۱۰ گنج فوق‌العاده که در سال ۲۰۲۳ کشف شدند

۱۰ گنج فوق‌العاده که در سال ۲۰۲۳ کشف شدند
در سالی که گذشت، مردی هنگام کار در مزرعه ذرت خود در ایالت کنتاکی، ۷۰۰ سکه مربوط به دوران جنگ داخلی آمریکا را کشف کرد
کد خبر: ۲۲۷۶
|
۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲

زی‌سان: باستان‌شناسان در سالی که گذشت گنج‌های بسیاری را کشف کردند. از گنجینه‌های سکه طلا و نقره گرفته تا جواهرات طراحی‌شده عالی که توجه بسیاری را به خود جلب کردند.

به گزارش زی‌سان؛ لایوساینس با انتشار گزارشی در این زمینه، ۱۰ مورد از برترین گنج‌های کشف‌شده در سال ۲۰۲۳ را فهرست کرده است.

مجموعه‌ای عظیم از گنجینه سکه‌ها در ژاپن

در سالی که گذشت، کارگران یک پروژه ساخت کارخانه در شمال توکیو در محوطه کار خود حدود ۱۰۰هزار سکه قدیمی کشف کردند. این سکه‌ها در مجموعه‌های ۱۰۶۰ تایی تقسیم‌بندی شده بودند و تاریخ آن‌ها به دوره بین ۱۷۵ پیش از میلاد تا ۱۲۶۵ میلادی می‌رسید. تاکنون محققان موفق شده‌اند از این میان، حدود ۳۳۴ سکه را بررسی کنند و هنوز مشخص نیست چه گنج‌های دیگری در این مجموعه پنهان شده است.

معبد زیر آب؛ پر از گنجینه‌های غرق‌شده در مصر

باستان‌شناسان در سالی که گذشت همچنین در حفاری‌های خود در یک کانال در ساحل مدیترانه مصر، معبدی پیدا کردند که بخشی از آن فرو ریخته بود و در ادامه دریافتند که گنج‌های فوق‌العاده ارزشمندی در آن وجود دارد. اکتشافات بیشتر آن‌ها در این معبد خدای آمون که در زمان حدود نیمه دوم قرن دوم پس از میلاد فرو ریخته است، گنجینه‌ها و اسرار زیادی از جمله ابزار‌های نقره‌ای، جواهرات طلا و ظروفی از جنس سنگ مرمر را آشکار کرد.

 سکه‌های دوران جنگ داخلی آمریکا دفن‌شده در مزرعه ذرت در ایالت کنتاکی آمریکا

در سالی که گذشت، مردی هنگام کار در مزرعه ذرت خود در ایالت کنتاکی ۷۰۰ سکه مربوط به دوران جنگ داخلی آمریکا را کشف کرد. این گنجینه که به‌عنوان «گنجینه بزرگ کنتاکی» مشهور شده، شامل صد‌ها سکه طلا مربوط به سال‌های بین ۱۸۴۰ و ۱۸۶۳، به علاوه تعدادی سکه نقره است. پژوهشگران بر این باورند که این مجموعه در جنگ‌های داخلی آمریکا و در تابستان ۱۸۶۳ در این مکان مدفون شده است.

 کشف گنج دو هزارساله سلت‌ها در حاشیه یک رودخانه در آلمان

 باستان‌شناسان در سالی که گذشت به کشف یک گنج نادر از طرح ستاره چهارپر موفق شدند که پیش از این تنها سه نمونه نظیر آن شناخته شده بود. سلت‌ها قبایل هندواروپایی جنگجوی چادرنشین بودند که عمدتا در قلعه و تپه‌ها زندگی می‌کردند و سلاح‌های فلزی می‌ساختند. یک افسانه سلتی این سکه‌ها را قطراتی از طلا می‌داند که در انتهای رنگین‌کمان به زمین می‌افتند.

 حلقه تزئینی مو در ولز

در سالی که گذشت باستا‌ن‌شناسان یک گیره مو به‌جامانده از عصر برنز را در کنار یک جاده در ولز کشف کردند. پژوهشگران پس از کاوش محل دفن این گنج، همچنین یک شانه چوبی را که گمان می‌رود قدیمی‌ترین شانه در نوع خود در بریتانیا باشد نیز کشف کردند. این دو گنج هر دو در کنار بقایای سوزانده‌شده یک پیکر سه‌هزار ساله پیدا شده که به باور باستان‌شناسان احتمالا از وضعیت اجتماعی بالایی برخوردار بوده است.

در سالی که گذشت همچنین هشت هزار سکه متعلق به دوران قرون وسطی و هفت شمشیر عصر برنز در سه محل جداگانه در آلمان کشف شدند. باستان‌شناسان بر این باورند که این سلاح‌های سه‌هزار ساله به‌عنوان بخشی از هدایای پیشکش و قربانی آیینی در آنجا دفن شده‌اند. این سکه‌ها که بین دو محل تقسیم شده بودند، بخشی از بزرگ‌ترین گنجینه سکه اسلاوی از قرن یازدهم بودند.

کارگاه شیشه‌گری عصر آهن پر از سکه‌های سلتی در جمهوری چک

باستان‌شناسان در جمهوری چک در سالی که گذشت قدیمی‌ترین کارگاه شناخته‌شده شیشه‌گری در شمال آلپ را کشف کردند. در این کارگاه دوهزار و ۳۰۰ ساله علاوه بر مهره و دستبند، ۲۰۰۰ سکه طلا و نقره مربوط به دوران سلت‌ها نیز پیدا شده است. در این اکتشافات باستان‌شناسی همچنین یک ساختمان مربع‌شکل شبیه به سایر ساختمان‌های باستانی در سراسر اروپا پیدا شد که از آن‌ها برای برگزاری مراسم استفاده می‌شده است.

رانش زمین در اسپانیا گنجینه گردنبند‌های طلا را از زیر زمین آشکار کرد

در سالی که گذشت، رانش زمین در شمال اسپانیا باعث شد که دو گردنبند طلای تزئین‌شده مربوط به حدود دو هزار و ۵۰۰ سال پیش آشکار شود.

اولین گردنبند را یک کارگر خدماتی و دومی را یک فرد جوینده فلز پیدا کرد. باستان‌شناسان می‌گویند که براساس سبک و تکنیک استفاده‌شده برای ساخت این جواهرات، می‌توان حدس زد که این گردنبند‌ها حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد در عصر آهن در ایبریا ساخته شده‌اند و احتمالا اعضای طبقه بالای جامعه آن را به گردن می‌آویخته‌اند.

گنجینه‌ای از سکه در یک معبد بودایی باستانی در پاکستان

در سالی که گذشت باستان‌شناسان در پاکستان مجموعه‌ای از سکه‌های برنز دو هزار ساله را در میان ویرانه‌های یک معبد بودایی باستانی یا به‌اصطلاح استوپا پیدا کردند. سکه‌ها و استوپا به دوره امپراتوری کوشان باز‌می‌گردند. امپراتوری کوشان یک حکومت بودایی بوده که از حدود قرن دوم پیش از میلاد تا قرن سوم میلادی در منطقه حکمرانی می‌کرده است. خوردگی فلزات در این مدت سبب شده است سکه‌ها به یک تکه سبزرنگ به وزن حدود ۵.۵ کیلوگرم تبدیل شوند.

گنجینه سکه‌های مسی در یک کوزه گلی در لهستان

در یک نمونه دیگر از گنج‌های یافته‌شده در سال میلادی ۲۰۲۳، یک جوینده فلزات که درحال جست‌وجوی قطعات یدکی تراکتور در مزرعه‌ای در لهستان بود، به گنجینه‌ای شامل هزار سکه مسی مدفون در زیر خاک برخورد. ادامه جست‌وجو‌ها و حفاری‌ها به کشف یک کوزه گلی شکسته با دهانه‌ای باریک منجر شد که سکه‌های موجود در آن، در قرن هفدهم در ورشو ضرب شده بودند.

این درحالی است که به گفته باستان‌شناسان، این سکه‌ها در زمانی که رایج بودند، چندان ارزشمند نبوده اند و کل این گنجینه در آن زمان فقط برای خرید دو جفت کفش کافی بوده است.

به گفته باستان‌شناسان، این ۱۰ کشف باستان‌شناسی نه‌تن‌ها از ارزش تاریخی برخوردارند، بلکه داستان‌ها و رمز و راز‌های بسیاری را نیز از فرهنگ‌ها و تمدن‌های گذشته برای ما آشکار می‌کنند. هر کشف باستان‌شناسی پنجره‌ای رو به گذشته محسوب می‌شود و شناخت ما را از نحوه زندگی، تجارت و هنر انسان‌های گذشته عمیق‌تر می‌کند.

tags # گنج ، کشف گنج
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون