افشای جزئیات جدید درباره عادل پنجشیری؛ از دانشگاه الهیات تا فرار از اعدام!

افشای جزئیات جدید درباره عادل پنجشیری؛ از دانشگاه الهیات تا فرار از اعدام!
پس از بیانیه وزارت اطلاعات مبنی بر حضور یک تروریست متواری در شهر تهران و درخواست از مردم برای اطلاع‌رسانی در صورت مشاهده او، هویت عادل پنجشیری به مساله‌ای مهم برای عموم مردم تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۳۴۰
|
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹

وزارت اطلاعات کشورمان دیروز جمعه (۲۹ دی) در سومین اطلاعیه خود در ارتباط با حادثه تروریستی کرمان از دستگیری تعدادی از سرکردگان داعشی و انتقال آن‌ها به بازداشتگاه‌ها خبر داد

به گزارش «زی‌سان»، در بخشی از این اطلاعیه شناسایی و رهگیری یکی از سرکردگان گروهک صهیونیستی داعش، به نام «محمد عادل عارف» معروف به «عادل پنجشیری» خبر داده شده بود. بر اساس اطلاعیه وزارت اطلاعات این تروریست وارد منطقه‌ای در غرب تهران شده است. 

بعد از این اطلاعیه بسیار مهم برای افکار عمومی و رسانه‌ها این پرسش ایجاد شد که محمد عادل عارف یا همان عادل پنجشیری کیست؟ 

در اطلاعیه وزرات اطلاعات هویت عادل پنجشیری این‌گونه معرفی شده بود: «این تروریست نیز از جمله مرتبطین مستقیم عبدالحکیم توحیدی (فرمانده‌ی عملیات تروریستی داعش) بوده که در گذشته به اتهام طراحی عملیات انتحاری در دانشگاه کابل، بازداشت و پس از یک‌سال حضور در زندان بگرام، از زندان آزاد شده و مجدداً به اعمال تبهکارانه روی آورده بود. تاکنون تعدادی از اطرافیان وی (تماماً عضو داعش) شناسایی و بازداشت شده‌اند، اما شخص محمد عادل عارف (عادل پنجشیری) متواری و تحت تعقیب قرار دارد؛ لذا ضمن انتشار تصویر این تروریست سابقه‌دار، از شهروندان گرامی تقاضا دارد هر گونه اطلاعاتی از نامبرده را به ستاد خبری وزارت اطلاعات (شماره ۱۱۳) گزارش فرمایند.».

اما فراتر از اطلاعیه وزارت اطلاعات، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی نهاد‌های امنیتی دولت سابق افغانستان که در رسانه‌ها منتشر شده، محمد عادل عارف شهروند افغانستان و اهل روستای عمرض در استان پنجشیر است. او دانشجوی الهیات دانشگاه کابل بود و در سال ۲۰۲۰ به اتهام همدستی با گروهی از مهاجمان وابسته به شبکه حقانی و گروه داعش که به دانشگاه کابل حمله کردند، در دادگاهی علنی در کابل به اعدام محکوم شد.

در جریان حمله به دانشگاه کابل، در ۱۲ آبان ۱۳۹۹ (۲ نوامبر ۲۰۲۰) دست کم ۲۲ دانشجو جان باختند و ۴۰ نفر نیز زخمی شدند. با گذشت ۱۰ روز پس از این حمله تکان‌دهنده بود که امرالله صالح، معاون نخست رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، اعلام کرد که فردی به نام «محمد عادل عارف»، طراح این حمله مرگ‌بار بوده است. نیرو‌های امنیتی بلافاصله از بازداشت او در ناحیه ۱۲ شهر کابل خبر دادند.

عادل پنجشیری

اداره امنیت ملی افغانستان در آن زمان ویدئوی اعتراف محمد عادل را منتشر کرد که در آن، او پذیرفت که حمله به دانشگاه کابل را همراه با فردی به نام محمد طراحی کرده است که مسئول حمله‌های تروریستی در جنوب افغانستان بود. سه تن دیگر، طارق خراسانی و انس پنجشیری و فرد دیگری که از او نام نبرد، این حمله را اجرا کردند. 

بر اساس روایت دولت وقت افغانستان، محمد عادل از طریق ثناءالله غفاری برای عضویت در شبکه حقانی جذب شده است ثناءالله غفاری، تروریست تحریم‌شده از طرف سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا که اکنون رهبر داعش خراسان است، نخست عضو شبکه حقانی بود. ثناءالله غفاری، اکنون رهبر داعش خراسان است.

بعد از صدور حکم اعدام برای عادل پنجشیری در اواخر ۲۰۲۰ محمد عادل در زندان بگرام، زندان زیر نظارت و کنترل نیرو‌های آمریکایی، نگهداری می‌شد، اما حکم اعدام او هنوز اجرا نشده بود که در پی خروج نیرو‌های آمریکایی و به قدرت رسیدن طالبان، حکومت جمهوری افغانستان سرنگون شد. طالبان همه زندانیان را از زندان بگرام آزاد کردند، زیرا عده زیادی از اعضای طالبان نیز در این زندان بودند. در نتیجه، محمد عادل نیز همانند صد‌ها متهم دیگر دوباره آزاد شد.

سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
cm
خدا .... کنه مسولین که افغانها راه دادین
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۱
گوناگون