مواد مخدر زامبی چیست؟ آیا به ایران راه یافته است؟

مواد مخدر زامبی چیست؟ آیا به ایران راه یافته است؟
این روز‌ها مواد مخدر زامبی زایلازین سر زبان‌ها افتاده است. مصرف بیش‌ازحد آن یکی از نگرانی‌های دائمی آمریکا و اروپاست. داده‌های دولت آمریکا نشان می‌دهد که سوءمصرف «زامبی» هر 5 دقیقه جان یک نفر را می‌گیرد.
کد خبر: ۲۱۰۲
|
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵

مواد مخدر زامبی یا زایلازین در بسیاری از مناطق دنیا به عنوان ترانک (Tranq) به معنای واقعی کلمه بدن مردم را پوسیده می‌کند؛ چیزی که متخصصان پزشکی برای مبارزه موثر با اثرات آن تلاش می‌کنند.

این روز‌ها مواد مخدر زامبی سر زبان‌ها افتاده است. بیش‌از هر کجای دیگر، موضوع مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر به یکی از نگرانی‌های دائمی در خیابان‌های آمریکا تبدیل شده است. داده‌های دولت فدرال ایالات متحده نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد مواد مخدر هر پنج دقیقه جان یک نفر را در این کشور می‌گیرد.

 

مواد مخدر زامبی چیست؟

ترانک یا “Zombie Drug”، با نامِ اصلی زایلازین (Xylazine) دارویی است که به‌عنوان آرام بخش برای گاو‌ها و اسب‌ها استفاده می‌شده است که مردم آن را از راه‌های غیرقانونی تهیه کردند. فروشندگان اغلب آن را با سایر مواد مخدر غیرقانونی مانند فنتانیل و هروئین مخلوط می‌کنند.

کسانی که به طور مکرر از دارو‌های حاوی زایلازین استفاده می‌کنند، ممکن است زخم‌های باز با بافت مرده در بدنشان ایجاد شود که اگر درمان نشود، ممکن است نیاز به قطع اندام داشته باشد.

کارشناسان خواستار افزایش بررسی این مواد مخدر، خدمات پشتیبانی، آموزش پیشگیری از مصرف بیش از حد و توزیع نارکان، یک داروی معکوس کننده اوردوز هستند.

دکتر پائولو کاپولا، درباره این مواد مخدر می‌گویند: «درمان بیش‌ازحد ترانک بسیار سخت است.» او گفت: «وقتی یک معتاد از کوکائین و هروئین استفاده می‌کند، ما می‌توانیم بدون مشکل با آن مقابله کنیم.»

این پزشک ادامه داد: «زامبی اینطوری کار نمی‌کند. وقتی افراد معتاد به آن به اورژانس می‌آیند، درحالی که انتظار دارید وقتی آن‌ها را تحت درمان دارویی قرار داده‌اید، بیدار شوند، آن‌ها بیدار نمی‌شوند...»

مواد مخدر زامبی چیست؟ آیا به ایران راه یافته است؟

مواد مخدر زامبی به ایران راه یافته است؟

ماده مخدر زامبی که به گفته ایرج کاکاوند (پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا) جدیدترین و مرگبارترین نوع ماده مخدر شناسایی‌شده در کشور‌های اروپایی و آمریکاست، تا کنون وارد ایران نشده است.

سردار ایرج کاکاوند اظهار کرد: ماده مخدر «زامبی» جدیدترین و مرگبارترین نوع ماده مخدر شناسایی‌شده در کشور‌های اروپایی و آمریکاست.

وی تاکید کرد: خوشبختانه تا امروز ماده مخدر زامبی وارد ایران نشده است.

سردار کاکاوند افزود: البته قاچاقچیان مواد مخدر با شیوه‌های مختلف و شگرد نام‌گذاری عجیب مواد مخدر سعی دارند تاجوانان را فریب دهند و آن‌ها را برای استفاده از مواد مخدر وسوسه کنند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون