زیسان: ماجرای علی ضیا از گزارش خبرگزاری تسنیم درباره وی تحت عنوان «علی ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال» آغاز شد که البته این گزارش واکنش به حضور نوجوان خواننده رپ به نام «آشنا» در برنامه علی ضیا بود که از دید تسنیم این برنامه ارزشهای خانوادگی را هدف گرفته است.
به گزارش زیسان، البته این گزارش با واکنش بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی مواج شد. تسنیم در گزارش نوشت: «از زمانی که علی ضیاء با برنامه «با ضیاء» به یوتیوب آمده گفتوگوهایش با چند بازیگر زن از مستانه مهاجر تا پریوش نظریه و الهام پاوهنژاد به جز چند تیکه وایرالی، سرمنزل گفتگوها به اتفاق محتوایی و عمیقی نمیرسد. البته در بسیاری از ویژه برنامههایی که علی ضیاء آنها را اجرا میکرد همواره به دنبال انداختن تیکهها و به دست آوردن جملاتی از میهمانان برنامه بود که به نحوی در فضایمجازی دیده شود، دقیقاً مخالف مواردی که قبلاً روی آنتن زنده تلویزیون گفته بود که نمیخواهد به هر قیمتی دیده شود. ویدئویی که اخیراً در فضای مجازی و پلتفرم یوتیوب دست به دست میشود مُهر تأییدی براین مدعا که اتفاقاً ضیاء به دنبال دیده شدن است و از قاب تلویزیون برای رسیدن به این موضوع استفاده کرده است. چون در پلتفرم یوتیوب و برنامه نوروزی ضیاء این موضوع خیلی برجستهتر و حتی مبتذلتر دیده میشود، ویدئویی از خواننده نوجوان رپ به نام «آشنا» در ویژه برنامه تحویل سال «با ضیاء» که به شدت سر و صدا به پا کرده واکنشهای منفی درپی داشته است. حالا فارغ از اینکه استفاده از اینگونه چهرهها در برنامهای نوروزی و خانوادگی صحیح است یا خیر؛ روی نقد ما به برنامه تحویل سال «با ضیاء» صرفاً دعوت کردن و گفتگو با رپر نوجوان نیست؛ بلکه همراهی و عادیسازی ابتذال توسط آقای مجری حرکتِ قابل تأمل و البته تعمدی است که به نوعی کانون خانواده یا همان مخاطبان برنامه را هدف گرفته آن هم زمانی که مخاطبان به واسطه جایگاهی که ضیاء در قاب برنامههای تلویزیونی داشته با اطمینان برنامه را دنبال میکردند.».
تسنیم در ادامه نوشت «اینجاست که دوباره کاملاً شفاف عملکرد «ضیاء» نشان میدهد پای حرف خود نیست و تنها به دیده شدن به هرقیمتی فکر میکند و با کمی ریزبینی در گذشته او میبینیم که اتفاقاً چنین رفتاری در وی نهادینه بوده و همواره به دنبالش رفته است». این خبرگزاری همچنین به مقایسه علی ضیا با برخی دیگر از مجریانی که از تلویزیون رفتند و برنامه خود را ساختند نیز میپردازد از جمله رضا رشیدپور (برنامه دید در شب). اما از دید تسنیم این افراد چارچوب اخلاقیات را رعایت کرده و حتی رضا رشید پور درخواست مجوز نیز برای برنامهاش کرده بود.
تسنیم همچنین در بخشی دیگر از گزارش نوشت: «با نگاهی به چینشِ برنامه موردنظر تحویل سال ضیاء و سؤالات و طراحی مصاحبه از میهمانان، هیچچیزی جز تجاوز به حریم روابط انسانی در میانِ آنها پیدا نمیشود. نه از آگاهیبخشی خانوادهها نسبت به وضع موجود جامعه خبری است و نه اینکه سازندگان برنامه میتوانند پشتِ این عبارت پنهان شوند که جامعه نیازمند اینگونه برنامههاست، چون نیاز به فهم نسل جدید وجود دارد».
به دنبال این گزارش و انتقادات برخی نسبت به برنامه علی ضیا برخی از کاربران، اما از برنامه علی ضیا دفاع کردهاند و معتقدند که بدون امکاناتی توانسته برنامه خوبی بسازد. کاربری به نام صبا، در کانال تلگرامی چندثانیه نوشت: ضیا نبض جامعهاش را میشناسد و میداند که این جامعه در دو سال اخیر خیلی بیشتر زنانه شده، پس پادکست "باضیا" را با محوریت زنان میسازد.
از آن طرف میداند که ویژه برنامه نوروزی ساختن در زمانه عُسرت صداوسیما و در میان فقدان مرجعیت رسانهای کار دشواریست. پس برنامهاش را موسیقیمحور میکند، همینقدر سهل و ممتنع.
به مهمانهایش نگاه کنید که تا چه حد به فضای جامعهاش اشراف دارد، حیدو هدایتی، همو که خوانده بود: "به دشتی رسیدی بلندتر بخند". یا "آشنا" که طی ماههای اخیر مهمترین اسم موسیقی رپ بوده. او با انتخابهایش ذهن بخش مهمی از جامعه را لمس و درک کرده است.
ارتش تکنفره ضیا اندازه یک سازمان عریض و طویل فضای پیرامونش را میفهمد و این حجم مورد توجه قرار گرفتنش اتفاقا اصلا تصادفی نیست. او با مردم است و از مردم است.