غارت خودروهای لوکس و ضدگلوله توسط طالبان!

غارت خودروهای لوکس و ضدگلوله توسط طالبان!
رهبران و فرماندهان طالبان از آماج قرار گرفتن در حمله‌های مسلحانه، انفجاری و انتحاری در خیابان‌ها نگران‌اند و به همین دلیل با کاروان خودرو‌های زرهی و ضدگلوله تردد می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۸۹
|
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

زی‌سان: پس از سلطه طالبان بر افغانستان، بخشی از خودرو‌های گران‌قیمت و ضدگلوله مقام‌های حکومت پیشین، سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران به دست مقام‌ها و نیرو‌های منتسب به این گروه ضبط شده است و به صاحبان آن‌ها مسترد نشده است. 

یکی از مقام‌های وزارت داخله (کشور) حکومت پیشین افغانستان به شرط افشا نشدن هویتش به ایندیپندنت گفت که بیشتر این خودرو‌های ضدگلوله به پاکستان قاچاق شده و در آنجا با قیمت بسیار پایین به فروش رسیده است. 

او همچنین گفت که طالبان شماری از خودرو‌های ضدگلوله مارشال محمد قسیم فهیم را از خانه‌اش بیرون برده‌اند و مشخص نیست که آن‌ها را به کجا منتقل کرده‌اند.

به گفته او، طالبان خودرو‌های مقام‌های دیگر را هم به همین شکل غصب کرده‌اند. 

او افزود: «قیمت این خودرو‌ها بیش از ۱۰۰ هزار دلار آمریکا بود و وقتی طالبان کابل را تصرف کردند، بیشتر خودرو‌های ضدگلوله را از خانه‌های مقام‌های پیشین و محافظانشان بیرون بردند و دیگر به آن‌ها برنگردانده‌اند.» 

این مقام حکومت پیشین گفت که طالبان شماری از نگهبانان مقام‌های پیشین را به بهانه‌های مختلف احضار یا زندانی می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که خودرو‌های روسای پیشین خود را به آن‌ها تحویل دهند. 

او در ادامه گفت: «وقتی طالبان به کابل آمدند، اولین کاری که کردند، این بود که به خانه‌های مقام‌های حکومت رفتند و سلاح‌ها و خودرو‌های آن‌ها را ضبط کردند. حالا هم باز طالبان به خانه نگهبانان این مقام‌ها می‌آیند و از آن‌ها می‌خواهند که محل خودرو‌ها را اطلاع دهند و هر چه این نگهبانان می‌گویند که خودرو‌ها را به نیرو‌های این گروه داده‌اند و شاهد دارند، کسی باور نمی‌کند.» 

بخش ضدگلوله بدنه این خودرو‌ها ۱۰۰، ۷۰، ۵۰ و ۴۰ درصد است و به تناسب درصد مواد زرهی محافظ، قیمت آن‌ها هم افزایش می‌یابد. 

یکی از اتهاماتی که به طالبان وارد می‌شود این است که حتی خودرو‌های متعلق به حکومت پیشین را نیز به پاکستان قاچاق کرده و در بازار سیاه آن کشور به فروش رسانده‌اند. اما طالبان این اتهام را انکار می‌کنند و تاکید دارند که از قاچاق اسلحه و خودرو‌های زرهی و ضدگلوله جلوگیری، و با عاملان قاچاق به‌شدت برخورد می‌کنند. 

طالبان در دوران حکومت پیشین افغانستان دست به حمله‌های انتحاری و انفجاری می‌زد و به همین دلیل، بیشتر مقام‌های عالی‌رتبه، چهره‌های بانفوذ و سرمایه‌گذاران، به استفاده از خودرو‌های ضدگلوله تمایل داشتند و حتی برای رقابت با یکدیگر، با پول خود خودرو‌های ضدگلوله گران‌قیمت خریده بودند، اما اینک این خودرو‌ها در اختیار مقام‌های طالبان است. 

شماری از مقام‌های حکومت پیشین و سرمایه‌داران از ترس طالبان و برای جلوگیری از غصب خودرو‌های ضدگلوله خود، آن‌ها را پنهان کرده‌اند و حتی گفته می‌شود که برخی از این خودرو‌ها را در زیر زمین چال کرده‌اند. 

رهبران طالبان با کاروان‌های خودرو‌های زرهی و ضدگلوله در خیابان‌های کابل و شهر‌های دیگر مانور می‌دهند و مشخص نیست که چند خودرو ضدگلوله در اختیار دارند. شایع است که آن‌ها به مراقبت لازم از این خودرو‌ها هم اهمیتی نمی‌دهند. 

رهبران و فرماندهان طالبان از آماج قرار گرفتن در حمله‌های مسلحانه، انفجاری و انتحاری در خیابان‌ها نگران‌اند و به همین دلیل با کاروان خودرو‌های ضدگلوله که جزو اموال دولتی حکومت پیشین یا مالکیت شخصی مقام‌های آن بوده است، تردد می‌کنند. گروه‌های تروریستی متعددی در افغانستان فعالیت دارند و در دو سال گذشته، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) چندین مقام ارشد طالبان را ترور کرده است. 

در دوران نظام جمهوریت، خریدوفروش خودرو‌های ضدگلوله به تجارت پرسود و پرتقاضایی بدل شده بود، اما با روی کار آمدن رژیم طالبان، قیمت این خودرو‌ها کاهش یافته است و برخی از صاحبان آن‌ها می‌خواهند از هر راه ممکن خودرو‌های گرانقیمت یا ضدگلوله خود پیش از تصرف به دست طالبان به فروش برسانند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون