ما پول می‌دیم، شما بجنگید!

ما پول می‌دیم، شما بجنگید!
اتفاقاتی که از اول اردیبهشت در واشنگتن کلید خورده‌اند، نشان می‌دهد آمریکا تلاش دارد با برون‌سپاری امنیتی سه متحد خود در جهان را دربرابر سه قدرت شرقی تقویت کند؛ اوکراین دربرابر روسیه، رژیم‌صهیونیستی دربرابر ایران و تایوان دربرابر چین.
کد خبر: ۱۷۲۶۰
|
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹

سیدمهدی طالبی در روزنامه فرهیختگان نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا پس از ماه‌ها چالش، بالاخره طرح کمک به اوکراین و رژیم‌صهیونیستی را تصویب کرد. همراه با این دو، کمک‌هایی نیز برای تایوان درنظر گرفته شده است. این نهاد، کمک‌ها به سه دولت وابسته به آمریکا را در آخرین ساعات روز شنبه (۱ اردیبهشت) تصویب کرد.

این کمک‌ها، اما در مجلس نمایندگان تصویب شده‌اند که یکی از دو رکن کنگره آمریکاست. از این رو قرار است هفته آینده مجلس سنا به‌عنوان دومین رکن به بررسی کمک‌ها بپردازد. اگر این مصوبات توسط سنا تایید شوند، کنگره طرح را برای امضا به کاخ سفید ارسال می‌کند. تحلیلگران می‌گویند این فرآیند به‌سرعت انجام شده و با توجه به همراهی سنا و بایدن، کمک‌ها در هفته آینده تایید می‌شوند.

 آنچه درخصوص این مصوبات اهمیت دارد، تصویب پیاپی و فوریت در اجرایی شدن آنهاست که مدنظر جریان غالب در آمریکا قرار گرفته است؛ این درحالی است که ماه‌ها بود این کمک‌ها به‌دلیل اختلافات داخلی مسکوت مانده بودند.

اتفاقاتی که از اول اردیبهشت در واشنگتن کلید خورده‌اند، نشان می‌دهد آمریکا تلاش دارد با برون‌سپاری امنیتی سه متحد خود در جهان را دربرابر سه قدرت شرقی تقویت کند؛ اوکراین دربرابر روسیه، رژیم‌صهیونیستی دربرابر ایران و تایوان دربرابر چین.

آمریکا می‌خواهد منافع خود را با خون اوکراینی‌ها، یهودیان و تایوانی‌ها تامین کند و به ایجاد اختلال در سیاست رقبای خود بپردازد.

نکاتی درباره طرح کمک به اوکراین، رژیم‌صهیونیستی و تایوان

تصویب همزمان بودجه برای تامین مخارج برون‌سپاری نظامی آمریکا، دارای نکات مهمی است که در ادامه به آنها پرداخته شده است:

۱. مبلغ کمک‌ها نشان‌دهنده طبقه‌بندی اهمیت «کنونی» این جبهه‌هاست. بیشترین حجم کمک‌ها با ۶۱ میلیارد دلار برای اوکراین است که دست‌کم ۲.۵ برابر بیشتر از کمک‌ها به رژیم‌صهیونیستی است. همچنین کمک‌ها به رژیم‌صهیونیستی خود ۲.۵ برابر بودجه درنظر گرفته شده برای تایوان و شرق آسیاست. به‌طور خلاصه ۶۵ درصد این کمک‌ها مربوط به اوکراین، ۲۵ درصد برای رژیم و ۱۰ درصد برای تایوان است. البته دلیل کمک‌های کمتر به تایوان آرام بودن این جبهه است، درحالی‌که شرق اروپا و غرب آسیا تقریبا فعال هستند.

۲. کمک‌ها به اوکراین دارای قدرتمندترین لابی است. این کمک‌ها مورد حمایت شدید دولت عمیق آمریکا، حزب دموکرات و لابی اروپایی است. در مرتبه بعدی و با فاصله زیاد، کمک‌ها به رژیم دارای پشتیبانی از سوی لابی صهیونیسم و لابی سنتکام است. تایوان نیز به همین ترتیب کمتر مورد حمایت قرار گرفته است. به‌طور کلی لابی پشت‌سر کمک‌ها به اوکراین قابل مقایسه با لابی رژیم و تایوان نیست.

این مساله را از روند تصویب می‌توان دریافت. بایدن برای تصویب کمک‌ها به اوکراین که مورد مخالفت جمهوری‌خواهان بود، آن را به همراه کمک به رژیم‌صهیونیستی در قالب یک بسته به کنگره ارائه کرد تا در‌صورت رد کمک‌ها به اوکراین، کمک‌ها به رژیم نیز رد شوند. مخالفان بایدن او را متهم می‌کردند که رژیم را برای کمک به اوکراین، گروگان گرفته است. با این حال او در برابر فشار‌ها برای جداسازی این دو کمک مقاومت کرد تا تشدید اوضاع ضد رژیم‌صهیونیستی پس از عملیات «وعده صادق» در ۲۵ فروردین توسط ایران، جمهوری‌خواهان را وادار کرد برای رساندن هر چه سریع‌تر کمک‌ها به رژیم، کمک‌ها به اوکراین را نیز تصویب کنند.

مهم آنکه بایدن با وجود خطیر بودن اوضاع برای رژیم، حاضر نشد از کمک‌ها به اوکراین بگذرد. از این رو مخالفان بایدن برای تصویب کمک‌ها به رژیم، به ازای هر یک میلیارد دلاری که به صهیونیست‌ها داند، ۴ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص دادند.

۳. ساختار‌های دولتی آمریکا منافع این کشور را در اوکراین تشخیص داده‌اند. تنها لابی سنتکام و صهیونیستی‌اند که درصدد کشاندن منابع بیشتر به غرب آسیا هستند. با این وجود تلاش بایدن برای جلوگیری از تشدید اوضاع در غرب آسیا پس از پاسخ ایران به رژیم‌صهیونیستی در ۲۵ فروردین نشان می‌دهد آنها در این مسیر چندان موفق نبوده‌اند. بروز مقاومت ساختاری در نهاد‌های دولتی و تخصصی آمریکا لابی صهیونیستی و سنتکام را با شکست روبه‌رو کرده است.

 این مقاومت ساختاری به اندازه‌ای است که آنها به شکل نیمه‌رسمی حتی در برابر بایدن که حامی سرسخت اوکراین است، صف‌آرایی کرده و آن را به رسانه‌ها کشانده‌اند. نشریه آمریکایی پالتیکو اخیرا گزارش کرده که یک مقام ارشد آمریکایی با انتقاد‌های تند از رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل عدم توجه به درخواست‌ها و توصیه‌های آمریکا، رئیس‌جمهور آمریکا را به وفاداری کورکورانه از این رژیم متهم کرده است. او با ردیف کردن اسامی وزارت دفاع، ستاد مشترک، سیا و جامعه اطلاعاتی اعلام کرده آنها مخالف تشدید تنش‌ها توسط رژیم در غرب آسیا هستند.

۴. بخشی از کمک‌ها به رژیم‌صهیونیستی به کرانه باختری مربوط است. نمی‌توان کمک‌ها به کرانه باختری را از روی نیت صادقانه آمریکایی‌ها برای دفاع از فلسطینی‌ها تلقی کرد، بلکه احتمال وجود نقشه‌های فریب‌کارانه در آن نیز می‌رود، مانند تلاش برای توزیع رشوه به خاندان‌ها و سیاستمداران در کرانه باختری برای سرکوب مقاومت، اما درهرحال سمت و سو‌هایی نیز دارد که چندان مورد رضایت تمام جناح‌های صهیونیستی نیست؛ چه اینکه اختصاص بودجه به ساماندهی امور فلسطینی‌ها با تصمیم واشنگتن برای تحریم یک گردان از ارتش رژیم که در کرانه باختری حضور دارد، همراه شده است.احتمالا آمریکا برای گرفتن زهر کمک نظامی خود به رژیم که مورد مخالفت طرف‌های بسیاری است، تلاش کرده یک واحد نظامی صهیونیست‌ها را تحریم کند، اما این موضوع همه ماجرا نیست. اقدام آمریکا برای تحریم یک گردان ارتش رژیم به شکل عملی موثر نخواهد بود، اما از یک سو نشان می‌دهد واشنگتن تا چه میزان آزادی عمل خود برای کمک به تل‌آویو را از دست داده و محدود شده است و از سوی دیگر از تلاش واشنگتن برای مدیریت مناسبات فلسطین اشغالی و رژیم با ابزار‌های سنگین حکایت دارد. «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی تندرو کابینه نتانیاهو در واکنش به این اقدام تحریمی گفته است: «تحریم آمریکا علیه ارتش اسرائیل، دیوانگی مطلق است.» او تاکید کرده است: «این اقدام واشنگتن همچنین تلاشی برای آن است که دولت فلسطین را بر ما مسلط کند.»

این اظهارات نشان می‌دهد جریانات تندرو صهیونیستی نگران هستند آمریکا با مجموعه‌ای از ابزار‌ها شامل فشار سیاسی، تحریم و کمک به تشکیلات خودگردان درصدد مدیریت اوضاع کرانه باختری طبق سیاست خود برآید که تفاوت‌هایی با نگرش تندرو‌ها دارد. مایکل اورون، سفیر سابق رژیم‌صهیونیستی در واشنگتن نیز در گفتگو با رادیو ارتش اعلام کرده که تحریم‌های احتمالی آمریکا بر گردان «نتساح یهودا» ممکن است به تیپ «گولانی» نیز کشیده شود.

۵. تسلیحاتی که قرار است در اختیار رژیم قرار گیرند، بخشی صرفا پرکردن مجدد ذخایر از مصرف شده در درگیری‌ها هستند. از این رو صهیونیست‌ها قادر نیستند تغییری فوری در میدان جنگ ایجاد کنند؛ به‌ویژه در موازنه با ایران. حملات پرحجم ایران نشان داد صهیونیست‌ها قادر به اتکا به سامانه‌های پدافند هوایی در رویارویی با تهران نیستند.

 این مساله دو دلیل دارد؛ نخست آنکه ایران دارای قدرت آتش عظیمی است که درنهایت با وجود رهگیری بخشی از پرتابه‌ها قادر است قسمت قابل توجهی از تسلیحات خود را به هدف برساند. دوم آنکه رژیم به‌دلیل عمق کم، قادر به هضم ضربات وارده نخواهد بود و پرتابه‌هایی که اصابت می‌کنند هر چند کم‌تعداد باشند، به‌شدت موثر واقع می‌شوند.

۶. محور مقاومت به لحاظ بین‌المللی و مشروعیت، موقعیت مطلوبی دارند. این گروه‌ها دارای بانک اهداف در کرانه باختری، نوار غزه و جولان هستند که به‌لحاظ بین‌الملل جزئی از رژیم نبوده و اشغالی به حساب می‌آیند. رژیم، اما باید برای مقابله با محور مقاومت به چندین کشور حمله کند که دشواری‌های عملیاتی و تبعات بین‌المللی بیشتری دارد. بر همین اساس صهیونیست‌ها با وجود تسلیح بیشتر، قادر به بهبود اوضاع به‌نفع خود نیستند.

۷. حملات محور مقاومت به رژیم به‌طور مستقیم نیرو‌های آمریکایی را به خطر نمی‌اندازد، اما حملات صهیونیست‌ها به محور مقاومت احتمال مواجه شدن نیرو‌های آمریکایی با خطر را در عراق، سوریه و کویت به‌دنبال دارد. بر همین اساس آمریکا درصدد تقویت تل‌آویو است تا خود مجبور نباشد در درگیری‌های آتی دخالت کند.

اتفاقات جلسه تصویب بسته کمک‌ها نشان می‌دهد قضیه اوکراین بر دیگر موضوعات غلبه دارد. شبکه «فاکس نیوز» درخصوص جلسه گزارش کرده دموکرات‌ها در پایان رأی‌گیری شروع به تکان دادن پرچم‌های اوکراین کردند. فاکس نیوز می‌گوید برخی از حاضران در جلسه اهتزاز پرچم یک کشور خارجی را خلاف قوانین و «نامناسب» خواندند، اما دموکرات‌ها به کار خود ادامه دادند. این صحنه حکایت از غلبه اوکراین بر موضوع رژیم‌صهیونیستی در سیاست آمریکا دارد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: