کلاهبرداری کوروش کمپانی، این روزها به نقل اصلی محافل عمومی و رسانهای کشور تبدیل شده است. کوروش کمپانی برجستهترین فروشنده آیفون ۲۰ میلیون تومانی بود که با صرف هزینههای گزاف تبلیغاتی، وعده تحویل آیفون ۱۳ را به مردم میداد.
به گزارش «زیسان»، ظاهرا کوروش کمپانی با روش «شرکتهای پانزی»، با سرمایهای گسترده ایجاد شد و با دریافت پول از مردم به وعدههای خود ترتیب اثر داد، اما این روش را تا آنجایی ادامه دادند که با کمبود ورود سرمایه از سوی مردم مواجه شدند.
از همان ابتدا میشد حدس زد که ماجرا فروش تضمینی آیفون ۱۳ با ۲۰ میلیون تومان یعنی قیمتی نزدیک به نصف بازار و حتی قیمت فروش شرکت اپل (حدود ۷۰۰ دلار) یک فعالیت فریبکارانه است. اوایل ماه جاری (بهمن) بود که اخباری مبنی بر پلمپ کمپانی کوروش در رسانهها منتشر شد که البته مدیران این مجموعه هر گونه کلاهبرداری و وجود شاکی خصوصی را رد کردند. در ادامه چند روز قبل وبسایت کوروش کمپانی بهطور کامل از دسترس خارج و نهایتا اخیرا دفتر این مجموعه بهصورت شبانه تخلیه شد. در نهایت عکسی از امیرحسین شریفیان مالک کوروش کمپانی منتشر شد که او را روی یک قایق تفریحی بر روی دریا نشان میداد تا موضوع متواری شدن او بیش از بیش نمایان و برجسته شود.
با جدی شدن ماجرای کوروش کمپانی، حالا این حضور سلبریتیهای مشهور در این مرکز جنجالی بزرگ و بیسابقه را بر پا کرده است. مالک کوروش برای جلب رضایت مردم و تهییج آنها به اعتماد کردن به کمپانی خود نقشهراه حساب شدهای داشت. او با صرف هزینههای بزرگ چهرههای مشهور هنری، ورزشی و اجتماعی را مرکز فروش خود کشاند تا همه را مطمئن کند که دغل و تقلبی در کار او نیست.
چهرههای مشهور هنری همچون الهام حمیدی، محمد رضا شریفی، یوسف صیادی، یوسف تیموری و بسیاری دیگر از هنرمندان مشهور سینما آمدند از اطمینان برای خرید گفتند. ورزشکاران بسیاری نیز به این مرکز آمدند که شاید مهمترین آنها هادی چوپان و علیرضا بیرانوند بودند. حتی مالک این مجموعه به صادق بوقی، چهره جنجالی اینستاگرام نیز رحم نکرد او را نیز برای تبلیغ به کمپانیاش دعوت کرد.
تردیدی وجود ندارد که بسیاری از شهروندان با ضمانت و به دلیل حضور این افراد مشهور، سرمایه و دارایی خود را در اختیار کوروش کمپانی قرار دادند. از همان ابتدای خبر پلمپ شدن این مجموعه فروش آیفون ۱۳ بسیاری از مردم و مالباختگان علاوه بر درخواست پیگیری قانونی ماجرا، خواستار توضیح سلبریتیها شدند. حالا که موضوع نیز جدی شده بسیاری مردم خواستار توضیح و شکایت حقوقی و قانونی از آنها هستند.
جریان اصلی مورد اتهام در ماجرای سلبریتیها بدون شک سلبریتیها هستند، اما اخیرا برخیها دایره مورد اتهام قرار گرفتگان را به شهرداری و وزارت ارشاد نیز گسترش دادهند. اخیرا محمد کشوری نویسنده و «مدیر اندیشکده طیف» در ایکس نوشت: لطفا به اتهام شهرداری و وزارت ارشاد که مکان و مجوز بیلبورد شهری دادند هم رسیدگی شود.»
این توئیت بدین معنا است که اگر قرار بر اتهام وارد کردن باشد، همین که شهرداری و وزارت ارشاد نیز محوز نصب بیلبوردهای کوروش کمپانی را دادهاند، مسئولیت حقوق دارند.
امید سلیمی بنی، حقوقدان بر این باور است که قطعا مال باختگان اول باید یقه کسی یا شرکتی را بگیرند که پول بهحسابش ریختهاند. حالا چطور بگیرند؟ چه نوع شکایتی طرح کنند؟ ادعای حقوقی مطرح کنند یا سراغ مسیر کیفری بروند؟ بهاعتقاد من با توجه بهرویهای که از قوه قضاییه سراغ داریم، ماجرای تعقیب کیفری مدیرعامل شرکت کوروش منتفی است. ظاهرا او با خریداران قراردادی دارد و پولی گرفته تا ظرف چند روز یا چند ماه کالایی (موبایل آیفون) را بهخریداران تحویل بدهد. اینطور که از شواهد برمی آید، بهبرخی از افراد هم گوشی تلفن را داده است و بهتعهد خود عمل کرده. آیا میشود اگر هر فروشندهای بهتعهد خود عمل نکرد، بگوییم او کلاهبردار است؟ قطعا خیر.
او اضافه میکند: بهنظر میرسد عمل او، «عدم انجام تعهد» باشد و نه آنکه مانور متقلبانه کرده است. عدم انجام تعهد هم موضوعی حقوقی است و کیفری نیست؛ لذا وقتی شما متهم ردیف یک را نمیتوانید تعقیب کیفری کنید، پروندهای وجود ندارد که از همدستان یا تبلیغاتکنندگان او بهعنوان معاونت در جرم کلاهبرداری از طریق حضور در مانور متقلبانه (تبلیغات) شکایت کیفری کنید.
این حقوقدان تاکید کرد: «واقعیت این است که همه کسانی که تبلیغات کردهاند، در این ماجرا مسئولیت حقوقی دارند. مسئولیت حقوقی یعنی میشود بهطرفیت آنها هم دادخواست داد و یک راه آن است که میتوان سلبریتیها یا صداوسیما را بهعلت وارد کردن ضرر و زیان و بابت مسئولیت مدنی، تعقیب حقوقی کرد.»
شایان ذکر است در ارتباط با سلبریتیها، سردار رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز با اشاره به اینکه متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کردهاند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد.
در ارتباط با موضوع پیگیری شکایت از کوروش کمپانی، سردار رحیمی تاکید میکند: افرادی که اقدام به ثبت نام گوشی از این شرکت کردهاند با به همراه داشتن مدارک و مستندات خود به منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای مرزداران مراجعه کنند.
امید سلیمی بنی، حقوقدان نیز به خبرآنلاین میگوید: بهنظر میرسد راه نهایی، شکایت حقوقی است. بسته به قراردادی که مردم با این شرکت دارند، باید از دادگاه بخواهند شرکت مجبور شود به تعهداتش عمل کند. اگر فروشنده تعهد کرده موبایل خاصی را بهقیمت مشخصی بهخریداران بدهد، باید از او بخواهند تعهدش را انجام دهد یا جنس را تحویل دهد. اگر مشخص شود فروشنده توانایی دادن جنس خریداری شده را ندارد، خریداران میتوانند ابطال معامله و مطالبه وجه پرداختیشان را از دادگاه بخواهند که با توجه بهگستردگی پرونده و از دسترس خارج شدن مدیران شرکت، احتمالا این ماجرا بسیار طولانی خواهد شد.
براساس آخرین گزارشها، پرونده «کوروش کمپانی» با ورود پلیس و قوه قضائیه وارد فاز جدیدی شده است. مالک شرکت تحت تعقیب قضایی است و شریک مالک شرکت نیز دستگیر شده است. سردار رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز با اشاره به اینکه متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب میباشند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد.
داستان کوروش کمپانی برای اکثریت قریب به اتفاق جامعه ایران اتفاقی چندان عجیب و غریب نیست. در مقیاسهای نسبتا کوچکتر نمونههای کوروش کمپانی بارها اتفاق افتاده و شاید در آینده نیز تکرار شوند. در این بین پرسش مهم این است که چرا اتفاقاتی همانند کوروش کمپانی اتفاق میافتد و این قبیل اتفاقات دائما تکرار میشوند؟ در سطح دوم نیز مساله مهم این است که چه باید کرد تا زمینه وقوع این دست از کلاهبرداریها به حداقل برسد؟
در سطح نخست مهمترین مسئولیت چرایی وقوع کلاهبرداری کوروش کمپانی و موارد مشابه را میتوان به نهادهای مسئول نظارتی ارجاع داد. در ماجرای کوروش کمپانی باید موضوع را به ممنوعیت رجیستری آیفونهای ۱۴ و ۱۵ ارجاع داد. بعد از ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵، کارشناسان و حتی بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به پیامدهای منفی این ممنوعیت هشدار دادند. حالا نیز اثبات شد که همین محدودیت موجب شکلگیری جنجال آیفون ۲۰ میلیون تومانی شد و حالا نیز به ماجرای اخیر کوروش کمپانی و کلاهبرداری پانزی رسیده است.
محمدهادی جعفرپور، وکیل دادگستری نیز بر این باور است که سادهترین و مطمئنترین طریق پیشگیری از بروز فساد خاصه در حوزهی اقتصاد کنترل نحوهی فعالیت بنگاههای اقتصادی و افراد فعال در حوزهی تجارت خاصه زمانی که صاحبان چنین مشاغلی با دست و دل بازی از کیسهی خلیفه، چهرههای مشهور جامعه (سلبریتی ها) را در امر تبلیغات به کار میگیرند.
او معتقد است: «آنچه امروز از سوی کمپانی کوروش بر سر این مردم بیچاره آواره شده حاصل سوءمدیریت مراجع نظارتی و بی در و پیکر بودن فضای تبلیغات توسط چهرههای معروف جامعه است که با اندک نظارتی قابل پیشگیری بوده و صد البته لازم به تعقیب و پیگیری همهجانبه است.»
در سطحی دیگر آنچنان که خبرگزاری تسنیم مینویسد: «امیرحسین شریفیان» متولد ۱۳۷۵ مالک اصلی مجموعه «کوروش کمپانی» است که با ۱۸۰ روز غیبت اولیه اقدام به تکمیل دفترچه سربازی میکند اما از رفتن به سربازی خودداری کرده و از سال ۱۴۰۰ تا به امروز سرباز فراری است. حال سوال اصلی از نهادهای نظارتی این است که چگونه یک سرباز فراری میتواند یک شرکت تاسیس کند و به راحتی با کمک تبلیغات گسترده سلبریتیها بتواند سرمایه مردم را بالا بکشد؟!این در شرایطی است که بر اساس قانون ثبت شرکتها، اگر فردی بخواهد مدیرعامل، عضو هیئت مدیره یا بازرس یک شرکت باشد باید حتما کارت پایان خدمت داشته باشد