صفر تا صد یارانه کودکان؛ یارانه کودکان چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

صفر تا صد یارانه کودکان؛ یارانه کودکان چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
بر اساس طرح دولت کودکانی که در بازه سنی ۶ تا ۵۹ ماه یعنی زیر ۵ سال هستند و دچار سوء تغذیه شده‌اند می‌‎توانند ماهانه مبلغی را به عنوان یارانه دریافت کنند و این یارانه البته برای دو ماه دی و بهمن واریز شده است.
کد خبر: ۲۳۰۴
|
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

زی‌سان: معاون امور رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که یکی از وظایف دولت تأمین سفره مردم است. از این رو از سال گذشته روی این موضوع تمرکز ویژه شد.

به گزارش زی‌سان، از مجموع جمعیت بیش از ۸۵ میلیون نفری کشور ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند و ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خانوار‌های ایرانی واریز می‌شود. همچنین ۶۱ میلیون نفر از ایرانیان در ۷ دهک مشمول دریافت کالابرگ الکترونیک می‌شوند که در ۲ ماه آبان و آذر میزان استقبال به ۱۵.۷ درصد رسیده است. پیش بینی می‌شود تا انتهای سال این عدد به بالای ۲۰ تا ۲۵ درصد برسد. 

صفر تا صد یارانه کودکان 

دومین طرح یارانه‌ای دولت سیزدهم مربوط به تأمین امنیت غذایی کودکان بود که به اجرا در آمده است. در این طرح کودکان دارای سوءتغذیه از سوی وزارت بهداشت شناسایی شده که جمعیتی بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر می‌شوند. ۱۵ هزار کودک مربوط به دهک ۷ به بالا است و ۱۲۳ تا ۱۲۵ هزار نفر مربوط به دهک‌های اول تا هفتم است. کودکان دهک اول تا پنجم به ازای هر کودک دارای سوءتغذیه یک میلیون تومان بوده که به سرپرست خانوار واریز می‌شود و کودکان مربوط به سایر دهک‌ها (ششم و هفتم) به ازای هر مشمول یارانه ۶۰۰ هزار تومان واریز می‌شود. در هفته نخست دی یارانه دو ماه (دی و بهمن) به حساب سرپرست این کودکان واریز شد. 

نحوه استعلام یارانه کودکان/ چگونه یارانه کودکان را پیگیری کنیم؟

اما برای بسیاری از سرپرستان خانوار سؤال است که ان‌ها چگونه می‌توانند در صورت مشمول بودن یارانه کودکان خود را پیگیری کنند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که در حال حاضر هیچ سامانه‌ای برای استعلام و پیگیری یارانه کودکان وجود ندارد و این خود دولت و وزارت بهداشت است که تعداد آن‌ها را مشخص کرده و یارانهرا به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند. هنوز وزارت بهداشت سامانه یا راه ارتباطی مشخصی برای پیگیری مشخص نکرده است. 

کودکان چه سنی مشمول یارانه هستند؟ 

بر اساس اعلام معاون وزیر رفاه کودکانی که در فاصله سنی تا ۵ سال یعنی ۶ تا ۵۹ ماهه هستند مشمول دریافت یارانه هستند. کودکانی که زیر این سن هستند مشمول دریافت سارانه مادران شیرده هستند و جزء یارانه کودکان محسوب نمی‌شوند. در واقع افرادی که در دهک‌های یک تا پنج و تا ۵ سال هستند یاارنه یک میلیون تومانی و کودکان نیازمند دهک‌های شش تا هفت نیز یارانه ۶۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. 

آیا یارانه کودکان را می‌تواند در جای دیگر خرج کرد؟ 

نکته دیگر درباره سارانه کودکان این است که مبلغ واریز شده به حساب سرپرستان خانوار تحت عنوان یارانه کودک را نمی‌توان در جای دیگر خرج کرد. در واقع این یارانه علاوه بر ۱۱ قلم کالای اساسی یعنی مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، قند و شکر، حبوبات، ماکارانی و گوشت قرمز منجمد باید صرف چند قلم دیگر که برای سلامتی کودکان و رشد ان‌ها مفید است خرج شود. این پنج قلم شامل دانه‌های بلغور، بادام، گردو، خرما و هویج هستند. 

معاون وزیر رفاه در این باره به خبرگزاری فارس گفت: در فاصله هر سه ماه نمودار‌های رشد کودک دوباره از سوی مراکز بهداشتی بررسی می‌شود و اگر رشد کودک به وضعیت طبیعی برگشت، به منزله این است که پدر خانواده این یارانه مازاد را صرف سلامت کودک می‌کند، اما اگر وضعیت سلامتی تغییر نکرده بود، در آن صورت با پدر کودک مذاکره می‌شود و امکان دارد حتی یارانه او قطع شود.

عسکریان اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های مراکز بهداشتی و بازدید‌های میدانی که انجام می‌شود، پیش‌بینی می‌شود ۹۵ درصد این یارانه به هدف اصابت کند و سرپرست خانوار این مبالغ را برای تامین تغذیه کودک خرج کند. وی در مورد اینکه شما از کجا متوجه می‌شوید یارانه صرف تغذیه می‌شود، گفت: بهترین روش شاخص‌های رشد کودک است که هر سه ماه بررسی می‌شود، همچنین بازدید‌های میدانی انجام می‌شود و باید این شاخص‌ها به وضعیت طبیعی برگردد، وگرنه وارد گفتگو‌ی عمیق و جدی با سرپرست خانوار می‌شویم و چه بسا یارانه او حذف شود. معاون وزیر کار افزود: خانوار‌هایی که مبالغ یارانه اضافه را صرف تغذیه کنند می‌توانند تا ۵ سال کامل ماهانه یک میلیون تومان برای کودک دریافت کنند و اگر دو کودک در خانواری باشد، ماهانه ۲ میلیون تومان علاوه بر یارانه معیشتی معمولی دریافت خواهند کرد.

tags # یارانه
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: