خودرویی که ایرانیان یک میلیارد بالاتر از قیمت واقعی آن می‌پردازند

خودرویی که ایرانیان یک میلیارد بالاتر از قیمت واقعی آن می‌پردازند
خودروی کیا سلتوس از شرکت کیاموتورز که توسط کوشا خودرو وارد بازار ایران شده در حالی دو میلیارد و ۶۲۵ میلیون قیمت خورده و به دست مشتری رسیده که قیمت بازار جهانی آن بسیار پایین‌تر از این رقم است.
کد خبر: ۸۹۳
|
۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱

زی‌سان: ماجرای قیمت بالای خودروهای وارداتی و مونتاژی در ایران مسأله جدیدی نیست و پیش از این در مورد خودروهای چینی هم اتفاق افتاده بود به طوری که خودروی دو میلیارد تومانی برخی مدل‌های چری در بازار جهانی و حتی در کشورهای عربی با قیمت‌ها زیر یک میلیارد تومان به فروش می‌رسند. 

به گزارش زی‌سان، حالا این ماجرا برای خودروی وارداتی شرکت کوشا خودرو نیز اتفاق افتاده و یکی از محصولات این شرکت یعنی «کیا سلتوس» به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت جهانی آن به دست مشتری رسیده است. بر اساس گزارش روزگار خودرو،  این خودرو ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان قیمت دارد دارد و از پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۳۲ اسب بخار بهره می‌برد.

 

 

نکته جالب اینجاست که قیمت نسخه‌های مختلف سلتوس در بازار آمریکا که به پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی یا ۱.۶ لیتری توربو مجهز هستند از ۲۳۳۹۰ دلار شروع می‌شود و حداکثر تا ۲۸۸۴۰ دلار می‌رسد.  اگر قیمت دلار آزاد را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم قیمت سلتوس به پول ایران حداقل ۱ میلیارد و ۱۶۹ میلیون تومان می‌شود و در گران‌ترین حالت ۱ میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان خواهد بود. علت این که سلتوس با بیش از ۱ میلیارد تومان قیمت بالاتر نسبت به بازار جهانی در ایران به فروش می‌رسد مشخص نیست. 

 با توجه به نوسانات نرخ دلار، تورم واردات و همچنین ممنوعیت واردات و سود بازرگانی بالا و سوء استفاده واردکنندگان و قیمت‌گذاری شورای رقابت قیمت خودرو در ایران به شکل عجیبی با قیمت‌های جهانی تفاوت دارد. به عنوان مثال قیمت خودروی لوکس مدل جدید لکسوس در بازار جهانی در بازه ۴۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد، اما این محصول در بازار داخلی گا‌ها حتی تا ۱۵ میلیارد تومان نیز قیمت خورده است. یعنی اگر به دلار ۵۰ هزار تومانی حساب کنیم قیمت این خودرو بیش از ۲۵۰ هزار دلار است.  

 

tags # خودرو
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون