در سومین روز ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری چه گذشت؟

از غافلگیری بزرگ «وحید حقانیان» در تاریکی تا بازگشت «زاکانی»

از غافلگیری بزرگ «وحید حقانیان» در تاریکی تا بازگشت «زاکانی»
با به میدان آمدن علی لاریجانی به نظر می‌رسد جناح میانه‌روبا توپ پر و برنامه منسجم به میدان آمده‌اند، اما جناح اصلاح طلب به نظر می‌رسد همچنان در وضعیتی از استیصال قرار دارد و به آسانی نمی‌تواند تکلیف خود را با نامزد مورد تاییدش روشن کند. 
کد خبر: ۲۲۵۵۳
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹

زی‌سان: سومین روز روز ثبت‌نام کاندیدا‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز شنبه (۱۲ خرداد) در حالی از ساعت ۸ صبح آغاز شد که در روز‌های قبل ثبت نام سعید جلیلی و علی لاریجانی، تنور انتخابات را بیش از بیش داغ کرده بود. 

به گزارش «زی‌سان»، هر چند تا زمان تایید صلاحیت کاندید‌ها از سوی شورای نگهبان تکلیف هیچ یک از چهره‌هایی که ثبت نام کرده‌اند مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد از هم اکنون تمامی جریان‌های سیاسی در پی برنامه‌ریزی برای حضور فعال و قدرتمند در انتخابات هستند. جناح راست یا محافظه‌کار ظاهرا می‌خواهند با قدرت وارد شده و آن‌چنان که خود می‌گویند مسیر دولت سیزدهم را پس از شهادت سید ابراهیم رئیسی ادامه بدهند. 

با به میدان آمدن علی لاریجانی به نظر می‌رسد جناح میانه‌روبا توپ پر و برنامه منسجم به میدان آمده‌اند، اما جناح اصلاح طلب به نظر می‌رسد همچنان در وضعیتی از استیصال قرار دارد و به آسانی نمی‌تواند تکلیف خود را با نامزد مورد تاییدش روشن کند. 

چهره‌هایی که تا این لحظه آمده‌اند؟

محمدرضا صباغیان و قدرتعلی حشمتیان از جریان مستقل، مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان و عبدالناصر همتی از جناح اصلاح‌طلب، عباس مقتدایی، سعید جلیلی، محمد خوش‌چهره، علیرضا زاکانی، محمود احمدی‌بیغش از جبهه اصولگرا و علی لاریجانی با سابقه اصولگرایی در گذشته و تمایل به اعتدالگرایی در سال‌های اخیر، اسامی  کاندیداها را تشکیل می‌دهند.

احمدی‌نژاد و قالیباف هم می‌آیند

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌ها و آن‌چه که از راهرو‌های وزارت کشور به گوش می‌رسد، امروز شنبه سه چهره مشهور احتمالا ثبت نام خواهند کرد. یکی از نزدیکان رئیس جمهور پیشین به اصلاحات نیوز گفت: با توجه به استقبال مردمی از احمدی نژاد بر اساس تکلیف خدمت رسانی به جمع بندی ثبت نام و حضور در انتخابات رسیده است.

علاوه بر این به نظر می‌رسد محمد باقر قالیباف پس از چند دوره ناکامی در رسیدن به ریاست پاستور بیش از هر زمان دیگری امیدوار است، در این دوره بتواند ماموریت ناتمام خود را کامل کند. واکنش سریع او به اظهارات علی لاریجانی نیز نشان داد او از اراده جدی برای ورود به انتخابات و ثبت نام برخوردار است. 

اسامی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری تا روز سوم | تا این لحظه چه کسانی کاندید شده‌اند؟

علاوه براین دو چهره، مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز امروز شنبه با حضور در وزارت کشور نامزدی قطعی خود را اعلام می‌کند. «مسعود پزشکیان» در گفتگو با روزنامه «العربی الجدید» دیروز جمعه اعلام کرد که فردا (شنبه) برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری به مقر وزارت کشور می‌رود. وی دلیل اتخاذ این تصمیم را درخواست اصلاح طلبان، مردم، نخبگان و محافل و همچنین دستیابی به مشارکت بیشتر مردمی از طریق حضور جریان‌های مختلف سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد.

علاوه بر این اشخاص به نظر می‌رسد محمد باقر قالیباف پس از چند دوره ناکامی در رسیدن به ریاست پاستور بیش از هر زمان دیگری امیدوار است، در این دوره بتواند ماموریت ناتمام خود را کامل کند. واکنش سریع او به اظهارات علی لاریجانی نیز نشان داد او از اراده جدی برای ورود به انتخابات و ثبت نام برخوردار است. 

ورود جلیلی با شعار تصمیمات نقطه‌زن برای پیشرفت و عدالت

در روز نخست ثبت نام در وزارت کشور، ثبت نام سعید جلیلی بیش از هر چهره دیگری کانون توجهات را به سوی خود جلب کرد. جلیلی همانند گذشته که در میان استقبال طرفداران وارد وزارت کشور شد، پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد:: بیش از هر لحظه دیگری به «تصمیم‌های نقطه زن» نیاز داریم تا پیشرفت کنیم.

اسامی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری تا روز سوم | تا این لحظه چه کسانی کاندید شده‌اند؟

وی اظهار کرد: رئیس‌جمهوری آینده باید به حداقل‌ها و ادارۀ روزمره کشور راضی نشود و به قله‌ها نگاه کند. پیشرفت‌های مردم ما و روند‌های جهانی به ما نشان می‌دهد، ما امروز در یک فرصت تاریخی هستیم. هر ملتی که از فرصت‌های تاریخی غفلت کرد، از مسیر پیشرفت عقب ماند. جلیلی یادآور شد: پیشرفت به دست نمی‌آید مگر با عدالت. عدالتی که در جهت جهش کشور، برای مشارکت‌دادن ظرفیت تک‌تک مردم ایران حق قائل باشد و آن را به میدان بیاورد. این حق همه مردم ایران است که برای جهش این کشور دوست داشتنی نقشی ایفا کنند و این وظیفۀ دولت است که برای آن برنامه داشته باشد. 

ورود پر صر وصدای لاریجانی با انتقاد از دولت فربه و مداخله‌گر 

علی لاریجانی دیگر چهره مشهور و مهمی بود که در روز دوم انتخابات نامزدی‌اش را رسما اعلام کرد. لاریجانی شب قبل از ثبت نام با انتشار توئیتی معنادار فضای مجازی را تسخیر کرده بود و پس از حضور در وزارت کشور نیز به خبرنگاران گفت که توئیت او بسیار معنادار بوده است. لاریجانی صبح جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ پس از ثبت نام به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: در دولت مد نظر من، هر کاربلد و توانایی با هر سلیقه سیاسی به کار گرفته می‌شود و دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست. به جای نگاه تمرکزگرا و از بالا به پایین، زمام امور مناطق ایران عزیز در اختیار نخبگان استانی قرار می‌گیرد. 

اسامی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری تا روز سوم | تا این لحظه چه کسانی کاندید شده‌اند؟

لاریجانی در ادامه گفت: در مقوله اقتصاد علاوه بر محوریت تولید و اشتغال، مبارزه با علل فساد مهم‌تر از برخورد با معلول‌ها است؛ اگر دولت جایگزین ملت شود، شفافیت بیشتر شود و مقررات زائد تقلیل یابد زمینه‌ی فساد از بین می‌رود. با دولت فربه و مداخله‌گر در همه‌ی امور مردم، حتماً ره به جایی نمی‌بریم.

آغاز حملات حبهه انقلابی به لاریجانی

به دنبال توییت لاریجانی مبنی بر اینکه «برای عبور از موانع، باید از روش‌های منسوخ، ارتفاع بگیریم مدیران دولتی حامی جلیلی و قالیباف به شدت به این کاندیدا حمله کردند و مدعی توهین لاریجانی به رئیسی شدند. 

قالیباف در همین راستا نوشت: «دستاورد ماندگار شهید رئیسی در فضای سیاسی کشور، اخلاق‌مداری و عدم تخریب رقبا است. با طعنه و کنایه این دستاورد بزرگ را کمرنگ نکنیم». در ادامه جلیلی نیز نوشت: با نمایش کشور اداره نمی‌شود! اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت، انتظار نداشته باشید که کار‌ها جلو برود.

در ادامه حملات به لاریجانی، در نوبت دوم جلیل نوشت: اینکه چند جمله قشنگ بیان می‌کنیم و یک طعنه به بقیه می‌اندازیم کار برای مردم نمی‌شود. اینکه چند جمله قشنگ بیان می‌کنیم و یک طعنه به بقیه می‌اندازیم در حد خودش شاید یک جاذبه‌هایی داشته باشد، ولی کار برای مردم نمی‌شود. کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم، اما اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه‌ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند!

اسامی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری تا روز سوم | تا این لحظه چه کسانی کاندید شده‌اند؟

حملات جلیلی از سوی لاریجانی بی‌پاسخ نماند. علی لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری به ادعای دولتی‌های حامی جلیلی در مورد آنچه توهین او به رئیس جمهور شهید خواندند، واکنش نشان داد و نوشت: ارتفاع بگیریم یک راهبرد برای طی کردن مسیر است. برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل‌های واقعی آنان کنیم. شهیدان خدمت در راه وطن جان خود را برای اعتلای همین راهبرد گذاشتند یاد و نام بلندشان گرامی باد و اندیشه «اهریمنان» و «سوء استفاده کنندگان» از نامشان ناکام.

راهبرد پر از تعلل جبهه اصلاحات

بر خلاف اصول‌گرایان و میانه‌رو‌ها به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان هنوز موضع روشنی برای مشارکت در انتخابات ندارند. تا این لحظه محمدرضا صباغیان و قدرتعلی حشمتیان از جریان مستقل، مصطفی کواکبیان و عبدالناصر همتی از جناح اصلاح‌طلب ثبت نام کرده‌اند. 

مسعود پزشکیان نیز امروز ثبت نام خواهد کرد، اما باید توجه داشت که اولا تایید صلاحیت نهایی این افراد از سوی شورای نگهبان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ثانیا از سوی سران اصلاحات این افراد نمی‌تواند نامزد درجه یک مورد تایید آنها باشند. 

در روز‌های گذشته موضوع مهر تایید زدن خاتمی و جبهه اصلاحات به نامزدی محمد صدر، عضور اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام به شکل جدی مطرح شده است. شاید تنها در صورت تایید صلاحیت صدر، جبهه اصلاحات به طور مام کمال وارد رقابت شود. 

تا کنون فقط ندای ایرانیان، کارگزاران و اعتماد ملی زودتر از سایر تشکل‌های اصلاح طلب فعالیت خود را آغاز کرده و در حال بررسی گزینه‌های مدنظر خود هستند. این احزاب در انتخابات مجلس دوازدهم نیز فعال بوده و لیست‌های افراد مورد حمایت خود را اعلام کرده بودند. در این بین هم جبهه اصلاحات به عنوان مهمترین تشکل جریان اصلاحات به ریاست آذر منصوری اعلام کرده است که به صورت مشروط در انتخابات شرکت می‌کند. در حالیکه موضع این جبهه در انتخابات مجلس شورای اسلامی عدم حمایت از داوطلبان انتخابات بود. با این حال جبهه اصلاحات در این دوره تصمیم به مشارکت در انتخابات گرفته است، اما این مشارکت را مشروط کرده است. 

سورپرایز وحید حقانیان با ورود به عرصه انتخابات

یکی از ثبت‌نام کنندگان جنجالی امروز وحید حقانیان بود. حقانیان با بیان اینکه بنا دارم از آخرین لایه مغز نظام به پوسته اول و ظاهری گذر کنم تاکید کرد: شرایط ایران و جهان را در این مقطع مهم می‌دانم به همین دلیل با تصمیم شخصی خود را برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران معرفی می‌کنم. وی با بیان اینکه از ۱۸ سالگی فعالیت در حزب جمهوری و درک بزرگانی، چون شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و بزرگان دیگر، کار اجرایی، فرهنگی و سیاست ورزی را آغاز کردم، گفت: در دوران ۴۵ ساله خدمت خود در نهاد ریاست جمهوری و دفتر مقام معظم رهبری، با ارتباط نزدیک با کلیه بزرگان نظام، همه روسای سه قوه، وزرا و استانداران و سفرا، شهرداران و سایر مسئولان میانی کشور، تبادل نظر داشته و با مسائل کشور آشنایی کامل دارم.

نکته دیگر درباره ثبت‌نام وحید حقانیان که خبرساز شد، قطع و وصل مکرر برق ساختمان وزارت کشور بود که صدای اعتراض حقانیان را نیز به دنبال داشت. 

رونمایی محسن رضایی از ائتلاف وحدت برای پیشرفت

در میانه گرم شدن بحث حملات به لاریجانی، محسن رضایی از ائتلاف ایدئال خود رونمایی کرد. محسن رضایی نوشت: با برادرانم در جبهه انقلاب، آقایان مخبر، جلیلی، زاکانی، بذرپاش، قاضی زاده هاشمی، اسماعیلی و ... نشست‌های صمیمانه‌ای داشتم. وحدت میان نیرو‌های انقلاب و استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی یک ضرورت انکارناپذیر برای پیشرفت ایران عزیز است.

محسن رضایی که طی روز‌های اخیر خبر جلساتش با برخی چهره‌های دولتی و تندرو رسانه‌ای شده بود، در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

با برادرانم در جبهه انقلاب، آقایان مخبر، جلیلی، زاکانی، بذرپاش، قاضی زاده هاشمی، اسماعیلی و ... نشست‌های صمیمانه‌ای داشتم. وحدت میان نیرو‌های انقلاب و استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی یک ضرورت انکارناپذیر برای پیشرفت ایران عزیز است.

اسامی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری تا روز سوم | تا این لحظه چه کسانی کاندید شده‌اند؟

۲۰ روز تا انتخاب مقیم جدید پاستور

ستاد انتخابات کشور از کاندیدا‌ها خواسته است اگر حائز شرایط قانونی هستند، تا روز دوشنبه ۱۴ خرداد برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند. پس از اتمام فرصت پنج‌روزه، شورای نگهبان از ۱۵ خرداد به مدت هفت روز صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند تا در نهایت اسامی کاندیدا‌های تأیید صلاحیت شده در ۲۲ خرداد به وزارت کشور اعلام شود.

پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، کاندیدا‌های انتخابات ۱۵ روز (تا ۶ تیر) فرصت تبلیغات دارند. از ۷ تیرماه تبلیغات انتخاباتی ممنوع و روز هشتم تیرماه انتخابات برگزار می‌شود. در صورتی که هیچکدام از کاندیدا‌ها حائز اکثریت آرا نشوند نیز جمعه ۱۵ تیرماه مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

اسامی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری تا روز سوم | تا این لحظه چه کسانی کاندید شده‌اند؟

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا‌ها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.

معاونان رؤسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهاد‌های دولتی و مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، استانداران، شهرداران شهر‌های بالای ۲ میلیون نفر جمعیت و اشخاص، مقامات و مدیران هم‌طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان رجال مذهبی و سیاسی هستند.

سایر اخبار
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون