این موارد باعث زوال عقل در جوانی می‌شوند

این موارد باعث زوال عقل در جوانی می‌شوند
بر اساس مطالعه جدیدی که روز سه شنبه منتشر شد، افسردگی، کمبود ویتامین D، انزوای اجتماعی و دیابت از جمله مشکلات سلامتی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقل زودرس را افزایش دهند.
کد خبر: ۲۲۳۳
|
۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

زی‌سان: مطالعه منتشر شده در “JAMA Neurology” انجمن پزشکی آمریکا نشان داد، افرادی که کمبود ویتامین D دارند یا از افسردگی رنج می‌برند، در معرض خطر بالاتری برای تجربه علائم زوال عقل قبل از سن ۶۵ سالگی هستند. همچنین افراد مبتلا به دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و آسیب شنوایی در معرض خطر بیشتر زوال عقل هستند. نوعی فشار خون پایین به نام افت فشار خون ارتواستاتیک نیز تاثیر منفی بر عقل دارد.

عوامل مرتبط با کاهش خطر زوال عقل زودرس نیز شامل تحصیلات (داشتن مدرک تحصیلی یا حرفه ای)، وضعیت اجتماعی-اقتصادی (افراد ثروتمندتر خطر کمتری داشتند) و مصرف الکل است.

محققان دانشگاه اکستر، دانشگاه ماستریخت و سایر موسسات، بیش از ۳۳۰۰۰۰ فرد زیر ۶۵ سال از بریتانیا را مورد مطالعه قرار دادند و ۳۹ عامل خطر را در بین عوامل پزشکی، جمعیت شناختی، سبک زندگی و عوامل محیطی را در نظر گرفتند.

این مطالعه می‌گوید که زوال عقل زودرس اغلب به عنوان تغییر در شخصیت یا رفتار در افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال ظاهر می‌شود و تخمین زده می‌شود که بر ۳.۹ میلیون نفر در سراسر جهان تأثیر بگذارد. حدود ۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یا سایر بیماری‌های زوال عقل به آن مبتلا می‌شوند. 

این موارد باعث زوال عقل در جوانی می‌شوند

پیشگیری از زوال عقل چطور ممکن است؟

در حالی که عوامل خطر پیشگیرانه برای زوال عقل دیررس شامل فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم، اجتماعی شدن و فعالیت شناختی است، نویسندگان مطالعه جدید گفتند مشخص نیست که آیا همان عوامل در موارد زودرس نیز اعمال می‌شود یا خیر.

به گفته انجمن آلزایمر، زوال عقل زودرس یا جوان را می‌توان به طیف وسیع تری از بیماری‌ها نسبت داد که افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
افرادی که با موارد موثر بر زوال عقل زودرس دست و پنجه نرم می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که طیف گسترده‌ای از علائم را در مراحل اولیه تجربه کنند.

از دست دادن حافظه اغلب علامت اولیه زوال عقل زودرس نیست و بیماران به احتمال زیاد مشکلاتی را در حرکت، راه رفتن، هماهنگی یا تعادل تجربه می‌کنند.

مطالعه جدید که اغلب «زوال عقل در سن کار» نامیده می‌شود، این وضعیت را به عنوان هزینه شخصی، اجتماعی و اقتصادی برای جوانان به دلیل پیامد‌های شغل، زندگی اجتماعی و مسئولیت‌های خانوادگی توصیف می‌کند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون