افشای رازهایی از زندگی بن‌سلمان؛ از اعتیاد تا ارتباط با زنی اسرارآمیز!

افشای رازهایی از زندگی بن‌سلمان؛ از اعتیاد تا ارتباط با زنی اسرارآمیز!
برخی از نزدیکان بن سلمان درحالی که ابتلای او به بیماری‌های روحی و روانی را تایید کرده‌اند، می‌گویند، ولی عهد از ۲۰ سالگی به مصرف مواد مخدر روی آورده است. در ابتدا میزان مصرف او کم بود اما هرچه می‌گذشت، بر میزان آن افزوده می‌شد
کد خبر: ۲۲۵۲
|
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

زی‌سان: محمد بن سلمان یکی از چهره‌های کنجکاوی برانگیز عرصه سیاست است. در این مطلب قصد داریم مروری بر برخی از کار‌های عجیبش داشته باشیم.

به گزارش زی‌سان؛ چند سال پیش «سعود السبعانی» نویسنده عربستانی مخالف خاندان آل‌سعود در کتابی با عنوان «عربده کش ریاض»  زوایای تاریکی از زندگی «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان و فرزندش، «محمد بن سلمان»، ولی عهد این کشور را روایت کرد. وب سایت انگلیسی دیلی میل گزیده‌ای از این کتاب که در تاکنون در هفت جلد منتشر شده است را بازنشر کرده که در ادامه می‌خوانید: 

افشای رازهایی از زندگی بن‌سلمان؛ از اعتیاد تا ارتباط با زنی اسرارآمیز!

محمد بن سلمان کیست؟

محمد بن سلمان در کشورهای غیر از خاورمیانه و در میان برخی به MBS معروف است که مخفف اسم اوست. او برعکس بسیاری از شاهزاده‌ها برای تحصیل به خارج از کشور نرفته و حالا لیسانس حقوق دارد.

او فرزند، شاه سلمان و همسر سومش، فهده بنت فلاح، بوده و متولد سال ۱۹۸۵ است. در ژوئن سال ۲۰۱۷، با تصمیم شاه سلمان، محمد بن نایف که ولیعهد محسوب می‌شد، از جایگاهش عزل شد و به دنبال آن، محمد بن سلمان به جای او، به عنوان ولیعهد پادشاه سعودی معرفی شد.

بعد‌ها شایعاتی مبنی بر اینکه عزل بن نایف از مقام ولیعهدی در حقیقت نتیجه دسیسه چینی مخفیانه بن سلمان بوده تا جای او را بگیرد مطرح شد. 

بن سلمان اولین عضو خانواده سلطنتی سعودی است که بر شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو نظارت دارد. این شرکت با ارزش‌ترین شرکت جهان به مبلغِ بین ۲-۱۰ تریلیون دلار است.

او از ابتدا واردِ عرصه سیاست نشده بود و شغلش دادن مشاوره حقوقی بود. تا آنکه در سال ۲۰۰۹ به عنوان مشاور ویژه‌ی پدرش منصوب شد. پدر او در آن زمان، فرماندار ریاض بود.

افشای اسراری از زندگی محمد بن سلمان

  • به دلیل تغییراتی که در جامعه عربستان اعمال شده، نام MBS در بین ۱۰ نفر موثر جهان برای سال ۲۰۱۸ و در نشریه تایم جا گرفت. همچنین به خاطر کار‌های دیگرش، بن سلمان لقب شخصیت سال خاورمیانه را در سال ۲۰۱۳ گرفت.

 

  • او بعد از ۴۰ سال سینما‌ها را باز کرد و حتی یک کنسرت موسیقی جاز هم با حضور زنان برپاکرد.

 

  • برخی از نزدیکان بن سلمان درحالی که ابتلای او به مشکلات سلامت را تایید کرده اند، می‌گویند ولیعهد سعودی از سن ۲۰ سالگی به مصرف مواد مخدر روی آورده است. در ابتدا میزان مصرف او کم بود، اما هرچه می‌گذشت، بر میزان آن افزوده می‌شد که باعث تشدید بیماری‌هایی شد که از دوران کودکی با آنها مواجه بود. در آن دوره نشانه‌های این بیماری‌ها مانند روان پریشی، استرس، عدم تمرکز و پرخاشگری بار دیگر خود را آشکار کرده، به همین دلیل بن سلمان لیست بلند بالایی از دارو‌های مصرف می‌کند که پدر و مادرش نیز سال هاست، مصرف کننده‌ی آن هستند.

 

  • بی خوابی شدید یکی از مشکلاتی است که بن سلمان با آن دست به گریبان است، طوری که ۴ – ۵ شبانه روز بیدار است و پس از آن با استفاده از مقدار زیادی دارو‌های آرام بخش و خواب آور برای ۴۸ ساعت به خواب می‌رود و هنگامی که بعد از ۲ روز از خواب بیدار می‌شود و این بار برای به دست آوردن نشاط گذشته و تمرکز روی کار‌ها از دارو‌های انرژی زا و نشاط آور استفاده می‌کند.

 

  • به نظر می‌رسد، بن سلمان این بیماری را از مادرش «فهده» به ارث برده باشد، چون گزارش‌های پزشکی موجود نشان می‌دهد که از زمانی که «سلمان» در عربستان به قدرت رسیده، «فهده» دختر «فلاح بن سلطان آل حثلین» به بیماری روانی مبتلا شده که یک بیماری ارثی است و در خانواده‌اش وجود داشته و به همین ترتیب به بن سلمان و خواهران و برادران تنی‌اش هم رسیده است. موضوعی که باعث شده بود، تا قبل از قرار گرفتن تحت اقامت اجباری از سوی بن سلمان، جادوگر‌ها و رمال‌ها رفت و آمد بسیاری به قصرش داشته باشند.

 

  • درحالی که از آن طرف، ملک سلمان هم به دلیل آلزایمر و زانودرد و کمردرد شدید شرایط خوبی ندارد. افزون بر آن، شاه سعودی چند سال قبل نیز به دلیل بسته شدن رگ‌های قلبش مجبور به انجام عمل قلب شده بود، بالطبع بی خوابی و تند مزاجی بدیهی‌ترین عوارض چنین بیماری‌هایی است و همین باعث شده تا بن سلمان تا جای ممکن شاه سعودی را از کار‌های حکومتی دور نگهدارد و سرش را با بازی ورق و مهمانی‌ها و جشن‌های بزم و رقص گرم کند.

 

  • بن سلمان، به غیر از ولیعهد بودن، ۳ مقام دیگر نیز در دولت دارد: معاون اول نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس شورای امور اقتصادی و توسعه.

 

  • او سعی می‌کند چهره نیکوکاری از خودش نشان دهد؛ و به همین دلیل رئیس بنیاد غیرانتفاعی شاهزاده محمد بن سلمان است که جوانان را توانمند می‌کند.

 

  • به نظر می‌رسد این مرد، به حفظ گنجینه‌های تاریخی در سرتاسر عربستان علاقه و توجه زیادی دارد. در اوایل سال ۲۰۱۹ او مرمت و بازسازی بیش از ۱۰۰ مسجد تاریخی را آغاز کرده است.

 

  • طبق شنیده ها، او اصلاً آدم انتقاد پذیری نیست. نشریه‌ی گاردین به نقل از منبعی در عربستان سعودی بیان کرده: «هر کسی که سعی کرده حتی با ملایمت و سیاستمدارانه نه بگوید عواقب سختی را متحمل شده.»

چند مورد عجیب درباره بن سلمان و کارهایش! / از خرید قصر فرانسوی تا بازدید از گوگل

  • اگر بخواهیم، از افراد تشکیل دهنده حلقه نزدیک بن سلمان سخن بگوییم، باید از سه نفر نام ببریم: «سعود القحطانی»، «ترکی آل شیخ» و «بدر العساکر» این سه تن از نفوذ بسیار زیاد و اختیارات مالی گسترده‌ای برخوردار هستند و اولین طبقه از افراد نزدیک به بن سلمان را تشکیل می‌دهند. اما در این میان دو نفر دیگر هستند که از این سه نفر به بن سلمان بسیار نزدیک ترند. اولین نفر از زنان خاندان سعودی که نام وی تاکنون افشا نشده، اما گفته شده از طرف پدری، جدش «سعد بن عبدالرحمن» و از طرف مادری، جدش به «محمد بن عبدالعزیز» معروف به «ابو شرین» می‌رسد و ۵ سال از بن سلمان بزرگ‌تر است و به فعالیت‌های گسترده تجاری و بازرگانیش معروف است. کسی تاکنون نمی‌داند، چرا بن سلمان شیفته‌ی اوست، اما به شکلی عجیب و شگفت آور به او اعتماد دارد و مسئولیت تمام سرمایه گذاری‌های شخصی اش در خارج عربستان و همچنین رسیدگی به تمام امور موسسات خیریه در داخل را به او سپرده و در عزل‌ها و نصب‌ها نظر او بر تمام نظر‌ها و دیدگاه‌ها ارجحیت دارد.

 

  • از این حیث، بن سلمان به او حقوق و مزایای خاصی، صرف نظر از حقوق و مزایایی که به عنوان یکی از اعضای خاندان حاکم دریافت می‌کند، اختصاص داده و فرمان‌هایی به وزارت‌خارجه جهت تسهیل سفر و استفاده از هواپیما‌های اختصاصی و همچنین وزارت دارایی و صندوق سرمایه‌گذاری دستوراتی جهت پاسخ به درخواست‌هایش داده است.

  • این زن برای ناشناس ماندن یا حضور و فعالیتی در صفحات ارتباط جمعی به ویژه «اینستاگرام» ندارد و یا فعالیتش بسیار اندک و محدود است، مثلا آخرین فعالیت وی در توییتر به یک سال قبل باز می‌گردد. اندک کسانی که با وی ارتباط دارند، هم نمی‌دانند که برای بن سلمان کار می‌کند، چون همواره گفته که فعالیت‌های تجاریش خصوصی و شخصی است.
  •  
  • نکته مهم این است که پدر این زن مرموز از وفاداران به شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» بوده، اما وی همواره سعی کرده، مانع بزرگنمایی این موضوع شود. برخی بر این باورند که او درصدد نفوذ به نزدیکی بن سلمان جهت رسیدن به اموال غارت شده‌ای است که، ولی‌عهد سعودی اجازه دسترسی هیچ‌کس به آن‌ها را نمی‌دهد و هزینه کرد آن‌ها با خود بن سلمان است که البته این گفته‌ها صرفا حدس و گمان است.

 

  • اعضای خاندان سعودی حدود ۱۵ هزار نفر هستند، اما بخش عمده‌ی ثروت عظیم این خاندان در اختیار ۲ هزار نفر از آن‌ها قرار دارد. برای آنکه عظمت ثروت خاندان سعودی را بهتر درک کنید، بهتر است بدانید که ثروت خاندان سلطنتی بریتانیا ۸۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 

  • شاهزاده سعودی و پدرش، پادشاه عربستان، اغلب اوقات خود را در کاخ‌های مرمری و اقامتگاه‌های ییلاقی شهر ریاض سپری می‌کنند. از چهره‌های عالیرتبه و مقامات سیاسی خارجی اغلب در کاخ یمامه پذیرایی می‌شود.

 

  • در جریان سفر باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به عربستان و بازدید او از کاخ پر زرق و برق «عرقه»، خبرنگاران در آنجا، جادستمال‌کاغذی‌هایی با روکش طلا و صندلی‌هایی از جنس طلا دیده بودند.

 

  • طبق شایعات، خاندان سعودی چندین اقامتگاه مجلل در نقاط مختلف دنیا، از جمله سوئیس، لندن، فرانسه و مراکش، دارد. ولیعهد سعودی صد‌ها میلیون دلار را صرف خرید ابر کشتی‌های تفریحی، جت‌های خصوصی، هلیکوپترها، قصر‌های فرانسوی و تابلو‌های نقاشی کمیاب کرده است.

 

  • گفته می‌شود شاهزاده سعودی یک کشتی تفریحی ۵۰۰ میلیون دلاری به نام «سِرین» دارد. استخر و جکوزی در فضای بسته، دو باند هلیکوپتر، آشیانه‌ی هلیکوپتر، باشگاه ورزشی و سالن سینما، امکانات این کشتی ۱۳۴ متری هستند. ۱۵ کابین این کشتی تفریحی، فضای کافی برای خوابیدن ۲۴ مهمان را دارند. طبق شنیده ها، بن سلمان این کشتی تفریحی را زمانی که برای تعطیلات به جنوب فرانسه رفته بود، در آنجا دیده و خریداری کرده بود.

 

  • ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۵، قصری به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در فرانسه خریداری کرد که در آن زمان لقب گران قیمت‌ترین خانه‌ی دنیا را گرفت. تا مدت‌ها خریدار این خانه ناشناس باقی مانده بود تا آنکه در سال ۲۰۱۷ رسانه‌ها اعلام کردند شاهزاده سعودی همان کسی بوده که قصر لویی چهاردهم در غرب پاریس را خریداری کرده. طبق شنیده ها، این قصر که در قرن هفدهم ساخته شده، چندین فواره و سیستم‌های صوتی، نورپردازی و تهویه‌ی هوا دارد که همگی با گوشی آیفون قابل کنترل هستند. این قصر مجلل، یک انبار شراب، سالن سینما و خندق هم دارد. اتاقک درون این خندق دیواره‌هایی از جنس شیشه دارد و در زیر یک اکواریوم قرار گرفته است. بن سلمان یکی از تابلو‌های نقاشی لئوناردو داوینچی را هم در سال ۲۰۱۷، از حراج کریستی، به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار خریداری کرد.

 

  • شاهزاده سعودی از طریق تماس تلفنی و به صورت ناشناس، در مزایده‌ی تابلوی «سالواتور موندی» شرکت کرد. پیش از برگزاری مزایده، تخمین زده شده بود این تابلو حدود ۱۰۰ میلیون دلار به فروش برسد.

 

  • شاهزاده بن سلمان در سال‌های اخیر بار‌ها به خاطر رسوایی‌های مختلفی در صدر اخبار قرار گرفته است.

 

  • ولیعهد سعودی علاوه بر روابط سیاسی‌ای که با آمریکا دارد، با شرکت‌های برتر فناوری در آمریکا هم در رابطه است و از بعضی از مشهورترین این شرکت ها، از جمله گوگل و اپل، بازدید کرده است.

 

  • در بهار سال ۲۰۱۸، شاهزاده بن سلمان با تیم کوک، مدیر عامل اپل، ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل و لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، دیدار کرد. او در سفر خود، به دیدار جف بزوس، مدیرعامل آمازون هم رفت. ۵ درصد از سهام شرکت Uber (سرویس تاکسی اینترنتی) به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان تعلق دارد. این صندوق همچنین یکی از بزرگ‌ترین سرمایه گزاران گروه Vision Fund شرکت SoftBank است که سهام قابل توجهی در شرکت‌های متعدد دارد.
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون