میوه‌ها و سبزیجات را خیلی ساده با این مواد طبیعی ضدعفونی کنید

میوه‌ها و سبزیجات را خیلی ساده با این مواد طبیعی ضدعفونی کنید
همان‌طور که می‌دانید شستن میوه و سبزیجات بسیار مهم است؛ چون اگر به درستی شسته و ضد عفونی نشوند می‌توانند منبع انتقال بسیاری از بیماری‌ها باشند. در این مطلب روش‌ها و مواد طبیعی برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات معرفی کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۴۶۳۱
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹

ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات یکی از دغدغه‌های مهم کسانی است که تلاش دارند تا از ورود میکروب‌ها به معده‌‎شان به خصوص در فصل تابستان جلوگیری کنند.

زی‌سان: این مسئله که میوه‌ها و سبزیجاتی که خریداری می‌شوند پیش از شستن و ضد عفونی کردن آلوده هستند بر کسی پوشیده نیست. در سال‌های اخیر مخصوصاً پس از شیوع پاندمی کرونا موضوع شستن و ضد عفونی کردن مواد خوراکی که در طول روز مصرف می‌شوند، به یک موضوع پر اهمیت تبدیل شده است.

به گزارش زی‌سان، بسیاری از افراد به دلیل نگرانی از انتقال آلودگی میوه و سبزیجات به سایر مواد خوراکی موجود در یخچال، اقدام به شستن آن‌ها با مواد شوینده می‌کنند که این کار، خطر زیادی برای سلامتی دارد. از این رو بهترین روش ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات، ضد عفونی کردن آن‌ها با مواد طبیعی موجود در خانه است.

پس از مطالعه این مطلب دیگر نگران ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات نخواهید بود؛ زیرا در ادامه روش‌های ساده و مواد طبیعی در دسترس را برایتان آورده‌ایم تا بدون دردسر میوه و سبزیجات را بشویید و ضد عفونی کنید.

آنچه در ادامه خواهید آموخت:

  • روش صحیح شستن میوه و سبزیجات
  • مواد مناسب برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

روش صحیح شستن میوه و سبزیجات

شاید این پرسش در ذهن شما هم ایجاد شده است که میوه‌ها و سبزیجات را چه زمانی باید بشویید؟ (پیش از قرار دادن در یخچال یا قبل از مصرف؟)

به گزارش زی‌سان، میوه‌ها و سبزیجات را باید قبل از مصرف بشویید و شستن آنها پیش از قرار دادن در یخچال می‌تواند باعث تشدید تکثیر باکتری‌ها شود.

در شستن میوه و سبزیجات تازه به این نکته دقت کنید که قبل از شروع فرایند شست و شو دستان خود را با آب و صابون بشویید و از تمیز بودن سینک ظرفشویی و ظرفی که می‌خواهید میوه و سبزیجات شسته شده را در آن بگذارید اطمینان حاصل کنید. سعی کنید میوه و سبزیجاتی که می‌خرید فاقد هر گونه پوسیدگی و قسمت خراب باشند، اما اگر این موارد را مشاهده کردید قبل از شستن، قسمت خراب را با یک چاقوی تیز جدا کنید.

میوه‌ها و سبزیجات دارای پوست مانند پرتقال یا کلم قُمری که برای مصرف باید پوست‌شان جدا شود، را قبل از مصرف حتماً بشویید تا از نفوذ باکتری‌های موجود در سطح به داخل آنها جلوگیری شود. در ادامه روش صحیح شست و شوی انواع میوه و سبزیجات را به صورت خلاصه توضیح داده‌ایم.

ضدعفونی‌کردن میوه و سبزیجات با پوست محکم

میوه‌هایی با پوست محکم سیب، لیمو، گلابی و همچنین سبزیجات ریشه‌ای مانند سیب‌زمینی، هویج و شلغم را می‌توانید با یک برس تمیز و نرم بشویید تا آلودگی‌ها از منافذ آنها خارج شوند.

ضدعفونی میوه و سبزیجات با پوست نازک

انواع توت‌ها، قارچ‌ها و سایر میوه‌ها و سبزیجاتی که ممکن است در فرآیند شست و شو دچار فروپاشی شوند را می‌توانید با آب و سایش ملایم با انگشتان تمیز کنید.

ضدعفونی کردن سبزیجات برگ‌دار در خانه

 در رابطه با شستن اسفناج، کاهو، چغندر برگی، تره فرنگی و کلم برگ چینی، باید ابتدا بیرونی‌ترین لایه آنها را جدا کنید سپس آنها را در یک کاسه آب خنک غوطه‌ور کنید. بعد از چند دقیقه میوه یا سبزی را بشویید و با آب تازه آبکشی کنید.

پس از آبکشی میوه‌ها و سبزیجات آنها را روی یک دستمال نخی پهن کنید و صبر کنید تا کاملاً خشک شوند.

مواد مناسب طبیعی برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

محلول آب و نمک برای ضدعفونی میوه و سبزی

یکی از ساده‌ترین و در‌دسترس‌ترین مواد برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات محلول آب و نمک است. در این روش یک ظرف متناسب با حجم میوه یا سبزیجاتی که می‌خواهید بشویید را از آب سرد پُر کنید سپس حدود ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری نمک به آب سرد اضافه کنید و مخلوط کنید تا نمک در آب حل شود. میوه یا سبزیجات را با توجه به نوع آنها و همان‌طور که در بالا توضیح داده شد درون ظرف حاوی آب و نمک غوطه‌ور کنید. ۲ الی ۳ دقیقه صبر کنید سپس میوه یا سبزیجات را آبکشی کنید.

محلول سرکه سفید و بکینگ پودر

یکی از دیگر روش‌های ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات استفاده از محلول سرکه سفید و بکینگ پودر است. در این روش نیز مانند روش قبل یک ظرف را از آب سرد پُر کنید سپس متناسب با حجم ظرف به نسبت‌های مساوی سرکه سفید و بکینگ پودر داخل ظرف آب سرد بریزید، محتویات ظرف را به هم بزنید تا مخلوط شوند سپس میوه و سبزیجات را درون ظرف حاوی محلول سرکه سفید و بکینگ پودر بریزید، حدود ۱ الی ۲ دقیقه صبر کنید. بعد از گذشت این مدت میوه و سبزیجات را آبکش کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم روش‌های ساده و کارآمدی برای شستن و ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات به شما آموزش دهیم و امیدواریم پس از مطالعه این مطلب دیگر دغدغه چگونه شستن میوه و سبزیجات را نداشته باشید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون