شهریار افندیزاده با اشاره به اثرگذاری مستقیم و همهجانبه سیاست قیمتگذاری، محدودههای ترافیکی بر زندگی شهروندان، گفت: نیازمند بررسی اثر اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی، محدودههای ترافیکی در کنار اثرات حمل و نقلی در سطح شهر تهران هستیم و برای انجام این مقوله همیاری و همفکری جامعه علمی و دانشگاهی کشور مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این رابطه افزود: «بر اساس حکم سی و هفتم برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، شهرداری موظف است به منظور حفظ محیطزیست و کاهش آلودگی هوا، نسبت به مطالعه و بازنگری در ماهیت و شیوه اعمال محدودیتهای مکانی و زمانی تردد خودروها در تمامی مناطق شهر متناسب با سطح پیمایش، عوارض ازدحام و آلایندگی و ارائه مدل جایگزین تا حداکثر یک سال پس از ابلاغ برنامه اقدام کند.»
افندیزاده با بیان اینکه حدود چهار سال از اجرایی شدن شیوه جدید کنترل محدودههای ترافیکی شهر تهران میگذرد گفت: در شرایط فعلی، آسیبشناسی و امکانسنجی بهبود آن ضروری به نظر میرسد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه انجام مطالعات بازنگری محدودههای ترافیکی در مرحله انتخاب مشاور است، افزود: از جامعه دانشگاهی و علمی کشور تقاضا شده است که در خصوص آسیبشناسی، مقایسه عملکردی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف محدودههای ترافیکی فعلی (طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا) و مقایسه با روشهای پیشین (طرح ترافیک و زوج یا فرد)، بررسی اثرات حمل و نقلی، اجتماعی و زیست محیطی طرح فعلی بر محدودهها و تمامی مناطق شهر از جمله موارد مورد بررسی خواهند بود.
به گفته افندیزاده «بررسی لزوم توسعه یا کاهش تعداد و جغرافیای محدودههای ترافیکی، بررسی انواع شیوههای محاسبه عوارض مانند تراکم مبنا (هزینه ازدحام)، مسافت مبنا، مسیر مبنا و انتخاب شیوه مناسب قیمتگذاری محدودههای ترافیکی، نحوه اعمال تخفیفهای ورود به محدودهها برای خودروهای برقی و هیبریدی، ساکنین محدودهها، ورود در ساعات غیراوج و ... موضوعاتی است که آمادگی داریم با ما همکاری لازم را داشته باشند.»
منبع: فارس