دستورالعمل چای یک دانشمند آمریکایی طوفان دیپلماتیکی را با بریتانیا به راه انداخت

دستورالعمل چای یک دانشمند آمریکایی طوفان دیپلماتیکی را با بریتانیا به راه انداخت
پس از این‌که یک استاد آمریکایی پیشنهاد کرد چطور باید یک چای دم کرد، تنش‌های فراآتلانتیک سفارت آمریکا با بریتانیا شعله‌ور شد.
کد خبر: ۵۰۶۵
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

زی‌سان: آیا یک نوشیدنی می‌تواند باعث چنین خشم بین المللی شود؟ حتما شنیده‌اید که می‌گویند تکان‌دادن بال پروانه در نیمی از جهان می‌تواند باعث سونامی شود. با توجه به این نظریه، رسوایی مربوط به چای دور از ذهن نیست.

برای بریتانیایی‌ها چای فقط یک نوشیدنی نیست. چای نمادی از فرهنگ و میراث آن‌هاست. در نتیجه، هر چیزی در این‌باره می‌تواند دستور العملی برای تنش دیپلماتیک باشد.

ماجرا چیست؟ ماجرا به جسارت یک آمریکایی برمی‌گردد که تلاش می‌کند به انگلیسی‌ها بیاموزد چگونه چای محبوب خود را درست دم کنند. خیلی‌ها این را یک توهین مستقیم به کشور و فرهنگ بریتانیا دانسته‌اند.

دستورالعمل چای چگونه چای باعث درگیری بین المللی شد؟

به گزارش زی‌سان و به نقل از «مترو»، میشل فرانکل، پروفسور آمریکاییِ کالجی در پنسیلوانیا، دستورالعمل خود را برای یک فنجان چای عالی با کمی «نمک» منتشر کرد.

به نظر او، افزودن این ماده حیاتی به مقابله با طعم تلخ چای دم‌کرده کمک می‌کند. او همچنین پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از رسوب، مقداری آب‌لیمو به نوشیدنی اضافه شود. در نهایت، او این ایده را مطرح کرد که چای کیسه‌ای باید به شدت خیس شود تا طعم گس آن خنثی شود.

او فقط یک پیشنهاد داده بود، اما قابل پیش‌بینی بود که بسیاری از بریتانیایی‌ها از این دستورالعمل‌ها خشمگین شوند.

آیا ماجرا به همین‌جا ختم شد؟ متاسفانه خیر! او همچنین در مورد انتخاب فنجان مناسب و از پیش گرم‌کردن قوری هم توصیه‌هایی داشت.

این زن معتقد است که بریتانیایی‌ها معمولاً چای متوسطی تهیه می‌کنند. بنابراین، او تصمیم گرفت تا به دیگران در مورد روش صحیح آن آموزش دهد.

واکنش بریتانیا به این پیشنهاد چای چه بود؟

رسانه‌های انگلیسی و شهروندان این کشور به طور یکسان از آنچه که آن‌ها آن را «ناپاک کردن سنت چای‌سازی» خود می‌دانستند، خشمگین شدند. دلیل این امر این بود که «روش آمریکایی دم کردن چای» پروفسور فرانکل به طور گسترده در چند کشور و جهان شناخته شد. روزنامه‌هایی مانند دیلی‌میل و گاردین توصیه‌های پزشک مشاجره‌آمیز را پوشش دادند، که تقریباً به یک بحران دیپلماتیک منجر شد! برخی از مردم حتی نظریه او را با انجام تست‌های چشایی مورد آزمایش قرار دادند و آن‌را غلط توصیف کردند.

مصرف‌کنندگان خشمگین چای نه تنها با مفهوم نمک در چای دم‌کرده، بلکه با جسارت یک آمریکایی که به انگلیسی‌ها می‌گوید چگونه نوشیدنی خود را درست کنند، مخالفت کرده‌اند.

با این حال، سفارت ایالات متحده در لندن در تلاش برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر بین ایالات متحده و بریتانیا، با بیانیه خود موضوع را شعله ور کرد: «سفارت ایالات متحده به درست کردن چای به روش مناسب - با مایکروویو» ادامه خواهد داد.

درست کردن چای با مایکروویو نیز یک ویدئوی وایرال شده قدیمی است که آن نیز خشم بریتانیایی‎ها را شعله‌ور کرد.

چهره‌ها در X نوشتند: «نمک در چای و سپس مایکروویو کردن آن؟ مطمئن نیستم، اما فکر می‌کنم این یک اعلان جنگ است!»

سفارت ایالات متحده در این مورد چه گفت؟ آن‌ها گفتند که «گزارش‌های رسانه‌های امروزی درباره دستور پخت یک فنجان چای «بی‌نقص» توسط یک پروفسور آمریکایی، پیوند ویژه ما با بریتانیا را پرتنش کرده است.»

چرا دم کردن چای در روابط دو کشور تا این اندازه مهم است؟

از نظر مردم و بسیاری از فرهنگ‌ها، چای اکسیر رفاقت است، پیوند مقدسی که ملت‌ها را متحد می‌کند.

به همین دلیل سفارت آمریکا برای تغییر شرایط گفت: «چنین پیشنهاد ظالمانه‌ای اساس روابط ویژه ما را تهدید می‌کند. بنابراین، ما می‌خواهیم به مردم خوب بریتانیا اطمینان دهیم که تصور غیرقابل تصور افزودن نمک به نوشیدنی ملی بریتانیا، سیاست رسمی ایالات متحده نیست.»

با این‌حال به نظر می‌رسد مردم انگلیس هنوز از دستورالعمل پروفسور آمریکایی خشمگین هستند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون