وارد سال اژد‌ها شدیم: همه‌چیز درباره سال نو چینی ۲۰۲۴

وارد سال اژد‌ها شدیم: همه‌چیز درباره سال نو چینی ۲۰۲۴
شروع سال نو چینی در ماه بهمن (فاصله ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه) است. سال نو چینی امسال، شنبه ۱۰ فوریه ۲۰۲۴ رخ می‌دهد و با جشنواره فانوس در ۲۴ فوریه ۲۰۲۴ به اوج خود می‌رسد.
کد خبر: ۶۳۴۳
|
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

زی‌سان: در همین لحظه، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مشغول یکی از بزرگترین جشنواره‌های سال هستند؛ سال نو قمری یا سال نو چینی در آسیای شرقی. از ۱۰ فوریه جشنواره ۱۵ روزه بهاری در چین و بسیاری از کشور‌ها آغاز خواهد شد.

چینی‌ها در واقع شروع سال جدید را بر اساس مراحل ماه تعیین می‌کنند. برای ما البته راحت‌تر است که به تقویم معمولی اعتماد کنیم و براساس آن بدانیم که آغاز سال نو چینی در یکی از روز‌های بین ۲۱ ژانویه و ۲۱ فوریه آغاز خواهد شد. شروع این تقویم هر سال در یک تاریخ جدید است.

جشن ۱۵ روزه چینی، سراسر کشور چین را در بر می‌گیرد. در این مدت، مناظری باورنکردنی و زیبا در همه‌جا دیده می‌شود. بلیط‌های مختلف خیلی زود فروخته می‌شوند، چراکه سال نو در چین یک تعطیلات خانوادگی است؛ همه به دیدار والدین خود می‌روند که اغلب در شهر‌ها و استان‌های دیگر زندگی می‌کنند. به همین دلیل نیز به این ایام «کوچ بهاره» نیز می‌گویند.

اژدها، شیرها، فانوس‌های قرمز، پول‌های داخل پاکت‌ها و کوفته‌های روی میز همگی نماد‌های سال نوی چینی هستند.

جشن سال نو چینی چقدر طول می‌کشد؟

۱۶ روز. جشن‌ها تا ۱۶ روز طول می‌کشد، اما فقظ ۷ روز اول تعطیلات عمومی در نظر گرفته می‌شوند (۱۰ فوریه تا ۱۶ فوریه ۲۰۲۴).

مردم چطور برای این سال جدید آماده می‌شوند؟

جدای از سرگرمی، سال نو قمری پز از فعالیت است. جشن‌ها اغلب ۱۵ روز طول می‌کشد (گاهی‌اوقات حتی بیشتر) و با وظایف و فعالیت‌های مختلفی در آن دوره همراه است. همه‌چیز حدود یک هفته قبل از سال جدید شروع می‌شود.

کیک‌ها و پودینگ‌های جشن در ۲۴ روز آخرین ماه قمری (۳ فوریه ۲۰۲۴) درست می‌شوند. چرا؟ کلمه کیک و پودینگ در زبان ماندارین «گائو» و در کانتونی «گو» هستند و اعتقاد بر این است که خوردن این خوراکی‌ها منجر به بهبود و رشد در سال آینده می‌شود. 

وارد سال اژد‌ها شدیم: همه‌چیز درباره سال نو چینی ۲۰۲۴

چرا امسال در تقویم چینی سال اژد‌ها است؟

تقویم زودیاک چینی اگرچه بسیار پیچیده است، اما بهترین چرخه ۱۲ ساله است که توسط ۱۲ حیوان مختلف به این ترتیب نمایش داده می‌شود: موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک.

علامت حیوان زودیاک شخصی شما بر اساس سال تولد شما تعیین می‌شود، به این معنی که در سال ۲۰۲۴ تعداد زیادی بچه اژد‌ها به دنیا خواهند آمد. متولدین ۲۰۲۵ مار خواهند بود و غیره.

پیروان بر این باورند که برای هر علامت زودیاک چینی، شانس تا حد زیادی به موقعیت «تای‌سویی» بستگی دارد؛ نامی برای خدایان کهکشانی که تصور می‌شود موازی و در جهتِ مخالف مشتری می‌چرخند.

معمولاً بر اساس موقعیت ستارگان در مورد معنای سال برای هر حیوان زودیاک اتفاق نظر وجود دارد.

وارد سال اژد‌ها شدیم: همه‌چیز درباره سال نو چینی ۲۰۲۴

چرا در سال نو چینی ترقه روشن می‌کنند و قرمز می‌پوشند؟

داستان‌های عامیانه بی‌شماری به سال نو قمری متصل شده‌اند، اما اسطوره «نیان» به عنوان یکی از سرگرم‌کننده‌ترین داستان‌ها مهم‌ترین آن‌هاست.

افسانه‌ها حکایت از آن دارد که نیان یک جانور وحشی زیر آب با دندان‌ها و شاخ‌های تیز بود. هر شب سال نو قمری، به روی زمین خزیده و به روستای مجاور حمله می‌کند.

در یکی از این موارد، هنگامی که روستاییان با عجله خود را مخفی کردند، پیرمردی مرموز ظاهر شد و با وجود هشدار در مورد عذاب قریب الوقوع، اصرار داشت که در آن‌جا بماند. در کمال تعجب اهالی روستا، پیرمرد و روستا کاملا سالم ماندند.

این مرد ادعا کرد که نیان را با آویختن بنر‌های قرمز رنگ روی در، روشن کردن ترقه و پوشیدن لباس قرمز ترسانده است.

به همین دلیل است که پوشیدن رنگ آتشین، همراه با آویختن بنر‌های قرمز و روشن کردن فشفشه یا آتش بازی، سنت‌های سال نو قمری است که همه آن‌ها هنوز هم رعایت می‌شوند.

وارد سال اژد‌ها شدیم: همه‌چیز درباره سال نو چینی ۲۰۲۴

غذا‌های سال نو چینی چیست؟

یک شام بزرگ برای گردهمایی خانوادگی معمولاً در شب سال نو قمری برپا می‌شود که امسال ۹ فوریه است.

این منو با دقت انتخاب می‌شود تا شامل غذا‌های مرتبط با شانس، از جمله ماهی، پودینگ (نماد پیشرفت) و غذا‌هایی که شبیه شمش طلا (مثل کوفته ها) هستند، باشند.

در چین، غذا‌هایی که در این شام‌های کلاسیک سرو می‌شود، از شمال تا جنوب متفاوت است. به عنوان مثال، چینی‌های شمالی تمایل به خوردن کوفته‌ها و رشته فرنگی دارند، در حالی که چینی‌های جنوبی بدون برنج بخارپز نمی‌توانند زندگی کنند.

اوج مراسم سال نو چینی: جشنواره فانوس در روز پانزدهم

مهمترین رویداد کل جشنواره بهار، جشنواره فانوس در پانزدهمین و آخرین روز (۲۴ فوریه ۲۰۲۴) برگزار می‌شود.

در چینی ماندارین، این مراسم «یوان شیائو جی» نامیده می‌شود و پایانی عالی برای آماده‌سازی‌ها و جشن‌های سال نو قمری چند هفته‌ای است.

جشنواره فانوس اولین ماه کامل سال را جشن می‌گیرد، از این رو نام آن (یوآن) به معنای آغاز و (شیائو) به معنای شب است. این شب نشانه خروج زمستان و آغاز فصل بهار است.

در این روز، مردم فانوس‌هایی را روشن می‌کنند تا نمادی از بیرون راندن تاریکی و آوردن امید به سال آینده باشد.

وارد سال اژد‌ها شدیم: همه‌چیز درباره سال نو چینی ۲۰۲۴

در جامعه چین باستان، این تنها روزی بود که دختران جوان اجازه داشتند برای بردن فانوس‌ها و ملاقات با پسران بیرون بروند. در نتیجه، روز ولنتاین چینی نیز نامگذاری شده است.

امروزه، شهر‌های سراسر جهان همچنان در روز پایانی جشنواره، فانوس‌ها و نمایشگاه‌های عظیمی را برگزار می‌کنند. روز فانوس چینی بسیار دیدنی است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون