۸ خواص گلابی؛ فواید بی‌نظیر میوه‌ای که زیاد جدی گرفته نمی‌شود!

۸ خواص گلابی؛ فواید بی‌نظیر میوه‌ای که زیاد جدی گرفته نمی‌شود!
گلابی منبعی غنی از مواد معدنی مهم مانند مس و پتاسیم و انواع ویتامین مانند ویتامین ث و ویتامین ک است. خواص گلابی بسیار زیادند؛ از خاصیت ضد سرطانی بودن گرفته تا فایده‌اش برای اسپرم مردان.
کد خبر: ۷۶۲
|
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

خواص گلابی آن‌را بیش از پیش دوست‌داشتنی می‌کند. این میوه سرشار از مواد مغذی و چندین ترکیب گیاهی مفید است. این میوه همچنین ممکن است به کاهش وزن کمک کند و در برابر برخی بیماری‌های مزمن از ما محافظت کند.

زی‌سان: گلابی میوه‌ای دوست‌داشتنی است. با این‌وجود، همین که آخر تابستان و بعد از همه میوه‌های تابستانی پا به میدان می‌گذارد، باعث شده زیاد جدی گرفته نشود. عمر این میوه در میوه‌فروشی‌ها هم زیاد طولانی نیست. به همین دلیل اکثرِ ما احتمالا بیش‌تر از دو سه بار در سال این میوه را نخوریم. با همه این احوال خواص گلابی آدم را شگفت‌زده می‌کند! حتی گلابی خشک هم خواص زیادی برای دارد. بیایید با ۹ خواص گلابی، این میوه لذیذ و شیرین آشنا شویم.

 

۱. گلابی بسیار مغزی است

گلابی انواع مختلفی دارد. شاید باورتان نشود، اما حدود ۱۰۰ نوع آن در سراسر جهان رشد می‌کنند. فارغ از نوع، به طور عمومی یک گلابی با‌اندازه متوسط مواد مغذی زیر را فراهم می‌کند:

  • کالری: ۱۰۱
  • پروتئین: ۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۷ گرم
  • فیبر: ۶ گرم
  • ویتامین ث: ۹ درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین ک: ۷ درصد از ارزش روزانه
  • پتاسیم: ۴ درصد از ارزش روزانه
  • مس: ۱۶ درصد از ارزش روزانه

همین وعده، مقدار کمی فولات، پروویتامین A و نیاسین را هم فراهم می‌کند. فولات و نیاسین برای عملکرد سلولی و تولید انرژی مهم هستند، در حالی که پروویتامین A از سلامت پوست و بهبود زخم پشتیبانی می‌کند.

گلابی همچنین منبعی غنی از مواد معدنی مهم مانند مس و پتاسیم است. مس در ایمنی، متابولیسم کلسترول و عملکرد اعصاب نقش دارد، در حالی که پتاسیم به انقباضات عضلانی و عملکرد قلب کمک می‌کند.

علاوه بر این، این میوه منبع عالی آنتی اکسیدان‌های پلی فنل است که از آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند. حتما گلابی را کامل بخورید، زیرا پوست آن شش برابر بیشتر از گوشت آن پلی فنول دارد.

۲. خواص گلابی برای یبوست: ممکن است سلامت روده را ارتقا دهد

حتما شما هم درباره خواص گلابی و خواص کمپوت گلابی برای یبوست شنیده‌اید. این میوه منبع عالی فیبرِ محلول و نامحلول است که برای سلامت دستگاه گوارش ضروری هستند. این فیبر‌ها با نرم کردن و حجیم کردن مدفوع به حفظ منظم بودن روده کمک می‌کنند.

یک گلابی متوسط دارای ۶ گرم فیبر یا حدود ۲۱ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می‌کند.

علاوه بر این، گلابی سرشار از پکتین است، نوعی فیبر محلول که با فواید متعددی از جمله بهبود سلامت روده و عملکرد سیستم ایمنی همراه می‌شود.
پکتین ممکن است به رفع یبوست نیز کمک کند. در یک مطالعه قدیمی ۴ هفته ای، ۸۰ بزرگسال مبتلا به یبوست روزانه ۲۴ گرم پکتین دریافت کردند. آن‌ها تسکین یبوست و افزایش سطح باکتری‌های مفید روده را تجربه کردند.

از آنجایی که پوست گلابی حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است، بهتر است این میوه را با پوست مصرف کنید.

۸ خواص گلابی | فواید بی‌نظیر میوه‌ای که زیاد جدی گرفته نمی‌شود!

۳. گلابی حاوی ترکیبات گیاهی مفید است

گلابی ترکیبات گیاهی مفید زیادی را ارائه می‌دهد که به این میوه‌ها رنگ‌های مختلف می‌دهند. به‌عنوان مثال، آنتوسیانین‌ها به برخی گلابی‌ها رنگ قرمز یاقوتی می‌دهند. این ترکیبات ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد و در برابر سرطان از افراد محافظت کند.

اگرچه تحقیقات خاصی در مورد آنتوسیانین گلابی مورد نیاز است، مطالعات جمعیتی متعدد نشان می‌دهد که مصرف زیاد غذا‌های غنی از آنتوسیانین مانند انواع توت‌ها با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبطند.

گلابیِ با پوست سبز دارای لوتئین و زآگزانتین است، دو ترکیب ضروری برای قوی نگه داشتن بینایی، به ویژه با افزایش سن.
باز هم، بسیاری از این ترکیبات گیاهی مفید در پوست این میوه متمرکز شده‌اند.

 

۴. گلابی خاصیت ضد التهابی دارد

اگرچه التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است، اما التهاب مزمن یا طولانی‌مدت می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند. این با بیماری‌های خاصی از جمله بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

گلابی منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی است که به کاهش التهاب کمک می‌کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.
چندین بررسی بزرگ مصرف بالای فلاونوئید را با کاهش خطر دیابت و ابتلا یا مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط می‌دانند. این اثر ممکن است به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این ترکیبات باشد.

علاوه بر این، گلابی حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مانند مس و ویتامین‌های C و K است که با التهاب نیز مقابله می‌کنند.

 

۵. گلابی ممکن است ضد سرطان باشد

گلابی حاوی ترکیبات مختلفی است که خواص ضد سرطانی از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال، محتویات آنتوسیانین و اسید کلروژنیک آن در برابر سرطان محافظت می‌کند.

چند مطالعه نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی غنی از میوه‌ها، از جمله گلابی، ممکن است در برابر برخی از سرطان‌ها، از جمله سرطان‌های ریه و معده، از بدن محافظت کنند.
علاوه بر این، برخی از مطالعات جمعیتی نشان می‌دهد که میوه‌های غنی از فلاونوئید مانند گلابی می‌توانند در برابر سرطان سینه و تخمدان از زنان محافظت کنند.
در حالی که خوردن میوه بیشتر ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است. گلابی را نباید جایگزینی برای درمان سرطان در نظر گرفت.

۶. گلابی با کاهش خطر کمتر دیابت مرتبط است

گلابی - به ویژه انواع قرمز آن - ممکن است به کاهش خطر دیابت کمک کند. یک مطالعه قدیمی بزرگ‌تر روی بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر نشان داده که خوردن پنج وعده یا بیشتر در هفته از میوه‌های غنی از آنتوسیانین مانند گلابی قرمز با ۲۳ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

همچنین فیبر موجود در گلابی، هضم را کُند می‌کند و به بدن شما زمان بیشتری برای تجزیه و جذب کربوهیدرات‌ها می‌دهد. این همچنین می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند.

۸ خواص گلابی | فواید بی‌نظیر میوه‌ای که زیاد جدی گرفته نمی‌شود!

۷. گلابی احتمالا به سلامت قلب کمک می‌کند

گلابی ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. آنتی اکسیدان‌های پروسیانیدین آن‌ها ممکن است سفتی بافت قلب را کاهش دهد، کلسترول بد را کم و کلسترول خوب را افزایش دهد.

پوست گلابی حاوی یک آنتی اکسیدان مهم به نام کورستین است که تصور می‌شود با کاهش التهاب و کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول، در ارتباط است.

یک مطالعه روی ۴۰ بزرگسال مبتلا به سندرم متابولیک (مجموعه‌ای از علائم که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند) نشان داد که خوردن ۲ گلابی متوسط در روز به مدت ۱۲ هفته، عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و دور کمر را کاهش می‌دهد.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۵ روی بیش از ۳۰۰۰۰ زن نشان داد که خوردن هر وعده ۸۰ گرمی میوه در روز خطر بیماری قلبی را ۶ تا ۷ درصد پایین می‌آورد.

از طرفی، مصرف منظم گلابی و سایر میوه‌های گوشت سفید خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. یک مطالعه ۱۰ ساله قدیمی روی بیش از ۲۰۰۰۰ نفر نشان داد که مصرف هر ۲۵ گرم میوهِ با گوشت سفید در روز خطر سکته مغزی را تا ۹ درصد کاهش می‌دهد.

 

۷. خواص گلابی برای لاغری؛ این میوه ممکن است به کاهش وزن کمک کند

گلابی، کم کالری، پر آب و سرشار از فیبر است. این ترکیب آن را به یک غذای مناسبِ کاهش وزن تبدیل می‌کند، چراکه فیبر و آب می‌توانند به سیر نگه‌داشتن شما کمک کنند.

در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای، ۴۰ بزرگسال که روزانه دو عدد گلابی می‌خوردند تا ۰.۷ سانتی‌متر دور کمر خود را از دست دادند.
به‌علاوه، یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد زنانی که روزانه سه عدد گلابی را به مدت ۱۰ هفته به رژیم غذایی معمول خود اضافه کردند، به طور متوسط ۰.۸۴ کیلوگرم کم کردند.

 

پاسخ به چند سوال:

خواص گلابی برای کودکان چیست؟

گلابی حاوی ویتامین C و فیبر و همچنین فاقد کلسترول و چربی است. هر چه تعداد میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی کودکان بیشتر باشد، آن‌ها قوی‌تر خواهند شد. از این رو، این میوه برای کودکان عالی است.

۸ خواص گلابی | فواید بی‌نظیر میوه‌ای که زیاد جدی گرفته نمی‌شود!

خواص گلابی در بارداری بر چه اساسی است؟

گلابی منبع خوشمزه‌ای از مواد مغذی حیاتی از جمله فیبر غذایی و پتاسیم را برای مادران باردار فراهم می‌کند. دریافت فیبر غذایی این میوه برای کاهش دیابت، پره اکلامپسی (preeclampsia) یا مسمویت بارداری و یبوست مفید است و پتاسیم به تنظیم سطح فشار خون در دوران بارداری کمک می‌کند.

آیا خواص گلابی برای اسپرم ثابت شده است؟

گلابی به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار مانند ویتامین K و C که برای اسپرم مفید هستند، می‌تواند برای سلامت اسپرم خاصیت داشته باشد. میوه‌های زیادی هستند که برای تولید اسپرم مفیدند و گلابی هم یکی از آن‌‎هاست.

خواص گلابی در طب سنتی هم تایید می‌شود؟

بله! به گفته متخصصان طب سنتی مزاج میوه گلابی، گرم و‌تر است. از خواص گلابی در طب سنتی می‌توان به ملین بودن آن اشاره کرد. همچنین این میوه باعث تأمین رطوبت بدن و رفع یبوست می‌شود. دیگر خواص گلابی در طب سنتی این است که از بروز بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

خواص گلابی برای ریه چقدر است؟

گلابی خاصیت پاکسازی گرما، مرطوب کننده و پاکسازی خلط ریه را دارد. در برخی از کشور‌ها سوپ گلابی را برای تقویت ریه، پیشگیری از سرماخوردگی و سرفه و تسریع در بهبود سرماخوردگی و سرفه مفید می‌دانند.

 

در آخر...

همان‌طور که دیدید خاصیت گلابی زیاد است. علاوه بر خودِ میوه برخی‌ها سرکه گلابی یا شیره گلابی هم درست می‌کنند. بدون شک تولید مواد غذایی دیگر از گلابی هم فواید خوبی دارند، اما توصیه ما به شما خوردن گلابی با پوست و به شکل خام است. در این حالت همه مواد معدنی و ویتامین آن را جذب خواهید کرد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون