سکه از ۳۶ میلیون تومان عبور کرد

معمای افزایش قیمت سکه

معمای افزایش قیمت سکه
افزایش شدید قیمت سکه در حالی اتفاق می‌افتد که اتحادیه طلا اعلام کرده است هیچ التهابی در بازار نیست.  
کد خبر: ۹۹۵۶
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

زی‌سان: در بازار تهران امروز قیمت طلا و سکه افزایش چشمگیری داشتند و به سقف قیمتی رسیدند. براساس گزارش اتحادیه طلا و سکه قیمت سکه امامی به بیش از ۳۶ میلیون تومان رسید.  

به گزارش زی‌سان، براین اساس سکه طرح قدیم ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۰ میلیون تومان و ربع سکه ۱۳ میلیون تومان ارزشگذاری شدند. سکه گرمی هم ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد. 

در همین حال اونس طلا در بازار جهانی هم ۲۱۱۴ دلار ارزشگذاری شد. طلای ۱۸ عیار در بازار تهران ۳ میلیون و ۹۹ هزار تومان و طلای ۲۴ عیار ۴ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان معامله شدند.  

همزمان در بازار ارز معاملگران مدعی افزایش نرخ دلار آمریکا هستند و می‌گویند این ارز به بالای ۶۰ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است. گفته می‌شود یورو هم بیش از ۶۵ هزار تومان معامله می‌شود.  دولت می‌گوید قیمت ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد.

با رسیدن به روز‌های پایانی سال و سررسید تسویه حساب شرکت‌ها و افزایش سفر‌های خارجی در ایام نوروز تقاضا در بازار ارز رشد داشته است و بانک مرکزی هم برای کنترل این تقاضا هفته پیش سهمیه ارز مسافرتی را افزایش داد.  

فشار به بازار سکه از دو طرف

تحلیلگران اقتصادی درباره علت نوسان افزایشی قیمت سکه چند دلیل مطرح کردند. سایت اکو ایران در این باره نوشت: «تحلیلگران اقتصادی درباره علت نوسان افزایشی قیمت سکه چند دلیل مطرح کردند. نخست اینکه برخی از معامله‌گران دیروز مدعی بودند که نرخ دلار صعودی شده است. دومین دلیل هم جهش قابل توجه قیمت طلای جهانی است که بازار داخلی ایران را تحت‌تأثیر خود قرار داد. قیمت اونس طلا دیروز به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسید که ناشی از افزایش شرط‌بندی برای کاهش نرخ بهره در ژوئن توسط فدرال رزرو آمریکا بود. همچنین طلا در طول هفته گذشته حدود ۵۰ دلار افزایش یافت که ناشی از کاهش هزینه‌های تولید و ساخت‌وساز ایالات متحده و فشار‌های ضعیف‌تر قیمت بود.»

تحلیلگران و معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در اواخر سال جاری فدرال رزرو اقدام به کاهش نرخ بهره کند، همین خبر باعث جهش اونس جهانی طلا و ورود آن به کانال دو هزار و ۱۰۰ دلاری شد.

افزایش شدید قیمت سکه در حالی اتفاق می‌افتد که اتحادیه طلا اعلام کرده است هیچ التهابی در بازار نیست.  

روز یکشنبه مرکز مبادله ارز و طلای ایران میزبان برگزاری نخستین جلسه حراج سکه طلا بود و طبق اعلام این مرکز از تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع‌سکه ثبت سفارش شده در سامانه، باتوجه به کف قیمت تعیین شده توسط عرضه‌کننده، یک هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد. همچنین قرار است دومین حراج سکه طلای مرکز مبادله چهارشنبه ۱۶ اسفند برگزار شود.

انتظار می‌رفت با حراج سکه تقاضا در بازار کاهش یابد اما به نظر می‌رسد همچنان تقاضا بالاست. تورم انتظاری و ترس از افزایش قیمت‌ها بسیاری از مردم را به بازار کشانده تا بتوانند نقدینگی خود را به طلا و سکه تبدیل کنند. 

از ظهر امروز هم دوازدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله طلا و ارز ایران آغاز می‌شود.  

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: