چطور جلوی احساس خواب آلودگی در فصل بهار را بگیریم؟

چطور جلوی احساس خواب آلودگی در فصل بهار را بگیریم؟
احساس خواب آلودگی فصل بهار یکی از واکنش‌های طبیعی بدن به تغییر فصل است؛ اما ممکن است این احساس طبیعی ناخوشایند در روند زندگی و کار افراد اختلال ایجاد کند.
کد خبر: ۱۵۵۰۶
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳

زی‌سان: احساس خواب آلودگی و کِسِلی در فصل بهار، تقریباً یک احساس مشترک میان انسان‌ها در سراسر جهان است. از آن جایی که مدت زمان روز و شب در فصل زمستان با فصل بهار تفاوت دارد و در فصل بهار خورشید زودتر از فصل زمستان طلوع می‌کند و هوا نیز زودتر گرم می‌شود، بدن با بروز این احساس به تغییرات فصلی واکنش نشان می‌دهد. گاهی احساس خواب آلودگی و کِسِلی باعث اختلال در نظم زندگی شخصی و کاری افراد می‌شود که اصلاً خوشایند نیست. در ادامه راهکار‌هایی برای رفع احساس خواب آلودگی در فصل بهار به شما ارائه کرده‌ایم؛ پس اگر به دنبال رفع این احساس ناخوشایند هستید این مطلب را تا انتها بخوانید.

علت زیاد خوابیدن در فصل بهار چیست؟

زیاد شدن خواب افراد در بهار چند دلیل دارد که در ادامه آنها را می‌خوانید.

در فصل بهار به دلیل گشاد شدن مویرگ‌ها جریان خون در سطح بدن بیشتر از مغز می‌شود، در نتیجه خون کمتری به مغز می‌رسد و این امر باعث احساس خواب آلودگی و کِسِلی در افراد می‌شود.

به گزارش زی‌سان، یکی دیگر از دلایل بروز احساس خواب آلودگی در فصل بهار افزایش سوخت و ساز بدن و مصرف زیاد اکسیژن است؛ از آن جایی که اکسیژن کمتری به مغز می‌رسد احساس خواب آلودگی در فرد به وجود می‌آید.

افزایش طول مدت روز در بهار نیز در کاهش تمرکز و احساس خواب آلودگی بی‌تأثیر نیست.

علائم خستگی در فصل بهار چیست؟

  • خواب آلودگی
  • توهم
  • سطح انرژی پایین
  •  سرگیجه و سر درد
  •  افسردگی‌های کوتاه مدت
  • دشواری در توجه و تمرکز
  • مشکلات یادآوری
  • از دست دادن اشتها
  • خستگی مداوم
  • واکنش‌های آهسته در پاسخ به محرک‌ها
  • افزایش تحریک پذیری
  • بی قراری و اضطراب
  • کاهش کارآیی فرد

چگونه جلوی احساس خواب آلودگی در فصل بهار را بگیریم؟

چه کسانی بیشتر در معرض خواب آلودگی فصلی قرار می‌گیرند؟

افراد مسن، زنان، کسانی که قوای بدنی ضعیفی دارند، افرادی که مشکل قلبی، مغزی و عروقی مزمن دارند و کسانی که به هوای تازه دسترسی ندارند.

راه‌های درمان خواب آلودگی در فصل بهار

تغذیه مناسب

سعی کنید در فصل بهار میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید. میوه‌هایی مانند گوجه‌فرنگی، پرتقال، موز و سیب، به‌دلیل پتاسیم بالایی که دارند، باعث شادابی سلول‌ها می‌شوند و خواب آلودگی بهاری را کاهش می‌دهند. به گزارش زی‌سان: سبزیجاتی مانند اسفناج و هویج نیز به افزایش سوخت‌وساز و دفع سموم کمک می‌کنند و احساس خواب آلودگی را کمتر می‌کنند.

پیشنهاد: حافظه قوی و ذهن فعال با مصرف این میوه کوچک!

خواب کافی

خواب شبانه با کیفیت اثر مستقیمی روی احساس خواب آلودگی در فصل بهار دارد. حتی اگر انسان سحرخیزی باشید، برای احساس شادابی و سرحالی در طول روز به حداقل ۷ ساعت خواب نیاز دارید.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

به گزارش زی‌سان، در طول روز هر زمان که احساس خواب آلودگی و کِسِلی کردید کافی است، پرده‌ها را کنار بزنید یا در هوای آزاد قدم بزنید. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث رفع احساس خواب آلودگی در بهار می‌شود.

نوشیدن آب

نوشیدن آب یک راه ساده و مؤثر برای رفع احساس خواب آلودگی در فصل بهار است.

پیشنهاد: هشدار دانشمندان درباره نوشیدن آب قبل از خواب!

دوش آب سرد

دوش آب سرد باعث رفع احساس خواب آلودگی شما می‌شود همچنین آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد. از این رو بهتر است در فصل بهار دوش آب سرد را فراموش نکنید.

چگونه جلوی احساس خواب آلودگی در فصل بهار را بگیریم؟

اثر قهوه در رفع خواب آلودگی بهار

نوشیدن متعادل قهوه بعد از صبحانه می‌تواند شما را از احساس خواب آلودگی در بهار نجات دهد و باعث افزایش تمرکز شما هنگام انجام کار شود. اما دقت داشته باشید که قبل و بعد از نوشیدن قهوه، حتماً آب بنوشید تا بدن‌تان دچار کم‌آبی نشود همچنین بهترین زمان برای نوشیدن قهوه قبل از ظهر است؛ به هیچ عنوان قهوه را بعد از ساعت ۶ عصر ننوشید، زیرا باعث اختلال در خواب‌تان می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب علت‌ها و راهکار‌هایی برای رهایی از احساس خواب آلودگی در فصل بهار را توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم در این فصل ورزش کردن را فراموش نکنید، حداقل ۳۰ دقیقه در روز را به ورزش کردن اختصاص دهید؛ زیرا باعث افزایش سوخت و ساز و شادابی شما خواهد شد همچنین در فصل بهار سعی کنید از میوه و سبزیجات تازه و آجیل بیشتر استفاده کنید تا بدن‌تان دچار کمبود ویتامین و مواد مغذی نشود.

tags # خواب
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون