بازیگر سریال یوسف پیامبر درگذشت؛ پروانه معصومی کیست؟

بازیگر سریال یوسف پیامبر درگذشت؛ پروانه معصومی کیست؟
پروانه معصومی بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر در تاریخ ۶ آذرماه ۱۴۰۲ در گذشت. پروانه معصومی در کنار بسیاری از بزرگان سینما بازی کرده است.
کد خبر: ۱۰۹۷
|
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶

پروانه معصومی بازیگر شناخته‌شده و پرکار سینما و تلویزیون ایران بود که از سال ۱۳۵۰ تاکنون در بسیاری از فیلم‌های کارگردانان مشهور و بنام بازی کرده است.

به گزارش زی‌سان، از جمله کارگردانان مشهور و شناخته‌شده‌ای که وی در فیلم‌های آن‌ها نقش‌آفرینی کرده شامل بهرام بیضایی، هژیر داریوش، محسن مخملباف، رخشان بنی ‍‌اعتماد و رسول صدرعاملی و .. هستند. 

بیوگرافی پروانه معصومی

پروانه معصومی که نام اصلی او «سکینه کبودرآهنگی» است در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۲۳ در یکی از محله‌های قدیمی تهران به نام محله دانشگاه متولد شد و تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. وی سال ۱۳۴۲ به دانشگاه رفت و بعد از مدتی برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد و بخشی از زندگی جوانی پروانه معصومی در این کشور گذشت و در همین زمان هم با همسرش یعنی «مسعود معصومی» ازدواج کرد. مسعود معصومی تحصیلاتش را در زمینه عکاسی در آلمان به پایان رساند و بعد از آن به ایران بازگشت و به تدریس عکاسی در دانشگاه‌های مختلف ایران پرداخت. کارگاه عکاسی لورکا از جمله کارگاه‌های عکاسی است که توسط مسعود معصومی راه‌اندازی شد و تدریس عکاسی در آن انجام می‌شد.

پروانه معصومی و همسرش مسعود معصومی یک پسر به نام نیما دارند. وی یکی از هنرمندانی است که از زندگی در شلوغی تهران بیزار بود و به همین دلیل در سال ۱۳۷۶ به گیلان رفت و در روستایی در صومعه‌سرا زندگی خودش را پی گرفت. 

فیلم‌های پروانه معصومی

بازیگری پروانه معصومی قبل از انقلاب از سال ۱۳۵۱ و با فیلم «بی‌تا» ساخته هژیر داریوش آغاز شد و سپس در فیلم‌هایی مانند «رگبار»، «شهر قصه»، «غریبه و مه»، «گل‌های داوودی»، «جهیزیه‌ای براب رباب، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «تنگنا»، «طوبی»، «سال‌های خاکستر» و «جانان» .. بازی کرد. وی همچنین در سال ۱۳۹۷ در آخرین فیلمش «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی ایفای نقش کرد. پروانه معصومی در زمان شاه در یک فیلم کوتاه به نام «سفر» به کارگردانی بهرام بیضایی بازی کرده است.

به گزارش زی‌سان؛ اولین تجربه جدی پروانه معصومی در سینمای بعد از انقلاب «گل‌های داوودی» به کارگردانی رسول صدرعاملی است که در سال ۱۳۶۳ در این فیلم به ایفای نقش پرداخت. همچنین اولین سریال این بازیگر «کوچک جنگلی» ساخته بهروز افخمی بود که در سال ۱۳۶۶ اولین تجربه تلویزیونی پروانه معصومی را رقم زد.

پروانه معصومی همچنین در سریال معروف یوسف پیامبر نیز به ایفای نقش پرداخت. بازیگر کهنه‌کار سینما و تلویزیون ایران دو بار توانسته جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند. یکی «گل‌های داوودی» در سال ۱۳۶۳ و دیگری «جهیزیه‌ای برای رباب» در سال ۱۳۶۶. همچنین دوبار در دو جشنواره از این بازیگر به صورت ویژه تقدیر شد که اولی ۲۷ تیرماه سال ۹۸ در هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در پردیس سینمایی ملت و دیگر در سال ۱۳۹۳ در پنجمین جشنواره فیلم عمار. پروانه معصومی جایزه جشنواره فیلم عمار را از دستان سردار نقدی دریافت کرد.

عکس‌های جوانی پروانه معصومی در قبل از انقلاب

نمایی بسیاز نزدیک از صورت پروانه معصومی در جوانی

پروانه معصومی در جوانی رو به آسمان

پروانه معصومی در جوانی با یک چادر گل گلی

پروانه معصومی با موهای لَخت از نمایی بسیار نزدیک

سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
cm
چقدر خاطره ساخت پروانه معصومی. توی فیلم رگبار با پرویز فنی زاده چه کرد
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۱
گوناگون