هرم بزرگ جیزه... سالانه میلیونها گردشگر از یکی از هفت عجایب جهان باستان بازدید میکنند. اینکه چگونه هرم بزرگ ساخته شده، قرنها موضوع بحث و تحقیق بوده است. خیلیها شدیدا بر این تئوری باور داشتند که ساختِ این اهرام کار فرازمینیهاست. طبیعی است؛ وقتی علم درباره موضوعی به نتیجه نرسد، تئوریهای دیگر شکل میگیرند.
وقتی درهای اسرارآمیز هرم بزرگ مصر باز شدند
خبر خوب این است، که لازم نیست منتظر بمانید تا زمان سفر اختراع شود تا از جواب آن مطلع شوید، چون این معما سرانجام حل شده! با ما همراه باشید...
به گزارش زیسان معلم تاریخ مدرسهتان احتمالا، نظریه غالب درباره چگونگی ساخت اهرام بزرگ مصر را به شما گفته باشد. این نظریه چنین بود: صدها مصری باستان تعداد زیادی سنگ آهک و گرانیت را به جیزه حمل کردند. آنها ساختوسازی انجام دادند که واقعاً عالی بود! اما این بار ما برای شما میگوییم که دقیقا این اهرام چطور ساخته شدند.
هرم جیزه، بلندترین سازه روی زمین است که بیش از ۳۸۰۰ سال پیش توسط انسان ساخته شد. این سازه از ۲.۳ میلیون بلوک سنگی تشکیل شده، که دقیقاً کنار هم قرار گرفته اند؛ آنقدر نزدیک که حتی یک تارِ موی انسان نمیتواند از بلوکهای مجاور عبور کند!
این هرم بزرگ در ابتدا با سنگ آهک بسیار صیقلدادهشده، پوشانده شده بودد. وقتی نور خورشید به این پوشش تابیده میشد، منعکس میگشت و این مکان مانند یک ستاره میدرخشید. این نور آنقدر قوی بود که از ماه دیده میشد! متأسفانه سنگهای پوششی، به دلیل زلزلهای که در قرن ۱۴ اتفاق افتاده دیگر وجود ندارد. ما فقط میتوانیم تصور کنیم که چقدر زیبا بوده است.
این هرم، بر خلاف اهرام دیگر، دارای معابر داخلی بود که هم به بالا و هم به پایین راه داشت. همچنین، این هرم هشت ضلعی است و با ستارگان کمربند جبار هماهنگ شده و به ستاره قطبی آلفا دراکونیس اشاره میکند.
هرم جیزه این دقیقترین سازهای است که تاکنون رو به شمال واقع شده است، آن هم درست در مرکز خشکی سیاره زمین.
همه اینها ثابت میکند که مردم در آنزمان تا چه حد مهارت بالایی داشتهاند تا بتوانند این سازه را بسازند. برخی از دانشمندان که قرنها پس از آنها زندگی میکردند و برخی دیگر، هنوز اعتقاد ندارند تمدنهای باستان بسیار باهوش و با استعداد بودند. شاید به همین دلیل است که این هرم بزرگ نظریههای بسیاری را به وجود آورده است...
به گزارش زیسان؛ قطعاً شنیدهاید که برخی از مردم معتقدند که این کار با کمک بیگانگان انجام شده است. نه تنها در مورد این هرم که درباره بسیاری از ساخت و سازهای بزرگ مانند استون هنج (Stonehenge) نیز همین نظریه وجود دارد.
اما نظریههای عجیب تری نیز وجود دارد که مربوط به هرم بزرگ است. مردم در قرون وسطی اروپا معتقد بودند که این اهرام برای ذخیره غلات ساخته شده اند.
در سال ۱۸۵۹ یک ناشر انگلیسی، به نامِ جان تیلور نتیجه گرفت که این هرم در واقع توسط بیگانگان یا مصریها ساخته نشده، بلکه توسط خود حضرتِ نوح ساخته شده است!
تیلور محاسبات عمدهای انجام داده و حتی یک اصطلاح اندازه گیری خاص، به نامِ اینچ هرم نیز ابداع کرد که به گفته خودش تقریباً مشابه اینچ انگلیسی است.
یک ستاره شناس از اسکاتلند به نام چارلز اسمیت، چنان از نوشتههای تیلور الهام گرفت که تصمیم گرفت تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کند.. نتایج این تحقیقات، در سال ۱۸۶۴ به صورت کتابی ششصد و شصت و چهار صفحهای منتشر شد. فقط تصور کنید که او چه مدت زمانی را صرفِ تحقیقات کرده است.
اسمیت اظهار داشت که اگر هرم را در اینچ هرم، اندازه گیری کنید میتوانید به عنوان یک کتاب، تاریخچه آن را از گذشته و آینده زمین بخوانید. بهعنوان مثال یک گالری بزرگ در اهرام با یک مسیر شیبدار وجود دارد.
در این مکان، تولد مسیح نشان داده شده و ۳۳ اینچ بعد از آن، مصلوبشدن عیسی مسیح به نمایش گذاشته شده است. این گالری در نقطهای بین ۱۸۸۱ تا ۱۹۱۱ اینچ هرم به پایان میرسد. اسمیت معتقد بود که این به معنای سالهای مصیبت بزرگ قبل از آمدنِ دوباره مسیح است.
برخی دانشمندان منشا مقدس هرم را به کلی انکار کرده اند. در سال ۱۸۸۴ مقالهای در کنفرانسی در فیلادلفیا ارائه و در آن گفته شد که اهرام در اصل تپه بودهاند، از آن تپهها به عنوان معادن سنگ استفاده میشود تا سنگ کافی برای بناها بهدست بیاید. با گذشت زمان، تپهها به شکل اهرام بریده شدند!
احتمالاً یکی از جالبترین نظریههای ساخت اهرام مربوط به آسانسور است؛ چیزی که با قدرت ذهن انسان و ارتعاش صدا ارتباط دارد. در حمایت از نظریه، آسانسور صوتی به بلوکهای سنگی کمک میکند تا از نیروی جاذبه سرپیچی کرده و از سطح زمین حرکت کنند!
پاسخ این سوال قرنها به عنوان یک رمز و راز باقی مانده بود، اما اکنون حل شده است. اثبات جدیدی یافت شده که به ما میگوید چگونه مصریها قادر به حمل ۲.۵ تن بلوک سنگ آهک و گرانیت، از فاصله ۵۰۰ مایلی برای ساخت مقبره فرعون خوفو در ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد بودند.
فرعون برای ساخت اهرام پس انداز نکرد، آنها بهترین معماران و مهندسان آن زمان را به عنوان مسئول ساخت استخدام کردند.
البته آنها کار سنگین حمل سنگ را خودشان انجام ندادند و این وظیفه را به ارتش بردگان سپردند. این ارتش، باید یکصد و هفتاد هزار تن سنگ آهک را به محل ساخت و ساز میبرد.
طوماری کاغذی، در وادی الجارُف یافت شد که مدتی بعد روشن شد که یک دفتر خاطرات است؛ در این دفترچه که بیشتر شبیه به یک دفترچه ثبت است، روند ساخت هرم بزرگ، با تمام جزئیاتی که قبلا نمیدانستیم شرح داده شده است.
طبق این سند با ارزش باستان شناسی، کارگران، سنگ آهک را با قایقهای چوبی از تورات به جیزه حمل میکردند. آنها چندماه مشغول حمل و نقل بوده اند.
در ابتدای کار، معماران و مهندسان مجبور به ایجاد یک تغییر شدند، تا آب را از رود نیل هدایت کرده و از طریق کانالهای مصنوعی آن را به سمت هرم هدایت کنند. سپس حمل و نقل سنگ آهک را از توراتِ پایین دست به محل ساخت و ساز آغاز کرده اند. این سفر حدود سه روز طول کشیده است.
اکنون سوال این است که در این سیستم هوشمندانه رودخانه آب مصنوعی که ساخته بودند کجا رفته؟ باستان شناسان میگویند که آنها شواهدی از آن را در زیر فلات جیزه، جایی که کانال مرکزی در آن جریان داشت، پیدا کرده اند.
هفت گودال قایق نیز در اطراف هرم خوفو - در غرب و شرق آن - بین اهرام ملکه و دیگری در کنار معبد مرده، پیدا شدند.
حالا دیگر، راز هرم بزرگ برایتان یک معما نیست. میبینید که هیچ بیگانهای به زمین نیامده تا آن را بسازد! بلکه همه چیز نتیجه انجامِ یک کار فوق العاده سخت بوده است. استفاده قایقها چوبی برای ایجاد یکی از عجایب جهان باستان!