این رژیم غذایی ۱۰ سال به عمر شما اضافه می‌کند!

این رژیم غذایی ۱۰ سال به عمر شما اضافه می‌کند!
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییر از یک رژیم غذایی ناسالم به یک رژیم غذایی سالم در میانسالی می‌تواند تقریباً یک دهه به زندگی فرد اضافه کند.
کد خبر: ۱۰۲۱
|
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۵

زی‌سان: اندیشمندان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که تغییرات در رژیم غذایی در میانسالی می‌تواند تا ده سال به عمر افراد اضافه کند. 

به گزارش زی‌سان، این مطالعه که دوشنبه ۲۰ نوامبر در Nature Food منتشر شد، مبتنی بر مدلی بود که تخمین بزند چگونه تغییرات سبک زندگی می‌تواند بر امید به زندگی افراد تأثیر بگذارد. در این مطالعه داده‌های ۴۶۷۳۵۴ شرکت‌کننده از Biobank بریتانیا که یک پایگاه داده زیست‌پزشکی در مقیاس بزرگ و منبع تحقیقاتی حاوی ژنتیک و اطلاعات بهداشتی نیم میلیون شرکت کننده در بریتانیاست استفاده شد. این مدل نشان داد افرادی که در ۴۰ سالگی رژیم غذایی ناسالم خود را به رژیم غذایی مرتبط با طول عمر تغییر داده اند، می‌توانند حدود ۱۰ سال امید به زندگی خود را اضافه کنند. این تغییر با افزایش ۱۰.۸ سال سن اضافی برای زنان و ۱۰.۴ سال برای مردان همراه بود. 

 

تاثیر رژیم غذایی در سلامت و امید به زندگی

در همین حال، طبق نوشته محققان تغییر از یک رژیم غذایی متوسط (به جای یک رژیم غذایی ناسالم)، به رژیم غذایی مرتبط با طول عمر، در سن ۴۰ سالگی با افزایش امید به زندگی ۳.۱ سال برای زنان و ۳.۴ سال برای مردان مرتبط بود. ایجاد همان تغییرات غذایی در دهه ۷۰ زندگی آن‌ها با افزایش امید به زندگی در حدود ۵ سال همراه بود. هر چه تاخیر در شروع بهبود رژیم غذایی طولانی‌تر باشد افزایش امید به زندگی کمتر می‌شود، اما حتی برای کسانی که تغییر رژیم غذایی را در سن ۷۰ سالگی آغاز می‌کنند، افزایش امید به زندگی تقریباً نصف میزان امید به زندگی است که در بزرگسالان ۴۰ ساله به دست می‌آید. 

به گزارش زی‌سان، در مجموع، محققان دریافتند که هر چه تغییرات بیشتر به سمت یک رژیم غذایی سالم بیشتر باشد، امید به زندگی بیشتر خواهد بود. غلات کامل، آجیل و میوه‌ها با بیشترین افزایش امید به زندگی مرتبط بودند. محققان دانشگاه برگن نروژ و دانشگاه گلاسکو اسکاتلند به این نتیجه رسیدند که غلات کامل، آجیل و میوه‌ها بزرگترین تفاوت مثبت را در امید به زندگی ایجاد می‌کنند. بر اساس نتایج این مطالعه، آن‌هایی که بیشترین ارتباط را با مرگ و میر داشتند، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و گوشت فرآوری شده بخشی از رژیم غذایی آن‌ها بود. 

بر اساس تجزیه و تحلیل محققان، رژیم غذایی مرتبط با افزایش طول عمر شامل مصرف زیاد شیر و لبنیات، سبزیجات، آجیل و حبوبات و مصرف متوسط غلات کامل، میوه، ماهی و گوشت سفید بود. همچنین در این مطالعه مصرف نسبتاً کم تخم مرغ، گوشت قرمز و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و مصرف کم غلات تصفیه شده و گوشت فرآوری برای افزایش طول اهمیت داشت. 

 

فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای

بر اساس مطالعه مورد نظر این رژیم غذایی مشابه با رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که به طور حتم یکی از سالم‌ترین راه‌ها برای تغذیه در نظر گرفته می‌شود و بر مصرف غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی، میوه‌ها و سبزیجات و چربی‌های سالم تاکید دارد، در حالی که غذا‌های فرآوری شده و همچنین غذا‌های شیرین و سرخ شده در این رژیم غذایی محدود هستند. الگوی غذایی ناسالم که بیشتر با مرگ زودتر مرتبط بود، حاوی مقادیر محدودی از غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، حبوبات، ماهی، شیر و لبنیات و گوشت سفید و مقادیر قابل توجهی از گوشت فرآوری شده، تخم مرغ، تصفیه شده بود. غلات و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر.

نویسندگان این پژوهش تأکید کردند که مطالعه آن‌ها ارتباط بین رژیم غذایی سالم و امید به زندگی طولانی‌تر را نشان داد، نه علت آن را. با این حال، آن‌ها مدل خود را طوری تنظیم کردند که عواملی مانند سیگار کشیدن و وضعیت اجتماعی- اقتصادی در نتایج تاثیرگذار نباشد. آن‌ها همچنین گفتند که امکان تغییر الگو‌های غذایی در طول زمان را در نظر نگرفتند. 


پروفسور «گونتر کونله» دانشمند علوم تغذیه در دانشگاه ردینگ بریتانیا، که در این تحقیق شرکت نداشت، به «بیزنس اینسایدر» گفت: «یافته‌ها با شواهد شناخته شده در مورد انواع رژیم‌های غذایی که منجر به زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر می‌شوند مطابقت دارد».

tags # سلامت
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون