مشکلات مالی صنعت خودرو هر سال ابعاد تازه تری پیدا میکند و آن طور که آمارها نشان میدهد میزان زیان این شرکتها هر روز در حال افزایش است. برخی دلایل این افزایش زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری است که موجب شده که تولید خودرو برای ایران خودرو و سایپا صرفه اقتصادی نداشته باشد. به بیان دیگر با وجود آنکه شورای رقابت شرکتهای خودرو سازی را مکلف به فروش محصولاتشان با قیمتهای مصوب میکند، اما هزینه تولید خودرو بیشتر از قیمت فروش آنها است.
در چنین شرایطی تازهترین خبرها حاکی از آن است که احتمالا بهار سال آینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کننده مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو سایپا را صادر کرده است. آن طور که از برخی خبرها بر میآید سازمان حمایت قبل از سال جدید مجوز افزایش قیمت خودرو سازان بخش خصوصی که خودروهای مونتاژی تولید میکنند را نیز صادر کرده است و این زمینهای برای افزایش قیمت محصولات خودرو سازان داخلی است.
با این حال تازهترین گزارش مالی شرکتهای خودرو سازی نشان میدهد جمع کل زیان انباشته صنعت خودرو سازی تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری برای نخستین بار از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته و به ۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.
این دادهها نشان میدهد شرکت ایران خودرو به همراه شرکتهای زیر مجموعه اش در نیمه نخست امسال جمعا ۱۵ هزارو ۳۸۳ میلیارد تومان زیان کرده اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد رشد نشان میدهد. با این میزان زیان جمع کل زیان انباشته گروه ایران خودرو برای نخستین بار به ۱۰۵ هزارو ۹۵۴ میلیارد تومان رسیده است.
در همین مدت شرکت سایپا و شرکتهای زیر مجموعه اش نیز جمعا ۱۲ هزارو ۲۷۹ میلیارد تومان زیان تولید کرده اند و با اضافه شدن ضررهای نیمه نخست امسال جمع کل زیان انباشته این شرکت و شرکتهای تابعه اش به ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان رسیده است.
طبق آمارهای موجود زیان شرکت پارس خودرو نیز در نیمه نخست امسال با ۴۲ درصد افزایش به ۴ هزارو ۴۸۳ میلیارد تومان رسیده و این یعنی اینکه جمع کل زیان انباشته این شرکت در حال حاضر رقمی بالغ بر ۲۰ هزارو ۵۸۷ میلیارد تومان است. قیمت گذاری دستوری، افزایش هزینههای مالی و عدم بهره وری در این صنعت از جمله دلایل افزایش زیان در این صنعت است.
منبع: همشهری