برای داشتن زندگی طولانی چقدر باید ورزش کرد؟

برای داشتن زندگی طولانی چقدر باید ورزش کرد؟
ورزش چه تاثیری بر طول عمر دارد؟ یک مطالعه جدید داده‌های جالبی را در این‌باره ارائه کرده است. آیا ورزش تنها می‌تواند عمر را بالا ببرد؟
کد خبر: ۲۳۵۴
|
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹

زی‌سان: وقتی صحبت از زندگی طولانی و سالم به میان می‌آید، عوامل زیادی دخیل هستند. بسیاری از عادات مانند تغذیه، فعالیت بدنی، کاهش استرس، سیگار نکشیدن و خواب مناسب اگر اصلاح شوند نقش مهمی در زندگی طولانی دارند.

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه Jyväskylä در فنلاند انجام شده که نشان می‌دهد که اگرچه ورزش برای داشتن زندگی طولانی مهم است، پیروی از سایر عادات سبک زندگی سالم ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشد.

 

طول عمر: ورزش ممکن است به تنهایی عامل نباشد

در این مطالعه، محققان بحث می‌کنند که در حالی که تحقیقات قبلی ارتباط بین ورزش و کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل و بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می‌دهد، برخی دیگر از تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که ورزش باعث کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری نمی‌شود.

 

سبک زندگی فعال با خطر مرگ و میر کمتر مرتبط است

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی از داده‌های بیش از ۱۱۰۰۰ مجموعه دوقلو‌های بالغ استفاده کرد.

میزان فعالیت بدنی شرکت کنندگان در مطالعه از طریق پرسشنامه‌های داده شده در سال‌های ۱۹۷۵، ۱۹۸۱ و ۱۹۹۰ ارزیابی شد. شرکت کنندگان در چهار گروه بی تحرک، متوسط فعال، فعال و بسیار فعال قرار گرفتند؛ و مرگ و میر شرکت کنندگان تا سال ۲۰۲۰ (یک بازه زمانی ۴۵ سال) تحت نظر بود.

در پایان مطالعه، محققان دریافتند که بیش از یک سوم - تقریباً ۴۰ ٪ - از شرکت کنندگان از گروه کم‌تحرک، در سال ۲۰۲۰ جان خود را از دست دادند که بیشترین درصد از چهار گروه بود.

شرکت کنندگان در گروه‌های فعال بین ۱۵ تا ۲۳ درصد خطر مرگ و میر ناشی از همه علل را در مقایسه با گروه کم‌تحرک کمتر داشتند.

برای داشتن زندگی طولانی چقدر باید ورزش کرد؟

سایر عوامل سبک زندگی چگونه بر خطر مرگ و میر تأثیر می‌گذارند؟

محققان سایر عوامل سبک زندگی از جمله شاخص توده بدنی (BMI)، وضعیت سلامتی، مصرف الکل و وضعیت سیگار کشیدن را در نظر گرفتند.
با اعمال این عوامل، میزان مرگ و میر شرکت کنندگان از گروه کم تحرک به حداکثر ۷ درصد کاهش یافت.

دانشمندان همچنین دریافتند که شرکت‌کنندگان در گروه‌های کم تحرک و بسیار فعال در مقایسه با گروه‌های نسبتاً فعال و فعال، پیری بیولوژیکی سریع‌تری را تجربه کردند.

بر اساس این مطالعه، محققان بر این باورند که ارتباط مفید ورزش طولانی مدت با کاهش خطر مرگ تا حد زیادی نه تنها توسط ورزش، بلکه توسط سایر عوامل مرتبط با سلامتی نیز مرتبط است.

به جای اینکه فعالیت بدنی منظم دلیل کاهش خطر مرگ و میر باشد، در عوض ممکن است نشانگر یک شیوه زندگی سالم باشد و به افزایش طول عمر فرد کمک کند.

 

یک عادت سالم با سبک زندگی ناسالم مقابله نمی‌کند

پس از بررسی این مطالعه، دکتر دیوید کاتلر، پزشک خانواده تایید شده در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، به MNT گفت که نتیجه این مطالعه می‌تواند نشان دهد که فعالیت بدنی ممکن است منعکس کننده رفتار سالم به طور کلی باشد.

دکتر کاتلر توضیح داد: «درحالی‌که بسیاری از مردم برای به دست آوردن مزایای سلامتی ورزش می‌کنند، اغلب انتظار دارند که این ورزش با رفتار‌های ناسالم مقابله کند، که اینطور نیست.»

او ادامه داد: «این یک تصور رایج است که اگر کار سالمی انجام دهید می‌تواند با چیز ناسالم مقابله کند.» به عنوان مثال، اگر ورزش کنید، اثرات نامطلوب سیگار را از بین می‌برد؛ و در واقع، آنچه که مطالعه نشان داد، این بود که اگر عواملی مانند چاقی و سیگار را حذف کنید، مرگ و میر در گروه کم تحرک بهبود می‌یابد.

دکتر کاتلر همچنین گفت که مهم است به خاطر داشته باشید که انجام فعالیت بدنی سالم رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر یا سایر فعالیت‌های مضر مانند نادیده گرفتن فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت را خنثی نمی‌کند.

 

منبع: medicalnewstoday

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون