زمان اجرای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز مشخص شد

تعطیلی شنبه‌ها از کی اجرا می‌شود؟

تعطیلی شنبه‌ها از کی اجرا می‌شود؟
نایب‌رئیس مجلس توضیحی داده که به این سوال پاسخ می‌دهد. طبق قانون جمعه تعطیل رسمی ماست و شنبه فقط برای آنهایی تعطیل است که ساعت کاری موظفی دارند. در نتیجه برخی شرکت‌های خصوصی ملزم به تعطیل کردن نیستند.
کد خبر: ۲۱۰۰۱
|
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰

زی‌سان: پس از آن‌که در چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ بالاخره نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند روز‌های جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته باشد، حالا پرسش مهم این است که مصوبه نمایندگان ملت از چه زمانی اجرا می‌شود؟

به گزارش «زی‌سان»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته صحن مجلس در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته با تصویب تبصره ۳ لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

تبصره ۳- تمامی دستگاه‌های اجرائی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحد‌های نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحد‌های خدمت رسانی از قبیل بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم نمایند فهرست کامل بخش عملیاتی واحد‌های خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

زمان اجرایی تعطیلی شنبه‌ها مشخص شد

 ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب تعطیلی شنبه‌ها در صحن مجلس، اظهار داشت: اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی شنبه‌ها موافق بودند، زیرا معتقد بودند نباید فرصت‌های تعامل اقتصادی با جهان را از دست بدهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که شنبه‌ها از کی اجرا میشود؟ گفت: اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تایید و رئیس مجلس ابلاغ کند، تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

تعطیلی شنبه‌ها از کی اجرا می‌شود؟

رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به استفتا از دفاتر سه مرجع تقلید و همچنین رهبر انقلاب درباره تعطیلی شنبه‌ها، گفت: هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند این مسئله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد. از این‌رو، انتظار این است که شورای نگهبان نسبت به این مصوبه نه از نظر قانونی، نه از نظر شرعی ایرادی وارد نکند. اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده این مصوبه را تایید و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

توضیحات اخیر نشان می‌دهد که اجرای طرح اخیر منوط به تایید مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان است. 

نایب‌رئیس مجلس توضیحی داده که به این سوال پاسخ می‌دهد. طبق قانون جمعه تعطیل رسمی ماست و شنبه فقط برای آنهایی تعطیل است که ساعت کاری موظفی دارند. در نتیجه برخی شرکت‌های خصوصی ملزم به تعطیل کردن نیستند.

به‌جز این ۲۱۶ نفری که به تعطیلی شنبه‌ها رای دادند یک نامه با امضا‌های مهم ۳۶ تشکل اقتصادی هم وجود داشت که وزن کفه شنبه را سنگین‌تر می‌کرد. آنهایی که مخالف شنبه‌ها بودند، اعتقاد داشتند که اولا این کار برخلاف دستورات دینی است و دوما تصویب آن غرب‌گرایی است. برای همین هم محسن پیرهادی، نماینده تهران گفت از دفتر آیت‌الله جوادی آملی استفتا گرفته که رای ایشان هم مثبت بوده.

پایان یک دهه انتظار

حدود ٨ سال‌است که موضوع ساماندهی تعطیلات رسمی و ایده افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، هر از چند گاهی مورد‌توجه دولت و مجلس قرار می‌گیرد. ارجاع لایحه اصلاح ماده‌٨٧ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال‌١٣٨٦ که به‌نام لایحه افزایش تعطیلات دو‌روزه پایان هفته درمیان افکار عمومی شناخته می‌شود، از سوی دولت به مجلس، فرصت مناسبی برای ورود به این مطالبه اجتماعی و بررسی ابعاد این موضوع را فراهم آورده است. در حال‌حاضر به دلیل عدم‌همخوانی تعطیلات آخر هفته ایران با بیش از ٩٠‌درصد کشور‌های جهان، ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی عملا چهار روز در هفته با دنیا قطع است؛ این در حالی است که کشور‌های منطقه در حال انطباق تعطیلات خود با کشور‌های دیگر هستند و تعطیلاتشان را از روز‌های پنج‌شنبه و جمعه به شنبه و یکشنبه منتقل می‌کنند.

تعطیلی شنبه‌ها از کی اجرا می‌شود؟

درخصوص تعطیلی دو روز آخر هفته لازم است رویه واحدی برای تعطیلات آخر هفته در سطح کشور تعریف شود، زیرا به دلیل غیررسمی بودن تعطیلی پنج‌شنبه ها، برای بسیاری از شرکت‌ها و موسسات خصوصی و حتی ادارات دولتی و وزارتخانه ها، پذیرش دو روز تعطیلی در هفته دشوار است، لذا پس از اجماع‌نظر بر سر این موضوع در داخل کشور، لازم است اقدامات بعدی در مسیر رفع اختلاف بین روز‌های تعطیل با سایر کشور‌های دنیا با هدف بهبود مبادلات و مراودات تجاری صورت پذیرد.

موضوع انطباق روز‌های تعطیل با روند تعطیلات در سایر کشور‌های جهان از منظر تعالی توان اجتماعی و بهبود محیط کسب‌وکار و تقویت رشد اقتصادی بسیار حائزاهمیت است. از طرف دیگر لازم است برای پرداختن به بحث افزایش تعطیلات آخرهفته در کشور، به این موضوع توجه شود که شمار تعطیلات اغلب کشور‌های جهان بین ١١٠ تا ١٢٩ روز است؛ در ایران، اما با احتساب ٢٧ روز تعطیلی رسمی اعم از تعطیلات ملی، شمسی و قمری و ٥٢ روز تعطیلی جمعه آخر هفته، تعداد روز‌های تعطیل به ٧٩ روز می‌رسد.

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون