ماجرای مردی که بر اثر مصرف بیش از حد ویتامین D مُرد

ماجرای مردی که بر اثر مصرف بیش از حد ویتامین D مُرد
کارشناسان هشدار‌هایی درباره خطرات مصرف بیش‌ازحد ویتامین D، به خصوص پس از مرگ یک مرد بریتانیایی بر اثر هایپرکلسمی (Hypercalcemia)، یک بیماری نادر ناشی از سطوح بالای ویتامین دی، صادر می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۹۵۶
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰

زی‌سان: دیوید میچنر، تاجر بازنشسته ۸۹ ساله بریتانیایی، سال گذشته بر اثر هایپرکلسمی (تجمع کلسیم در بدن در نتیجه سطوح بیش از حد ویتامین D) درگذشت.

به گزارش زی‌سان، میچنر در ۱۰ می ۲۰۲۳ در بیمارستان بستری شد و ده روز بعد مرده اعلام شد. طبق گزارش جاناتان استیونز، دستیار پزشکی قانونی در بیمارستان، سطح ویتامین D این مرد ۸۹ ساله در حداکثر سطح قابل ثبت بود. سمیت ویتامین D در کنار بیماری احتقانی قلب، نارسایی مزمن کلیه و هایپرکلسمی به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ میچنر ذکر شد.

قبل از مرگ او، آزمایشی سطح ویتامین D میچنر را ۳۸۰ نانوگرم در میلی‌لیتر نشان داد که حداکثر سطح قابل ثبت توسط آزمایشگاه است.

این در حالی است که گزارشی توسط موسسه پزشکی (IOM) در سال ۲۰۱۰ تخمین زد که سطح ویتامین دی ۲۰ نانوگرم در میلی‌لیتر، برای سلامت استخوان کافی است.

گزارش استیونز در مورد مرگ دیوید میچنر نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که مکمل‌های ویتامین می‌توانند «خطرات و عوارض جانبی بالقوه بسیار جدی در صورت مصرف بیش از حد» داشته باشند و افزود که مقررات فعلی برچسب‌گذاری مکمل‌ها نیازی به ذکر چنین خطراتی روی برچسب ندارند.

جاناتان استیونز نوشت: «هیچ اخطاری روی بسته بندی یا در بسته بندی وجود نداشت که خطرات یا عوارض جانبی خاص مصرف مکمل‌های ویتامین D را توضیح دهد.» به نظر من، اگر اقدامی صورت نگیرد، خطر مرگ در آینده وجود دارد.

هایپرکلسمی یک وضعیت پزشکی نادر، اما بسیار جدی است که می‌تواند استخوان‌ها را ضعیف کند و به کلیه‌ها و قلب آسیب برساند، علائمی که در کالبد شکافی میچنر مشاهده شد. این با مصرف بیش از حد ویتامین D مرتبط است، که پس از کووید، زمانی که مصرف آن برای تقویت سیستم ایمنی تشویق شد، به یک مشکل شایع‌تر تبدیل می‌شود. متأسفانه، بیشتر مردم نمی‌دانند که یک چیز خوب می‌تواند برای آن‌ها بد هم باشد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون