با پول یک «پرادو مدل ۲۰۱۲» در ایران، پورشه پانامرا ۲۰۲۴ بخرید!

با پول یک «پرادو مدل ۲۰۱۲» در ایران، پورشه پانامرا ۲۰۲۴ بخرید!
آگهی‌های منتشر شده در پلتفرم دیوار نشان می‌دهد که با پول یک پرادو مدل ۲۰۱۲ با ۱۴۰ هزار کیلومتر کارکرد می‌توان جدیدترین مدل پورشه پانامرا سال ۲۰۲۴ را خریداری کرد.
کد خبر: ۱۰۸۳
|
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

زی‌سان: قیمت خودرو در ایران به طرز عجیبی طی چند سال اخیر افزایش یافته و عوامل زیادی در این رشد سرسام‌آور قیمت‌ها تاثیرگذار بودند. از افزایش چند برابری نرخ ارز گرفته تا سود بازرگانی هنگفت خودرو‌های وارداتی و ممنوعیت واردات بسیاری از مدل‌های خودرویی که نتیجه همه این عوامل ایجاد اختلاف شدید و باورنکردنی قیمت خودرو در ایران و بازار‌های جهانی شده است.

به گزارش زی‌سان، در حالی که مصرف‌کنندگان در تمامی دنیا از جدیدترین مدل‌های روز خودرویی با قیمت‌های مناسب بهره می‌برند در ایران، اما برای خرید بدترین و آلاینده‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین و خطرناک‌ترین خودرو‌ها صف‌های طویل ایجاد می‌شود آن هم با قیمت‌هایی باورنکردنی. 

نگاهی اجمالی به پلتفرم‌های عمومی فروش خودرو اوج این افتضاح اقتصادی در این بخش را در برابر ما قرار می‌دهد. نمونه‌هایی از این اختلاف قیمت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش زی‌سان، در یکی از آگهی‌های فروش خودرو قیمت لکسوس Gs ۴۶۰ مدل سال ۲۰۱۵ به رنگ آبی و با ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۵۰ میلیارد تومان آگهی شده که رقمی عجیب برای این خودرو به شمار می‌رود. در انتهای این آگهی هم آورده شده که واردات خودرو فقط با قیمت ۲۵۰ میلیارد تومان؛ یعنی اگر نرخ روز دلار ۵۰ هزار تومانی را حساب کنیم این قیمت معادل ۵ میلیون دلار است. جدای از این که این قیمت باورنکردنی در مخیله نمی‌گنجد، اما عجیب‌تر ماجرا این است که اساسا واردات این مدل خودروی لوکس ممنوع است و معلوم نیست که چگونه قرار است خودروی لوکس آن هم با این همه محدودیت و مانع وارد کشور شود. 

با پول پرادوی مدل ۲۰۱۲ در ایران پورشه پانامرای ۲۰۲۴ را بخرید!

حال برگردیم به اصل ماجرا. این خودرو در حالی در پلتفرم دیوار ۵۰ میلیارد تومان معادل ۱ میلیون دلار با دلار ۵۰ هزار تومانی قیمت خورده که قیمت هر دستگاه خودروی پورشه پانامرای سال ۲۰۲۴ که یک پانامرا توربو ئی - هیبرید و جدیدترین محصول شرکت پورشه است تنها با قیمت اندکی بیش از ۱۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد. پورشه از مدل جدید سدان معروف خودش برای سال ۲۰۲۴ رونمایی کرده که یک تریم پرچمدار مجهز به تپنده ۴ لیتری توربو دوقلوی ۸ سیلندر در هماهنگی با تک موتور الکتریکی و یک بسته باتری ۲۵.۹ کیلووات ساعت است. حداکثر سرعت این سدان لاکچری ۳۱۴ کیلومتر بر ساعت است. این خودروی جدید تنها با ۱۰۱ هزار دلار به فروش می‌رسد در حالی که خودروی لکسوس مدل سال ۲۰۱۵ اکنون با قیمت یک میلیون دلار در بازار ایران خریدار دارد.

 

 

 

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. در یک آگهی دیگر به عنوان مثال خودروی پرادو مدل سال ۲۰۱۲ با ۱۴۰ هزار کیلومتر کارکرد ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورده که معادل دلاری آن ۱۰۶ هزار دلار است. نکته جالب اینکه این خودروی پرادو سال ۲۰۱۲ از خودروی پورشه پانامرای ۲۰۲۴ نیز گران‌تر است. 

با پول پرادوی مدل ۲۰۱۲ در ایران پورشه پانامرای ۲۰۲۴ را بخرید!

این‌ها تنها نمونه‌هایی از وضعیت عجیب و غریب بازار خودرو در ایران است. حتی خودرو‌های وارداتی چینی به بازار ایران اکنون با بیش از چهار برابر قیمت‌های جهانی در ایران به فروش می‌رسند و نکته اینجاست که با همین قیمت‌ها این خودرو‌ها در ایران خریدار دارند و چه بسا گا‌ها به دلیل محدودیت‌های وارداتی صف خرید برای آن‌ها تشکیل می‌شود.

tags # خودرو
سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
cm
عجب مملکتی ساختن. یعنی اگر میخاستند مملکت رو عمدی نابود کنند نمی تونستند. قیمت ماشین که دیگه داغون
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۱
گوناگون