(تصاویر) شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

(تصاویر) شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان
درباره پترا در عمان، صومعه سنت کاترین، کوبر پدر در استرالیای جنوبی و دیگر سازه‌های عجیب در بیابان‌های کویری دنیا چه می‌دانید؟
کد خبر: ۲۱۳۸
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲

به نظر می‌رسد کویر‌ها فقط مناظر گسترده و متروکند که صد‌ها کیلوتر در اطرافشان هیچ چیز وجود ندارد. اما چنین نیست. شگفتی‌های طبیعی و انسان سازِ زیادی در بیابان‌های بزرگ دنیا وجود دارد که در این ویدئو با هم تماشا میکنیم.

وادی شاب (Wadi Shab)، مسقطِ عمان

به گزارش زی‌سان به نقل از راز بقا؛ واحه‌ای مخفی در داخل غاری در نزدیکی مسقط پایتخت عمان پنهان شده است. وادی شاب، بهشتی آرام است که فقط دانشمندان می‌توانند به راحتی به آنجا بروند. ماجراجویان باید بین دیوار‌های باریک ماسه و سنگ شنا کنند تا به غار آن طرف برسند. راه دیگر رسیدنِ به این بهشت، استفاده از طناب برای بالا رفتن از آبشار است که به استخر فیروزه‌ای می‌رسد...

شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

جاذبه اصلی این آبشار در غار آن است، که پس از پیاده‌رویِ کوتاه از طریق این چشم‌انداز ناهموار می‌توان به آن‌جا رسید.

پترا (petra) در اردن

اگر اهل ماجراجویی باشید، شهر بیابانی پترا در اردن، یکیاز مرموزترین نقاط دنیاست. بسیاری می‌گویند این شهر با توجه به ساختار خارق العاده و کنده‌کاری‌های خیره کننده‌ش در دل صخره‌ها، از دایره قدرت افراد در آن زمان دور بوده و تنها جن‌ها و فرازمینی‌ها می‌توانستند سازنده آن باشند. شهر پترا محل حکومت نبطی‌ها به مدت ۲۰۰ سال بوده و با توجه به شواهد تاریخی و آنچه که از این شهر می‌توان مشاهده کرد حکومتی باشکوه و پر رونقی داشته‌اند. با تمام این تفاسیر شهر پترا در اردن یکی از عجایب هفتگانه دنیاست و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

صومعه سنت کاترین (Saint Catherine)، کوه سینا در مصر

صومعه سنت کاترین، رسماً “صومعه مقدس خدا-تروددن کوه سینا در شبه جزیره سینا، واقع در دهانه یک دره در پای کوه سینا، در نزدیکی شهر سنت کاترین، مصر است. این صومعه به نام کاترین اسکندریه نامگذاری شده است. این صومعه توسط کلیسای خودمختار سینا، بخشی از کلیسای گسترده ارتدکس یونان کنترل می‌شود و یک میراث جهانی یونسکو است. این صومعه که بین سال‌های ۵۴۸ و ۵۶۵ ساخته شده است، یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های مسیحی کارگر جهان است. این مکان شامل قدیمی‌ترین کتابخانه در جهان است که به طور مداوم فعالیت می‌کند.

شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

تاتاوین در تونس (Tatavin)

تاتاوین، شهری کویری در جنوب تونس است که به دلیل معماری منحصر به فرد و غار‌هایی برای سکونت مردمانِ بربر در گذشته، یک مکان بسیار خاص است. بازدید کنندگان برای تحسین استحکامات آن می‌آیند، اما دلیل دیگری نیز برای محبوبیت این مکان وجود دارد که آن استفاده از این لوکیشن در فیلم جنگ ستارگان است.

شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

دره مرگ (Death Valley) ایالات متحده آمریکا

دره مرگ، واقع در مرز کالیفرنیا و نوادا، یکی از گرمترین مکان‌های جهان است. واقعا عجیب است که یک نفر تصمیم به ساخت ویلایی بزرگ در وسط این چشم‌انداز خشک بگیرد. میلیونر شیکاگو، آلبرت موزی جانسون، قلعه اسکاتی را در دهه ۱۹۲۰ در این منطقه ساخت و آن را به نام والتر اسکات، محقق و مجری معروفِ بدنامِ آمریکایی، نامگذاری کرد!

شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

کوبر پدی (Coober Pedy) در استرالیای جنوبی

این شهر زیرزمینی در سال ۱۸۱۵ ایجادشده است. یک پسر چهارده‌ساله به همراه پدرش و یک گروه اکتشافی برای استخراج طلا به این منطقه آمده و اردو زده بودند که این پسر به‌طور اتفاقی سنگ‌های قیمتی اُپال را در این منطقه کشف می‌کند. بعدازاین اتفاق ظرف چند سال صد‌ها جوینده‌ی طلا به این منطقه هجوم می‌آورند و زمین‌های آن را زیرو رو می‌کنند.

کوبر پدی شهر کوچکی در شمال ایالتِ استرالیای جنوبی (South Australia) کشور استرالیا است و در ۸۵۰ کیلومتری شمال شهر آدلاید در منطقه‌ی Stuart Highway واقع شده است. این منطقه دارای آب‌وهوای گرم و خشک است و ظاهراً متروکه به نظر می‌رسد.

زمین این منطقه، صاف و هموار و بدون درخت و هر نوع پوشش گیاهی است. آنچه در این شهر می‌بینید تعدادی خانه‌ی پراکنده، تعدادی مهمانخانه، رستوران، پاسگاه پلیس، یک مدرسه و یک بیمارستان است که در سمت شمال این منطقه ساخته‌شده‌اند. اما این فقط نیمی از شهر است.

نیمه‌ی دیگر شهر در زیرزمین و در غار‌ها و تونل‌های وسیعی که داگ‌اوتس (dug Outs) نامیده می‌شوند ساخته‌شده است. ساکنان شهر در این تونل‌های زیرزمینی برای خود، خانه، هتل، کافه و رستوران، کلیسا و سایر قسمت‌های مورد نیاز یک شهر را ساخته‌اند.

شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

استراحتگاه کویر قصر السراب (Qasr Al Sarab) در صحرای لیوا، ابوظبی

قصر السراب چیزی شبیه یه یک فیلم فانتزی است. در داخل هتل قصر السراب (Qasr Al Sarab) در ابوظبی هر آنچه که از یک مرکز اقامتی لوکس و مجلل اماراتی انتظار داشته باشید خواهید یافت، از ویلا‌های لوکس گرفته تا استخر‌های خصوصی، رستوران‌های مجلل و مرکز آب درمانی با تمامی امکانات. آنسوی دیوار‌های این هتل، اما شرایط طوری است که بسیار کمتر با فضای درونی سازگار است. در واقع در آن طرف دیوار‌های این هتل زیبا هیچ چیزی جز شن‌های روان زیبا وجود ندارد. این هتل در انتهای یک بیابان بی آب و علف به نام «ربع خالی» که بزرگ‌ترین بیابان پیوسته روی کره زمین شناخته می‌شود واقع شده است.

داستان جالب دیگری را بخوانید: سرنوشت اولین هتل شناور جهان چطور در کره شمالی تغییر کرد؟

شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

کُلمانسکُپ (Kolmanskop) در کویر نامیب، نامیبیا

به دلیل کشف ذخایر الماس در اوایل قرن ۲۰، کلمانسکپ یکی از ثروتمندترین شهر‌های جهان بود. حدود هزار کارگر برای استخراج الماسبه صحرای نامیب آورده شدند. این شهر بسیار رونق داشت تا این‌که در سال ۱۹۲۸، در ۱۶۰ مایلیِ جنوبآن، یک ذخیره بزرگ الماس دیگر کشف شد و باعث شد بسیاری از کارگران به مراتع جدید عزیمت کنند.

کلمانسکپ در نهایت در سال ۱۹۵۶ رها شد و در کمتر از ۵۰ سال، زندگی در این شهر از بین رفت. زمانی که قیمت الماس سقوط کرد، به ویژه بعد از جنگ جهانی اوّل، این ناحیه به تدریج متروکه و رفته رفته به شهر اشباح مبدل شد.

این شهر در اوج محبوبیتش، با باغ‌های سرسبز، چمن‌های آراسته، تخت گل رز و درختان اکالیپتوس شکوفا بود و یک سالن رقص، تئاتر، سالن ورزشی، کازینو و کارخانه یخ داشت. طی شش دهه گذشته، این شهر توسط صحرای نامیب فراگرفته شده و حالا و بسیاری از خانه‌ها در تپه‌های شنی در حال ناپدید شدن هستند.

شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

دست کویر در صحرای آتاکاما (Atacama)، شیلی

کویر آتاکاما در حدود ۶۰ مایل در امتداد ساحل اقیانوس آرام شیلی امتداد دارد و یکی از خشک‌ترین مکان‌های کره زمین است. اینجا تنها صحراییست که بارش کمتری نسبت به بیابان‌های قطبی دارد. اینجا جایی است که هنرمند شیلیایی ماریو، تصمیم گرفت مجسمه معروفش با نامِ دست صحرا را در اوایل دهه ۱۹۸۰ در آن بسازد.

این دست بتونی با قد ۱۱ متری در جنوب شرقی شهر آنتوفاگاستا واقع شده است. این اثر معروف منجر شده تا هزاران انسان هر سال برای دیدن این اثر هنری چشمگیر، به حیات وحش آتاکاما بروند چرا که باور دارند این مجسمه، دارای قدرت بدوی و جادویی است.

شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

تنفس کویر (Desert Breath) در مصر

پروژه نفس کویر یک لند آرت است که در سال ۱۹۹۷ توسط یک گروه سه نفره به نام دی. ای. اس تی آرتیم (D.A.ST. Arteam) ساخته شده است. خلق این اثر در ماه ژوئن سال ۱۹۹۵ آغاز و در ماه مارس ۱۹۹۷ تکمیل شد.

نفس کویر به مساحت یک میلیون فوت مربع معادل ۱۰۰/۰۰۰ متر مربع نمایی از دو مارپیچ فوق العاده بزرگ متمرکز به مرکز است که در صحرای مصر منطقه‌ای نزدیکی غردقه در ساحل دریای سرخ واقع می‌باشد. این قطعه شامل ۸۹ مخروط برجسته است که به تدریج اندازه آن‌ها افزایش می‌یابد.

شگفتی‌های پنهان در بزرگ‌ترین بیابان‌های جهان

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون