آیا قبل از پختن مرغ باید آن را شُست؟ بیایید یک کار بیهوده را کنار بگذارید!

آیا قبل از پختن مرغ باید آن را شُست؟ بیایید یک کار بیهوده را کنار بگذارید!
 این سوال خیلی‌هاست: آیا باید مرغ را قبل از پختن شست؟ پاسخ به این سوال هم عموما متفاوت است. بیایید در این مطلب به خوبی به این سوال پاسخ دهیم!
کد خبر: ۸۲۷۶
|
۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

زی‌سان: علی‌رغم آنچه ممکن است بزرگتر‌ها به شما گفته باشند، لازم نیست مرغ خام یا هر مرغ یا گوشت دیگری را قبل از آماده کردن و پختن آن بشویید. کارشناسان ایمنی مواد غذایی این عمل را توصیه نمی‌کنند. بیایید دلایل آن را با هم بخوانیم.

شستن مرغ می‌تواند خطرناک باشد!

به گزارش زی‌سان و به نقل از CNN، هنگام شستشوی مرغ، باکتری‌هایی مانند سالمونلا می‌توانند از طریق آب به سطوح آشپزخانه شما منتقل شوند که منجر به آلودگی متقابل احتمالی سایر مواد می‌شود. باکتری در سینک ظرفشویی ۶۰ درصد آشپز‌هایی که مرغ خام را به عنوان بخشی از کارشان در نظر می‌گیرند، وجود دارد (طبق یک مطالعه USDA در سال ۲۰۱۹).

شاون ماتیجویچ (Matijevich)، مربی سرآشپز در یک مؤسسه آموزش آشپزی می‌گوید «شما متوجه نمی‌شوید که با این‌کار چقدر آلودگی را به همه‌جا اسپری می‌کنید!»

او تاکید می‌کند که «باکتری‌ها از طریق هوا پخش نمی‌شوند» و فقط از طریق تماس سطحی این اتفاق می‌افتد. هوشمندانه‌ترین کار این است که دفعات تماس با مرغ خام یا قرار دادن آن‌ها در تماس با ظروف، یا کابینت و سینک را به حداقل برسانید.

+ پیشنهاد: از بین بردن بوی بد گوشت بوقلمون

آیا قبل از پختن مرغ باید آن را شُست؟ بیایید یک کار بیهوده را کنار بگذارید!

مرغ را با سرکه نشویید!

شستن مرغ با سرکه، آب لیمو یا آب نمک برای از بین بردن میکروب‌ها نیز توسط مطالعات علمی رد شده است. این روش‌ها هیچ تاثیری روی باکتری‌ها ندارند.

پختن مرغ تا دمای داخلی توصیه شده ۱۶۵ درجه فارنهایت، راهی بی‌خطر برای اطمینان از رعایت استاندارد‌های ایمنی مواد غذایی است.

به جای شستن مرغ چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

متخصصان می‌گویند مرغ را خیلی آرام با دستمال کاغذی خشک کنید یا با گذاشتن دستمال اطراف آن اجازه دهید از آن استفاده کند تا آب اضافی‌اش خارج شود. حواستان باشد دستمال کاغذی را در محیط و روی اجسام دیگر قرار ندهید. دستمال کاغذی را بلافاصله پس از استفاده دور بیندازید.

دونالد شافنر، استاد برجسته و رئیس دپارتمان علوم غذایی در راتگرز، می‌گوید: «خشک کردن مرغ با دستمال کاغذی باعث کاهش پخش آلودگی می‌شود، اما به یاد داشته باشید که دستمال‌های کاغذی ممکن است به عوامل بیماری‌زا آلوده شده باشند و باید فوراً در سطل زباله دور ریخته شوند.»

خشک کردن مرغ - چه با پوست یا بدون پوست - قبل از پختن، به قهوه‌ای شدن قطعات در تابه یا فر کمک می‌کند. به خصوص اگر مرغ را کباب می‌کنید، پوست تردی خواهد داشت. رطوبت دشمن تُرد بودن است.

آیا قبل از پختن مرغ باید آن را شُست؟ بیایید یک کار بیهوده را کنار بگذارید!

چطور آلودگی مرغ خام را به حداقل برسانیم؟

در اینجا برخی از بهترین شیوه‌ها برای به حداقل رساندن آلودگی مرغ و گوشت در آشپزخانه را آورده‌ایم:

یک/ از یک تخته برش اختصاصی برای مرغ و گوشت و از تخته برش دیگر برای موادی مانند محصولات و پنیر استفاده کنید. دکتر شافنر گفته: «اگر از تخته برش برای تهیه مرغ و سپس سبزیجات تازه‌ای استفاده شود که پخته نمی‌شوند، مرغ ممکن است باکتری‌ها را به تخته برش منتقل کند که سپس هر گونه سبزیجات تازه را آلوده می‌کند.» بنابراین استفاده از تخته‌های برش جداگانه این خطر را از بین می‌برد.

دو/ به گزارش زی‌سان و به نقل از CNN،مرغ و گوشت خام را به عنوان آخرین مرحله در فرآیند آماده سازی وعده غذایی خود مدیریت کنید. ابتدا همه محصولات را بشویید، خرد کنید و آماده کنید.

سه/ حتی اگر از تخته‌های برش جداگانه استفاده می‌کنید و ابتدا مرغ را آماده کنید، ممکن است باکتری‌ها را در اطراف آشپزخانه یا بر دستان‌تان پخش کنید، که در نهایت ممکن است با سبزیجات تازه یا سایر مواردی که نمی‌توانند تماس بگیرند.

چه‌کار می‌توانید بکنید که آلودگی مرغ به شما منتقل نشود؟

بلافاصله پس از دست زدن به مرغ خام دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید.

اقلامی که با مرغ خام یا آب آن در تماس هستند را در ماشین ظرفشویی یا با آب گرم و صابون بشویید.

از اسفنج یا پارچه ظرفشویی که برای شستن ظروفی که با آب مرغ خام در تماس بوده‌اند، استفاده مجدد نکنید. اسفنج‌های آشپزخانه می‌توانند منبع آلودگی متقابل باشند. اگر از آن‌ها برای تمیزکردن آب مرغ خام استفاده می‌شود، باید در چرخه ضدعفونی‌کردن نیز در ماشین ظرفشویی بروند. اگر اجازه داده شود بقایای غذا در داخل یا روی اسفنج‌ها جمع شود و اسفنج‌ها مرطوب بمانند، آن‌ها می‌توانند به عنوان محل رشد باکتری‌ها عمل کنند.

آیا قبل از پختن مرغ باید آن را شُست؟ بیایید یک کار بیهوده را کنار بگذارید!

چگونه سینک خود را بعد از پختن مرغ تمیز و ضدعفونی کنیم؟

در حالی که آب گرم و صابون ظروف و سطوح شما را تمیز می‌کند، آن‌ها را ضدعفونی نمی‌کند. برای اطمینان از اینکه هیچ باکتری در آشپزخانه خود باقی نمی‌گذارید، سینک، شیر آب و میز را بعد از کار با مرغ یا گوشت ضدعفونی کنید.

به گزارش زی‌سان، محلول ضدعفونی کننده خود را با ترکیب ½ قاشق چای‌خوری سفید کننده مایع با ۲، ⅔ فنجان آب در یک بطری اسپری درست کنید و با دستمال کاغذی یا یک حوله تمیز که قابل شستشو در آب داغ است پاک کنید. اگر از اسپری یا دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده خریداری‌شده در فروشگاه استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های رویش را دنبال کنید.

یادتان باشد که با توجه به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا از زمان کرونا، قرار دادن بهترین روش‌ها در آشپزخانه یکی از ساده‌ترین و هوشمندانه‌ترین راه‌ها برای محافظت از خود است، در حالی که هنوز خوب غذا می‌خورید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون