زیسان: نمایش انیمیشن «شمشیر و اندوه» در در ششمین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در سه شنبه (۱۷ بهمن) نگاهها را به شکل جدی به سوی خود جلب کرد.
به گزارش «زیسان»، این انیمیشن به دلیل طولانی بودن ساخت، تعداد زیاد نیروها و نیز روایت تحولات تاریخی مذهبی از نگاه یک ایرانی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
انیمیشن شمشیر و اندوه اثری ۹۲ دقیقهای است که برهه تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) تا ورود امام حسین (علیه السلام) به کربلا را روایت میکند. مخاطب این انیمیشن نوجوان و جوان در نظر گرفته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «برای تحقق رویایی که داری مبارزه کن…»
عوامل اصلی شمشیر و اندوه عبارتند از:
فیلمنامهنویسان: عماد رحمانی ومهدی جعفری.
کارگردانان: عماد رحمانی و مهرداد محرابی.
تهیهکننده: مهدی جعفری
مدیر تولید: معین کریمی
تدوین: مهرداد محرابی
صداپیشگان فیلم شمشیر و اندوه از این قرارند؛ زهره شکوفنده، مهبد قناعت پیشه، تورج نصر، غلامرضا صادقی، سعید مقدممنش، میثم نیکنام، سعید غفارمنش، حسام صادقینیکو، محسن سرشار، محسن زرآبادی، اعظم حبیبی، کوروش زارعپناه، مهرداد معمارزاده، مریم خلقتی، شیدا زینی، عالمتاج خیرینیا، ابراهیم ربیعی، جوانه برهانی، میلاد مبینی، شهره روحی و مسیحا شیهدیاصل.
ساخت این اثر نزدیک به دو سال به طول انجام میده و نزدیک به ۲۰۰ نفر در این پروژه درگیر کار بودهاند.
یکی از ویژگیهای مهم این انیمیشن که البته در فیلمهای روز سینمای جهان وجود دارد استفاده از سیستم صدای دالبی سه بعدی است.
رندر این انیمیشن هم در داخل کشور انجام شده و با دو زبان فارسی و انگلیسی هم تولید شده است.
برجستهترین نکته انیمیشن شمشیر و اندوه در ارتباط با استفاده از تکنیک متاهیومن است. عماد رحمانی کارگردان انیمیشن «شمشیر و اندوه» درباره دلیل طولانی بودن روند تولید انیمیشن و تعداد بالای عوامل توضیح داد: ما اسفند سال ۹۹ فرایند تولید «شمشیر و اندوه» را آغاز کردیم. فرایند تولید انیمیشن مانند فیلم نیست که تعدادی راش داشته باشیم و آنها را تدوین کنیم. ما باید تک تک پلانها را در استوری بُرد مشخص کنیم. بعد از اینکه ما به لیاوت کار میرسیم تازه تولید انیمیشن شروع میشود. در کار خود ما حدود ۳۰ نفر انیماتور وجود داشت و این قضیه تعداد عوامل تولید انیمیشن را بالا میبرد. ما پیش از این تولیدکننده بازیهای ویدیویی بودیم و این قضیه کمک کرده بود که با فرایند تولید انیمیشن اُخت باشیم. علیرغم فضای طولانی تولید اگر جدیتر به حوزه انیمیشن نگاه شود، فکر میکنم تا یک سال هم میتوان زمان تولید را کاهش داد. خود ما انیمیشن «افسانه سپهر» را برای جشنواره فیلم فجر سال بعد آماده میکنیم.
او درباره استفاده از تکنیک متاهیومن در این انیمیشن توضیح داد: به صورت کلی فضای انیمیشن «شمشیر و اندوه» یک فضای هایپررئال و واقعگرایانه دارد که تاکنون به این شکل در انیمیشن ایران وجود نداشته است. متاهیومن یک تکنیک جدید در دنیا است که از روی اسکن انسانها، حالت صورت و کیفیت به دست میآید و بعد طراحی لباس و… انجام میشود.