زیسان: بر اساس آنچه خبرگزاری فارس نوشته به دنبال انتشار خبر کاهش سهمیه بنزین آزاد، سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارتهای سوخت تغییر نکرده است، اما سهمیه بنزین آزاد (۳۰۰۰ تومانی) از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است تا با توجه به قیمت بسیار پایین بنزین نسبت به کشورهای همسایه، قاچاق بنزین در مرزها کاهش یابد.
به گزارش زیسان، استدلال دولت برای کاهش سهمیه بنزین این بوده که استفاده مردم از بنزین آزاد معمولا کمتراز ۱۵۰ لیتر در ماه است و در راستای کاهش قاچاق سوخت تصمیم دولت این بوده که سهمیه را کاهش دهد تا برخی افراد نتوانند بنزین مازاد را قاچاق کنند.
در همین راستا جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در گفتگو با تسنیم، اظهار داشت: طبق آمارگیری انجام شده و بررسیهایی که صورت گرفته، مصرف بنزین اکثر مردم کمتر از ۱۵۰ لیتر در ماه است؛ یعنی ۶۰ لیتر بنزین سهمیهای ۱۵۰۰ تومانی و کمتر از ۱۰۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی مورد مصرف قرار میگیرد و عده کمی از مردم، بیش از ۱۰۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی در ماه مصرف میکنند.
وی افزود: به منظور کنترل و مدیریت مصرف، بهخصوص برای پرمصرفها، سهمیههای آزاد بنزین در کارتهای هوشمند سوخت از ۱۵۰ لیتر در ماه به ۱۰۰ لیتر در ماه کاهش یافت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: تا پیش از شیوع کرونا، حجم ذخیره بنزین سهمیهای ۱۵۰۰ تومانی در کارتهای هوشمند سوخت ۶ ماه و بهمیزان حداکثر ۳۶۰ لیتر بود، که دولت برای رفاه مردم در زمان شیوع کرونا، حجم ذخیرهسازی را به ۹ ماه و حداکثر ۵۴۰ لیتر افزایش داده بود که اکنون این وضعیت، به شرایط پیش از کرونا بازگشته و از این پس، حداکثر بنزین ۱۵۰۰ تومانی قابل ذخیره در کارتهای هوشمند سوخت، ۶ ماه و به میزان حداکثر ۳۶۰ لیتر است.
سالاری نسب خاطرنشان کرد: مردم هیچ نگرانی برای کارت سوخت نداشته باشند، اگر در شرایطی نیاز شد از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کنند، در تمامی جایگاههای سوخت، کارت آزاد وجود دارد. وی ادامه داد: تغییری که قرار بود در بحث عرضه بنزین صورت گیرد، صورت گرفته و قرار نیست هیچ تغییر دیگری در میزان سهمیهها و یا قیمت بنزین در سال جاری داشته باشیم؛ در واقع چیزی در این خصوص بهما اعلام نشده است.
در همین راستا و به محض اعلام کاهش سهمیه سوخت نماینده چابهار به این خبر واکنش نشان داد و این مصوبه را سرتاپا غلط دانست. معینالدین سعیدی با بیان اینکه کاهش سهمیه سوخت، مصوبه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است، گفت: ما از آقای مخبر خواهش کردیم ایشان ورود کند و این مصوبه سرتا پا غلط را اصلاح کنند. اگر بنا است سهمیه بنزین مردم کاهش پیدا کند حداقل کارت سوخت آزاد در جایگاهها قرار گیرد تا مردم از سوخت آزاد استفاده کنند.
وی همچنین در بخش دیگری از اظهارنظر خود گفت: هم دیروز تذکر دادم هم امروز تذکر دادم شما میدانید فاصلهها در سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است و مردم روستاها تا بخواهند به شهر بیایند باید مسافت طولانی را طی کنند متاسفانه در سایر نقاط کشور هم اگر کاهش سهمیه داریم، مردم میتوانند بنزین آزاد بزنند و با استفاده از کارت بنزین آزاد و میتوانند آنچه نیاز دارند را از این کارتها تامین کنند. وی افزود: با این تصمیمات خلق الساعهای که در خصوص کاهش سهمیه گرفته شد اول سهیمه ۲۵۰ لیتر بود بعد ۲۰۰ لیتر شد بعد ۱۵۰ و از هم الان ۵۰ لیتر کاهش پیدا کرده و به ۱۰۰ لیتر رسیده است، در این صورت مردم دچار چالش میشوند. یک فرد از شهرستان زرآباد بخواهد به زاهدان برود هزار کیلومتر باید برود. وقتی امکان تامین سوخت آزاد از جایگاهها هم برای او فراهم نباشد، چه کاری باید بکند؟
نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دوستانی که تصمیم گرفتهاند اصلا شرایط منطقه و استانهای پهناوری مانند سیستان و بلوچستان را نمیشناسند. فاصله یک شهر ما تا مرکز استان هزار کیلومتر است و به شدت ما کمبود تجهیزات پزشکی را داریم و مجبور هستند از شهرستانهای محروم به مراکز شهرستانها بروند و طبیعتا با آب که نمیشود ماشین را استارت زد، باید بنزین باشد. وی تاکید کرد: از سوی دیگر درباره کشوری به نام ایران عزیز صحبت میکنیم آیا واقعا روا است در ایران سربلند با این همه منابع شأن انسانی به خاطر دریافت سوخت و بنزین تحقیر شود.
سعیدی خاطرنشان کرد: این اتفاق روح مردم را آزرده کرده است، آنجا صفهای طولانی بنزین در جایگاهها را داریم که وقتی نوبت طرف میرسد جایگاهدار میگوید من سوخت آزاد ندارم و نمیتوانم سوخت دهم و باور کنید چندین مورد درگیری اتفاق افتاده است. وی گفت: از دوستان دولت و کسانی که در این قضیه تصمیمگیر هستند میخواهیم که بحث شرایط را لحاظ کنند، فاصلهها را در استان سیستان و بلوچستان ببینند و حتما نسبت به سهمیه که متاسفانه کاهش پیدا کرده است، تدبیر کنند.