بالاخره ایرانیها موفق شدند لواشک را به تمام جهان صادر کنند تا حدی که خارجیها برای این خوراکی ترش ایرانی در مغازهها صف ببندند و قفسهها را خالی کنند. چند هفتهای میشود که لواشک ایرانی بین تیک تاکرهای جهان محبوب شده و ویدیوهای امتحان لواشک رولی با دانههای انار در این شبکه اجتماعی چینی، بازدید میلیونی میگیرد. ماجرا اخیرا به اینجا ختم شده که یک زن ایرانی ساکن نروژ، بهدلیل درخواست بالای مشتریانش شروع به درست کردن و فروختن این محصول ترش ایرانی میکند.
مشخص نیست چرا، اما چند هفتهای است که تیکتاکرها از هر کجای جهان در حال امتحان کردن لواشک ایرانی جلوی دوربین هستند. این محبوبیت پایش به نروژ هم رسیده و به کسبوکار یک ایرانی در اسلو رونق بخشیده است. زیبا شریفی ۳۰ ساله صاحب یک مغازه «هله و هوله فروشی» در پایتخت نروژ است و به رسانههای نروژی میگوید از سه هفته پیش افرادی به مغازهاش میآمدند و درخواست لواشک میکردند.
او و خواهرش دست به کار میشوند و با سس اناری که مادرشان درست میکند با دانههای انار، بستهبندیهای لواشک رول شده میفروشند. در کمال ناباوری تنها ۲۳دقیقه طول میکشد تا تولیدیهای سری اول تمام شود.
شریفی به یکی از رسانهها میگوید که از روز اول تولیداتشان را بارها دو برابر کردهاند و حالا که روز هفتم است هر چه درست کردهاند به فروش رفته. زیبا و خواهرش امینا تا سال گذشته مغازه خواروبار فروشی داشتند، اما تصمیم میگیرند که کاربری مغازه خود را تغییر دهند و در کنار تنقلات معمول، خوراکیهایی را هم که در تیکتاک ترند میشود، موجود کنند.
قبلا هم چنین تجربههایی در کشورهای دیگر تکرار شده بود. یکی از پربازدیدترین ویدئوها را یک سرآشپز مشهور آمریکایی در یوتیوب دو سال پیش منتشر کرد که روی لواشک اسم «میوه چرمی» را گذاشت. این یوتیوبر معروف یک لواشک توتفرنگی درست کرد که خیلی هم در ایران مرسوم نیست، ولی نحوه درست کردن آن کاملا شبیه به لواشک درست کردنهای ایرانیهاست. او کمی قبل از این لواشک انبه درست کرده بود. ویدئوی لواشک درست کردن این مرد آمریکایی در حدود دو میلیونبار بازدید شده و سه هزار کامنت دارد.
آلیکس یک آشپز دیگر است که او هم صفحه شبکه اجتماعی مشهوری در اینستاگرام و یوتیوب دارد. این زن آشپز حدود ۱۱ ماه پیش ویدئویی منتشر کرد و فکر میکنید چه اسمی برای لواشک گذاشت؟ رول میوه. البته اسم واقعی آن را هم معرفی کرده و توصیح داده این یک محصول ایرانی است. ادامه آن احتمالا بهنظر ما زیاد جالب نمیآید.
او یک لواشک را رول میکند، یک برش منگو و یک قاشق بستنی میگذارد و با اشتیاق زیادی آن را میچشد. تعداد بازدید اینیکی، حدودا یک میلیون بوده. این دو پربازدیدترین ویدئوهای لواشک هستند. یک یوتیوبر اروپایی هم ۸ ماه پیش با هندوانه لواشک درست کرد که باز هم اسم رول میوهای روی آن گذاشته.
این یکی ۸۰ هزار بار دیده شده و مثل همه موارد بینندههای ایرانی در کامنت تذکر دادهاند که محصول مورد نظر اصالتا از کجا آمده و اسم آن چیست. مردم کشورهای دیگر هم ویدئوهای مشابهی همراه با ذوق و شوق در یوتیوب و تیکتاک بارگذاری کردهاند که بیشتر آنها به یک ماه قبل برمیگردند. مثلا یک کاربر چینی در یوتیوب یک لواشک آماده را تبلیغ میکند یا یک کاربر اندونزیایی به صورت مرحله به مرحله ساخت لواشک با انار را توضیح داده است.
بعد از ترند شدن درست کردن لواشک در تیکتاک کاربرهای مختلفی از ترکیه، آلمان، سوئد، هند، مالزی، لبنان و کره جنوبی هم تجربههای خود از خوردن یا پختن و درست کردن لواشک را در اختیار بقیه گذاشتهاند.
منبع: هفت صبح