دانه چیا را با چی و چطوری بخوریم که بیشترین فایده و مزه را داشته باشد؟

دانه چیا را با چی و چطوری بخوریم که بیشترین فایده و مزه را داشته باشد؟
دانه چیا این روزها در همه چیز پیدا می‌شود؛ از بیسکویت‌های رژیمی گرفته تا گرانولا و ماست. اما بیایید ببینیم دانه چیا خالی که از مغازه می‌خریم را چطور و با چه چیزهایی باید بخوریم.
کد خبر: ۹۸۸۳
|
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴

دانه چیا را با چه بخوریم و چطور؟ به نظر سوال پیش پاافتاده‌ای می‌آید؟ اینطور نیست. چرا که هنوز خیلی از ما با اینکه خواص این ماده غذایی را می‌دانیم، نتوانسته‌ایم با مدل خوردنش در خانه کنار بیاییم. این مطلب درباره همین است. با زی‌سان همراه باشید.

زی‌سان: دانه‌های چیا قبلاً یک ماده مهم بودند که فقط می‌توانستید در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم و لاکچری در کنار بذر کتان، دانه‌های شاهدانه و اسپیرولینا ببینید. اما به احتمال زیاد اکنون می‌توانید دانه چیا را در خواربار‌فروشی محلی خود پیدا کنید؛ از گرانولا و غلات گرفته تا ماست و نوشیدنی‌های انرژی زا، ممکن است دانه چیا در هر چیزی وجود داشته باشد. می‌توانید آن را در رستوران‌ها نیز پیدا کنید: پودینگ چیا به یکی از پایه‌های اصلی کافه‌های مد روز تبدیل شده است.

اگر کنجکاو هستید درباره این دانه پرخاصیت بیشتر بدانید و روش خوردنش را به بهترین شکل یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

پیشنهاد: خواص سیاه دانه و روغن آن؛ از درمان ناباروری تا بهبود زخم

آنچه در ادامه خواهید آموخت:

  • بهترین روش مصرف دانه چیا
  • خواص دانه چیا

بهترین روش مصرف دانه چیا

 روش اول: تهیه پودینگ دانه چیا در خانه

می‌توانید به راحتی پودینگ دانه چیا را که یکی از محبوب‌ترین روش‌های مصرف این دانه پرخاصیت است، به راحتی در منزل تهیه کنید. روش زیر را دنبال کنید:

  1. یک چهارم فنجان دانه چیا را با یک فنجان شیر بادام، آب میوه یا مایع دلخواه‌تان مخلوط کنید.
  2. هنگامی که دانه‌ها ژل شدند و مخلوط دیگر آبکی نبود، پودینگ شما آماده مصرف است.

درست کردن این پودینگ سالم می‌تواند کمتر از ۱۵ دقیقه طول بکشد، پودینگ چیا را می‌توانید برای چند روز در یخچال نگهداری کنید. از آنجایی که چیا به خودی خود طعم و مزه زیادی ندارد، می‌توانید ادویه جات، میوه‌های خرد شده، آجیل و هر نوع طعم دهنده دیگری را که می‌خواهید به پودینگ‌تان اضافه کنید.

دانه چیا را با چی و چطوری بخوریم که بیشترین فایده و مزه را داشته باشد؟

روش دوم: افزودن به آب‌میوه و اسموتی

دانه‌های چیا خشک را می‌توانید به صورت کامل یا آسیاب شده به اسموتی‌ها و آب میوه‌ها اضافه کنید، با ماست و بلغور جو دوسر مخلوط کنید یا روی سالاد بپاشید.

روش سوم: افزودن به مواد پخت‌وپز

دانه چیا را می‌توان در انواع کوکی، مربا، کراکر، بیسکویت و کاسه غلات نیز استفاده کرد.

روش چهارم: افزودن به ماست

خیلی ساده نصف قاشق چایخوری دانه چیا را در یک پیاله ماست ریخته و مدتی در یخچال بگذارید تا پف کند. این یک میان وعده سالم است. می‌توانید کمی گردو هم اضافه کنید.

روش پنجم: افزودن دانه چیا به اوت میل

این روش هم ساده است، کمی دانه چیا را به اوت میل خود اضافه کرده، بگذارید کمی بماند و بعد میل کنید. نوش جان.

دانه چیا را با چی و چطوری بخوریم که بیشترین فایده و مزه را داشته باشد؟

روش‌هایی که در بالا آمد، برخی از رایج‌ترین راه‌ها برای خوردن دانه چیا هستند، طعم ملایم و اندازه جمع و جور آن باعث می‌شود که به راحتی یک قاشق از آن را در هر چیزی بریزید. پس امتحان کنید!

نکته مهم: از آنجایی که دانه‌های چیا قادر به جذب مایعات زیادی هستند، مهم است که هنگام مصرف آنها، به ویژه در فرم خشک، بدن شما هیدراته بماند. اما لازم نیست در مصرف آب زیاده‌روی کنید، نوشیدن ۸ لیوان آب در روز کافی است.

خواص دانه چیا چست؟

دانه‌های چیا اغلب به عنوان یک غذای فوق‌العاده شناخته می‌شوند، به این معنی که در مقایسه با سایر غذا‌ها از نظر مواد مغذی نسبتاً متراکم‌تر هستند. این دانه‌های کوچک حاوی فیبر، پروتئین و اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که هضم را آهسته می‌کنند و متعاقباً جریان ثابت انرژی را تقویت می‌کنند.

دانه چیا همچنین حاوی مواد معدنی کلیدی مانند کلسیم و منیزیم است. آنها حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری هستند، که بلوک‌های سازنده پروتئین عضله‌ساز هستند و بدن ما به آنها نیاز دارد، اما بدن به طور طبیعی این ۹ اسید آمینه را تولید نمی‌کند و ما باید آنها را از طریق غذا دریافت کنیم. دانه چیا در هر وعده حدود ۱۴۰ کالری دارد که معادل دو قاشق غذاخوری یا ۲۸ گرم است. هر وعده حاوی ۴ گرم پروتئین و ۱۱ گرم فیبر است.

دانه‌های چیا برای دریافت فواید تغذیه‌ای لازم نیست قبل از خوردن آسیاب شوند؛ خوردن کامل آنها همان تأثیر را خواهد داشت و نحوه خوردن آنها فقط یک موضوع ترجیحی و شخصی است. آنها همچنین به طور طبیعی بدون گلوتن و وگان هستند؛ پس مصرف دانه چیا برای افرادی که از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کنند، مناسب است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون
دیدنی‌ها