همه چیز درباره سریال ماده تاریک Dark Matter

همه چیز درباره سریال ماده تاریک Dark Matter
سریال «ماده تاریک» یک سریال علمی تخیلی درام و هیجان‌انگیز محصول اپل تی وی است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته بلیک کراوچ ساخته شده است.
کد خبر: ۲۲۳۹۴
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱

زی‌سان: سریال «ماده تاریک/ Dark Matter» یک سریال علمی تخیلی درام و هیجان‌انگیز محصول اپل تی وی است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته بلیک کراوچ ساخته شده است. در کتاب «ماده تاریک»، یک فیزیکدان به نام جیسون دیسن ربوده می‌شود و موادی نیز به او خورانده می‌شود. این رمان، این ایده را مطرح می‌کند که هر تصمیمی که ما در زندگی‌های خود می‌گیریم، باعث شکل‌گیری جهان‌های موازی و متفاوت می‌شوند. این به معنای آن است که تصمیمات کوچک روزمره ما باعث شکل‌گیری واقعیت‌های موازی می‌شوند که در آنها، جریان تاریخ به شکل دیگری رقم می‌خورد.

اما داستان سریال «ماده تاریک» درباره جیسون دسن، یک استاد فیزیک است که زندگی معمولی خود را در شیکاگو می‌گذراند تا اینکه روزی ربوده می‌شود و به دنیای موازی دیگری منتقل می‌شود. در این دنیای جدید، او متوجه می‌شود که زندگی‌اش به کلی تغییر کرده و باید با مواجهه با نسخه‌های مختلفی از زندگی‌اش تلاش کند تا به خانواده اصلی‌اش بازگردد. داستان این سریال بر اساس نظریه جهان‌های چندگانه مکانیک کوانتومی است که پیشنهاد می‌دهد هر تصمیمی که در زندگی می‌گیریم، یک واقعیت موازی جدید ایجاد می‌کند.

همه چیز درباره سریال ماده تاریک Dark Matter

اپل‌تی‌وی برای نویسندگی و اقتباس این سریال سراغ خود نویسنده‌ی «ماده تاریک» رفته که در نهایت به عنوان یکی از سازندگان اصلی برای این مجموعه نقش ایفا کرده است، در کنار او افرادی مثل مگان مک دانل، ژاکلین بن زکری و ایهوما اوفوردایر از نویسندگان اصلی مجموعه هستند. مت تالمچ در کنار خود کراوچ، جوئل اجرتون و دیوید منپرل تهیه‌کنندگی «ماده تاریک» را عهده‌دار بوده‌اند. جیکوب وربروگن نیز کارگردان اپیزود‌های نخست مجموعه است.

مهم‌ترین کاراکتر‌های سریال جیسون و دنیلا دسن هستند که اجرای آنها بر دوش جوئل اجرتون و جنیفر کانلی گذاشته شده است. اجرتون بازیگر و فیلمساز استرالیایی است که احتمالا او را به خاطر بازی در فیلم‌هایی، چون «شاه»، «هدیه» (و «مبارز»  می‌شناسید. از سوی دیگر، کانلی را داریم که یکی از آن چهره‌های مورد احترام هالیوود است که بی‌شک بازی او را در فیلم‌های «هالک» (۲۰۰۳)، «مرثیه‌ای برای یک رویا» یا «هزارتو»  دیده‌اید. کانلی برای بازی در نقش مکمل در فیلم «ذهن زیبا» برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده است.«ماده تاریک» توانسته یک تجربه‌ی ترسناک و تریلر در چندجهانی با دنیا‌های بی‌نهایت بسازد که بیننده را در خود غرق می‌کند و با توجه به نقد‌ها و امتیازاتی که تاکنون برای «ماده تاریک» آمده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بینندگان و منتقدان هر دو با این گزاره اتفاق نظر دارند.

سریال ماده تاریک / Dark Matter /////

 امپایر آنلاین در نقد به سریال «ماده تاریک» به تحسین از بازی جوئل اجرتون در نقش جیسون دسن پرداخته و از توانایی او در به تصویر کشیدن نسخه‌های مختلف یک شخصیت با دقت و عمق زیاد تمجید کرده است. این نقد سریال را به عنوان یک تعادل دقیق بین علم تخیلی با مفهوم بالا و درام درونی توصیف کرده و اشاره کرده که سریال به خوبی توانسته است مفاهیم پیچیده مکانیک کوانتومی را در قالبی جذاب و قابل فهم برای مخاطب به تصویر بکشد. با این حال، نقد اشاره می‌کند که طولانی بودن سریال و تکرار موضوعات ممکن است گاهی به کسل‌کننده شدن داستان منجر شود.

​راجر‌ای برت نیز به نقش برجسته اجرتون و جنیفر کانلی در این سریال اشاره کرده و از نحوه اجرای داستان که شامل تعلیق و پیچیدگی‌های متعدد است، تحسین کرده است. این نقد بیان می‌کند که سریال با وجود پتانسیل بالای خود، گاهی به دلیل طولانی بودن اپیزود‌ها و تکرار مضامین، از انسجام خود می‌کاهد. همچنین، اشاره می‌شود که سریال به جای تمرکز بر نجات جهان، به بررسی شرایط انسانی و فلسفه‌ی چندجهانی می‌پردازد که این امر به عمق بیشتر داستان کمک کرده است.

سایت راجر‌ای برت در نقد خود سریال «ماده تاریک» را به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های اپل تی‌وی پلاس از زمان سریال «جدایی» (Severance) معرفی کرده و از نحوه استفاده از مکان‌های شهری شیکاگو و فضاسازی‌های شبانه نوآر گونه آن تمجید کرده است. این نقد تاکید دارد که سریال با گسترش عناصر داستانی و ایجاد جزئیات بیشتر نسبت به رمان اصلی، توانسته است به یک تجربه تماشایی قوی‌تر و جذاب‌تر تبدیل شود.

سریال ماده تاریک / Dark Matter /////

فصل اول سریال «ماده تاریک» محصول سرویس آنلاین اپل تی‌وی پلاس شامل ۹ قسمت است. سریال «ماده تاریک»  نمره آی‌ام‌دی‌بی ۷.۳ از  ۱۰ و و در راتن تومیتوز نیز این سریال به امتیاز ۸۰ درصد رسیده است که نمرات نسبتا خوبی به حساب می‌آید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون