موشک فوق عظیم ایلان ماسک برای بار دوم پرتاب می‌شود

موشک فوق عظیم ایلان ماسک برای بار دوم پرتاب می‌شود
شرکت اسپیس ایکس شرکت خصوصی ناسا با مالکیت ایلان ماسک فردا -شنبه- در دومین تجربه خود قصد دارد قدرت‌مندترین موشک جهان را پرتاب کند.
کد خبر: ۶۴۰
|
۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

زی‌سان: موشک استارشیپ شرکت فضایی اسپیس ایکس که از ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ بر روی سکوی پرتاب در «استارباس» در بوکا شیکا، تگزاس قرار دارد، فردا -شنبه- دومین پرواز آزمایشی‌ را انجام می‌دهد.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از inverse، روز شنبه، اسپیس ایکس برای دومین بار موشک فوق عظیم استارشیپ را برای بار دوم پرتاب کند.

اولین آزمایش پرتاب قدرت‌مندترین موشک جهان حدود ۷ ماه قبل انجام شد. در اولین  پرواز آزمایشی در ۲۰ آوریل سال جاری، ابرموشک استارشیپ به ارتفاع ۲۴ مایلی بر فراز خلیج مکزیک یعنی در نزدیکی سکوی پرتاب در «استارباس» در بوکا شیکا، تگزاس رسید. اما پرتاب تنها چهار دقیقه پس از احتراق، پس از آن‌که مفوق عظیم استارشیپ از مسیر منحرف و شروع به سقوط کرد، پایان یافت.

پس از شکست در اولین تجریه پرتاب، تیم اسپیس ایکس برای منفجر کردن سفینه غیرقابل پیش بینی خود، چاشنی‌های خود تخریبی سیستم ایمنی پرواز خودگردان استارشیپ را فعال کرد.

موشک استارشیپ

پرتاب جدید دومین آزمایش یکپارچه دو جزء اصلی خواهد بود که برای ایجاد استارشیپ کنار هم قرار می‌گیرند.   جزء پایینی موشک مجهز به ۳۳ موتور است که می‌تواند تا ۱۶.۷ میلیون پوند نیروی رانش را مشتعل کند. در مقایسه، سیستم پرتاب فضایی موشک آرتمیس (Artemis I) ناسا در سال گذشته زمانی که به سمت ماه پرتاب شد، ۸.۸ میلیون پوند نیروی رانش تولید کرد.

استارشیپ قدرت‌مندترین موشکی است که تاکنون ساخته شده است. این موشک با ارتفاع تقریباً ۴۰۰ فوت دارای دو مرحله است: تقویت کننده فوق سنگین و مرحله بالایی که استارشیپ نامیده می‌شود.

اولین پرتاب آزمایشیموشک استارشیپ

موشک استارشیپ به همراه سامانه پرتاب سوپر هوی آن، بلندترین و قوی‌ترین موشک جهان است. ارتفاع آن نزدیک به ۱۲۱ متر و ظرفیت بالابری آن ۱۶۵ تن است و به گونه‌ای طراحی شده که کاملا قابل استفاده مجدد باشد. اسپیس‌ایکس قصد دارد از استارشیپ به عنوان پرتابگر سنگین‌وزن و برای مأموریت‌های فضایی عمیق استفاده کند. این شرکت قبلا پرواز‌های اطراف ماه را به گردشگران فضایی فروخته است. ناسا نیز قصد دارد از موشک استارشیپ برای فرود آوردن فضانوردان «آرتمیس ۳» (Artemis ۳) روی ماه استفاده کند.

این موشک انسان‌ها را برای مأموریت آرتمیس ناسا در سال ۲۰۲۵ روی ماه فرود خواهد آورد. در درازمدت نیز، برای تحقق جاه‌طلبی‌های ایلان ماسک، و فتح مریخ طراحی شده است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: