد و ژرالد دارمنن، وزیر کشور در میان کاندیدا‌های این انتخابات قرار دارند.

در همین حال روزنامه دیلی تلگراف درباره اقدام ماکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام می‌نویسد: انتخابات زودهنگام ماکرون تله‌ای برای مارین لوپن (از حزب راست افراطی اجتماع ملی) ایجاد کرد.

به گفته منابع کاخ الیزه، امانوئل ماکرون با برگزاری انتخابات پارلمانی غافلگیرکننده، تله‌ای برای جناح راست پهن کرده است. مقامات دولتی پیشنهاد کردند که ماکرون به حزب مارین لوپن (اجتماع ملی) اجازه می‌دهد تا کنترل پارلمان فرانسه را به دست بیاورد تا ناتوانی او قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آشکار شود.


منبعی دیگر در کاخ الیزه به رویترز اعلام کرد رئیس‌جمهور ۴۶ساله فرانسه که قدرتش از زمانی که دو سال پیش اکثریت مطلق خود را در پارلمان از دست داد، محدود شده است، این احتمال را در نظر می‌گیرد که بتواند اکثریت را پس بگیرد و همه را غافلگیر کند.

رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت اطمینان دارد فرانسوی‌ها انتخاب درستی برای خود و نسل‌های آینده خواهند داشت.

در انتخابات پارلمانی اروپا، حزب «اجتماع ملی» مارین لوپن حدود ۳۲ درصد از آرا را به دست آورده که حدود ۱۰ درصد بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۹ و حدود ۱۷ درصد بیشتر از رای‌های حزب امانوئل ماکرون است.

غوغا در پاریس؛ جنگ ماکرون و مارین لوپن اوج گرفت

ائتلاف محافظه‌کاران با راست گرایان

برنامه اخیر ماکرون برا خلع سلاح مارین لوپن، در شرایطی است که رئیس حزب جمهوریخواهان فرانسه خواستار تشکیل ائتلاف گسترده بین نامزد‌های حزب متبوعش و حزب راست افراطی اجتماع ملی به ریاست مارین لوپن در انتخابات آینده پارلمانی کشور شد؛ خواسته‌ای که خشم محافظه کاران را برانگیخته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت اریک سیوتی (Eric Ciotti) در مصاحبه با تلویزیون TF۱ گفت: ما به نوعی ائتلاف نیاز داریم این همان چیزی است که اکثریت قاطع رای دهندگان از ما می‌خواهند.

وی گفت: ما هم همان چیز‌هایی را می‌گوییم که آنها می‌گویند بنابراین اجازه دهید این تصور را که مخالف هستیم متوقف کنیم. اکثر رای دهندگان از ما می‌خواهند به یک توافق دست یابیم.

رویترز نوشت: این اولین بار در تاریخ سیاسی مدرن فرانسه است که رئیس یک حزب سیاسی سنتی از ائتلاف با حزب راست افراطی اجتماع ملی حمایت می‌کند.

مکرون با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام و به دنبال آرای بیش از دو برابری حزب اجتماع ملی در انتخابات اروپا در مقابل ائتلاف راست میانه خود، وارد یک قمار سیاسی شد.

سیوتی قبل از اعلام تصمیم خود با لوپن و جوردن باردلا روسای از حزب اجماع ملی دیدار کرد.

به گفته وی، هدف از این دیدار اطمینان از این بوده که جمهوریخواهان (LR) می‌توانند کرسی‌های کافی را برای تشکیل گروه پارلمانی کسب کنند.

لوپن این اقدام رهبر حزب جمهوریخواهان فرانسه را «انتخابی شجاعانه» و در نتیجه «احساس مسئولیت» توصیف کرد و گفت که امیدوار است تعداد قابل توجهی از چهره‌های حزب جمهوریخواه از وی تبعیت کنند.

رویترز نوشت: درخواست سیوتی که از اعضای محافظه کار حزب جمهوریخواه فرانسه است باعث بروز اختلافاتی در این حزب خواهد شد. بیشتر اعضای میانه روی این حزب تاکنون گفته اند که با چنین اقدامی موافقت نخواهند کرد.

اولیور مارلیکس (Olivier Marleix) رئیس گروه جمهوری‌خواهان در مجلس سفلی فرانسه، گفت از هیچ گونه «توافقی» برای ائتلاف با راست افراطی حمایت نخواهد کرد و خواستار استعفای سیوتی شد.

این خبرگزاری افزود: انتظارات گسترده‌ای وجود دارد که بعد از انتخابات زودهنگام در فرانسه، حزب اجتماع ملی به عنوان قوی‌ترین نیروی سیاسی ظهور کند، اما این حزب ممکن است فاقد اکثریت قاطع باشد.

دفتر مکرون، کنفرانس خبری مهمی را که ابتدا قرار بود عصر روز سه شنبه برگزار شود تا چهارشنبه به تعویق انداخت. مقامات فرانسوی می‌گویند که انتخابات زودهنگام سراسری، گزینه انتخاب بین «نیرو‌های جمهوریخواه در یک سو و نیرو‌های افراطی از سوی دیگر» را پیش روی مردم فرانسه قرار می‌دهد.

منبع: ایسنا و ایرنا

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون