ذره‌ای مرموز از فضا با انرژی بسیار بالا به زمین رسید!

ذره‌ای مرموز از فضا با انرژی بسیار بالا به زمین رسید!
محققان یکی از پرانرژی‌ترین ذراتی که تاکنون به زمین رسیده را شناسایی کردند.
کد خبر: ۱۰۹۲
|
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱

زی‌سان: محققان یکی از پرانرژی‌ترین ذراتی که تاکنون به زمین رسیده را شناسایی کردند.

به گزارش زی‌سان به نقل از نوروساینس، پرتو‌های کیهانی ذرات پرانرژی هستند که از منابعی در فضا (مانند خورشید) می‌آیند، اما این کشف اخیر محکم‌تر از هر چیزی است که می‌تواند توسط منابع شناخته شده در کهکشان ما یا حتی فراتر از آن توضیح داده شود. انرژی این ذره میلیون‌ها برابر انرژی ذرات تولید شده در شتاب‌دهنده ذرات است.

این ذره در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت-خرداد ۱۴۰۰) با استفاده از تاسیساتی به نام آرایه تلسکوپ، واقع در یوتا کشف شد. این تلسکوپ دارای ۵۰۰ آشکارساز سطحی است که در حدود ۷۷۶ کیلومتر مربع بیابان پراکنده و برای تشخیص پرتو‌های کیهانی طراحی شده اند. از سال ۲۰۰۷ بیش از ۳۰ پرتو کیهانی با انرژی فوق العاده بالا مشاهده شده، اما این قدرتمندترین پرتویی بود که تاکنون کشف شده است.

جان متیوز از دانشگاه یوتا، در بیانیه‌ای گفت: در مورد ذره جدید، شما مسیر حرکت آن را تا منبعش دنبال می‌کنید و هیچ انرژی بالایی برای تولید آن وجود ندارد. درواقع منبع آن نامعلوم است»

حتی یک رویداد بزرگ مانند یک ابرنواختر به اندازه کافی قدرتمند نخواهد بود تا ذرات این چنینی را تولید کند و به نظر می‌رسید که ذره از ناحیه خلا از فضا در لبه کهکشان راه شیری به نام Local Void آمده است.

محققان امیدوارند از امکانات آتی مانند گسترش آرایه تلسکوپ برای یافتن و مطالعه بیشتر این رویداد‌ها و اطلاع از منبع احتمالی آن‌ها استفاده کنند. نتایج این تحقیق در مجله ساینس منتشر شده است.

tags # ناسا ، نجوم
سایر اخبار
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون